Zachtbroodpoeder

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Zachtbroodpoeder

Bericht door Bakker Henk »

Laatst was ik bij de plaatselijke molen. En daar heb ik ook een zakje zachtbroodpoeder gekocht. En dan denk je: ach, er staat wel een recept op internet. Maar dat valt dus vies tegen.
Op het zakje staat: 75 g toevoegen op 500 g meel. En natuurlijk ook de ingrediënten: waaronder veel eiwit en koolhydraten.

Heeft iemand misschien ervaring met zachtbroodpoeder?
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zachtbroodpoeder

Bericht door KeesR »

Op de site van Zeelandia staan veel recepten bij hun broodverbeteraars. Hieornder een recept voor zachte bolletjes met hun eigen broodverbeteraar. Zij gebruiken 15% van hun broodverbeteraar wat overeenkomt met jouw 75 gram op 500 gram :)

https://www.zeelandia.nl/recepten/zacht-kleinbrood-2
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Zachtbroodpoeder

Bericht door Bakker Henk »

Dank je wel, Kees.
Ik had eigenlijk verwacht dat er nog wel wat melk en/of boter in zou moeten, maar dat wordt blijkbaar vervangen door dat zachtbroodpoeder.
Al lijkt mij de hoeveelheid water nogal laag. Dat is slechts 55%.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zachtbroodpoeder

Bericht door KeesR »

Ik heb er geen verstand van. Ik heb voor de lol gezocht wat ik kon vinden. Ik heb het nooit gebruikt. Ben benieuwd wat je ervan bakt.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Zachtbroodpoeder

Bericht door Bakker Henk »

Vrijdagmiddag een deegje gemaakt met 15% zachtbroodpoeder. Maar ik kon het niet laten om er een flinke slok halfvolle melk en wat boter toe te voegen. Daarnaast heb ik toch het hydratatie-% wat verhoogd.
Het huidige resultaat is een erg fluwelig, fluffy deeg in de koelkast.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zachtbroodpoeder

Bericht door KeesR »

Ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Zachtbroodpoeder

Bericht door Bakker Henk »

't Is een erg fluffy broodje geworden, maar eigenlijk wat te zoet. Dus een volgende stap is, precies uitrekenen wat de hoeveelheid suiker is. In het zachtbroodpoeder zit in ieder geval 3% suiker. Op 15% is dat 0,45%. Ook 1% rietsuiker toegevoegd. Nog wat melk en boter. Hier en daar wat stiekeme suiker.
Al bij al was het erg lekker met jam en hagelslag, wat minder met iets hartigs. Maar dat is persoonlijk.
Plaats reactie