stukje desem in de buurt van Breda

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jjriet

stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door jjriet »

Hoi.
Is er iemand in de buurt van Breda die een mooi actief desem heeft? Liefst 1 die al wat jaren meegaat en welke puur natuur is.

Zou ik daar een stukje van mogen/ kopen.? Plus een korte uitleg hoe te onderhouden?

Die van mij redden het steeds niet......enfin zo lijkt het dan steeds.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Graag. Jan
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door erikg »

Heb ik. Tilburg reeshof. Ik heb een actief tarwedesem staan die het al een aantal maanden goed doet.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door Ballie »

Allereerst welkom op het forum Jan.

Hoe maak jij je desem? Ik bedoel, met wat voor meel en wat is je werkwijze? Als je dat aangeeft, dan zijn er hier genoeg mensen die je evt. bij kunnen sturen.

De Beste resultaten boek je over het algemeen met volkoren roggemeel. Dus zou ik gewoon een roggedesem proberen te maken. Dikke kans dat dit met een week een actief desem oplevert.

Gezien je in de regio Breda woont kun je eens gaan kijken bij de molen in Terheijden. Daar kun je van dinsdag t/m zaterdag terecht voor diverse meelsoorten en andere bakbenodigdheden. Gebruik bij voorkeur meel zonder toevoegingen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jjriet

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door jjriet »

erikg schreef:Heb ik. Tilburg reeshof. Ik heb een actief tarwedesem staan die het al een aantal maanden goed doet.
Hoi. Dat is erg symphatiek!
Is er de mogelijkheid om prive bericht te sturen op dit forum ivm email of adres? Dan kunnen we even afspreken tbv wanneer ophalen.
Ballie schreef:Allereerst welkom op het forum Jan. Gezien je in de regio Breda woont kun je eens gaan kijken bij de molen in Terheijden. Daar kun je van dinsdag t/m zaterdag terecht voor diverse meelsoorten en andere bakbenodigdheden. Gebruik bij voorkeur meel zonder toevoegingen.
@Ballie: ik bak al jaren maar uitsluitend met gist. Heerlijke mooie en luchtige broden. Meel haal ik altijd in Terheijden en en tegenwoordig kan dat ook in Etten-Leur (waar ik woon). Die kwaliteit moet ik nog gaan testen. Het stukje desem ging vooral mis (denk ik) daar ik het op de grond plaatste (vloerverwarming). Maar vooral wil ik de consistentie en geur een keer in de praktijk zien. Er zijn 10-tallen verschillende methodes op internet te vinden maar het starten van de desem is wel hetgeen wat direct goed moet gebeuren. Das toch de basis. Ik wil het nog wel eens zelf gaan maken/starten maar nu nog niet! :D . Ook eerst maar eens wat ervaring op gaan doen met het onderhoud en bijvoeden ervan.

Gr. Jan
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door lekkermelig »

Zelf desem maken is helemaal niet moeilijk. Het is alleen wel handig om wat roggemeel te hebben om mee te beginnen. Zowel de methode van Levine als die van Weekendbakery is prima te volgen.
Die goede start is helemaal niet zo belangrijk, dat kan iedereen. Het is wel zaak om de boel netjes te onderhouden, en dat gaat met gekochte/gekregen desem net zo goed/slecht als met eigen desem. Als je een paar keer gevoerd hebt zie/ruik je geen verschil meer tussen zelfgemaakt of gekregen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door erikg »

Jan,

Mijn desem is opgestart via de methode die levine heeft beschreven. Op basis van roggemeel.
Het is nu een tarwebloem desem met 100% hydratatie. Ik ga hem vandaag verversen.
Ben net terug van vakantie dus even kijken hoe het overwinterd heeft in de koelkast ;)

Groet, Erik.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door Ballie »

Ik ben zelf weer eens begonnen een desem te starten, dat moet over een weekje wel goed actief zijn.

Op de grond plaatsen lijkt mij inderdaad geen goed idee. Niet alleen vanwege de vloerverwarming, maar vooral vanwege mogelijk omschoppen of kapotschoppen van het potje. Zelf plaats ik de pot met het deksel er los bovenop in een keukenkastje tot het goed actief is en ik het in de koeling kan plaatsen.

Hier een foto van mijn desem die ik vanmorgen heb gemaakt:

Afbeelding

Je ziet hier wat activiteit, dit is echter slechts een schijnbeweging. Hier zijn alleen bacteriën aan 't werk. Na een paar dagen zal het desem waarschijnlijk stilvallen. Waarna het weer actief wordt. Dan gaat het pas richting een actief desem.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
jjriet

Re: stukje desem in de buurt van Breda

Bericht door jjriet »

Ok mooi.
Ben benieuwd.
Plaats reactie