Smaak van het desem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije

Smaak van het desem

Bericht door Marije »

Hallo iedereen!


Om mijn bakervaring uit te breiden, maar ook om mij zelf uit te dagen, ben ik vorige week begonnen met mijn desem. M'n desem ging als een trein en als een trotse desem-mama was ik natuurlijk apetrots! Nu heb ik vrijdag het brood gebakken. Wel het brood vertraagd in de koelkast omdat de tijden mij niet even lekker uit kwamen.

Het brood kwam heel mooi uit de oven. Alleen de smaak was wat zuur. Nu was het brood verder prima, maar deze smaak wil ik eigenlijk de volgende keer voorkomen. Wie kan mij verder op weg helpen?

Ik gebruikte overigens de desem die Levine aanraadt in haar boek, op basis van bloem. Het recept was ook het allereerste witte desembrood, maar dan met de aangegeven variatie om er extra meel bij te doen.

Marije
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Smaak van het desem

Bericht door lekkermelig »

Als je niet van die zure smaak houdt in ieder geval volgende keer niet meer in de koelkast zetten. Hoe kouder hoe meer zuur, en hoe langer je desem actief is hoe meer zuur. Niet koud zetten helpt al heel goed, en als dat nog niet voldoende is kan je het percentage desem ophogen, zodat je brood sneller rijst, en dus minder zuur kan produceren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie