Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SarahAlgoet

Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door SarahAlgoet »

Lieve iedereen,

Wegens een tarwe-intolerantie, maar een grote liefde voor brood, bak ik speltbrood in de Panasonic SD-206 die ik van m'n moeders zolder gepikt heb (Ssssssttt...). Daar werd al brood mee gebakken sinds m'n 15 jaar, dus (OMG...) al meer dan 15 jaar. Deze machine kan dus met recht en reden kwaliteit genoemd worden!

Kapot is ze nog lang niet, maar het bakblik is zò versleten (en vervanging zò duur), dat het zeer moeilijk geworden is om het brood er uit te krijgen. Ofwel blijft de menghaak zitten en moet ik hem eruit prutsen met een mes, ofwel blijft de menghaak in het bakblik zitten, maar zit er een supergroot gat in m'n brood ;o)

Een kapotte antikleeflaag is allesbehalve gezond én eigenlijk is mijn speltbrood niet perfect, aangezien de machine rijs- en baktijden voor tarwebrood gebruikt.

Daarom ben ik erg blij te lezen dat de nieuwste Panasonic een speciale functie heeft voor speltbrood én een gistdispenser!
http://www.panasonic.com/be/nl/consumer ... 02bxe.html
Daarbovenop hebben de nieuwe bakblikken naar't schijnt een veel betere antikleeflaag.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het de moeite waard om een klein fortuin te betalen voor deze machine?

Receptjes met spelt zijn ook altijd welkom ;o)

Lieve groetjes,

Sarah
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door papagena »

Tja, ik zie het apparaat voor 169 euro staan. Stel je bakt nu brood all in voor 1 euro per keer en je koopt normaal brood voor 2 euro in de supermarkt, dan heb je het ding er betrekkelijk gauw uit. Ik zeg: doen! Was mijn Pana versleten dan kocht ik hem ook.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door brood daar zit wat in »

Mijn schoonmoeder heeft deze machine sinds afgelopen woensdag in huis en is er erg blij mee.
Haar speldbrood zakte steeds in, terwijl de andere broden wel mooi uit de vorige bbm (Inventum) kwamen.
In deze nieuwe Panasonic komen alle tot nu toe gebakken broden prachtig uit de machine.

Succes met je zoektocht en keuze!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door miesje1959 »

De panasonic is er ook wat goedkoper hoor. Even vergelijken op kieskeurig.
Nog veel geld hoor 129,92 maar deze machine is het echt waard hoor. Ook ik heb hem al weer een tijdje en bak alleen spelt broden en dat gaat perfect. Mits je een goed recept hebt natuurlijk.
Kijk eens op de site van Levine.
Dit brood bak ik nu altijd maar wij vinden het lekkerder zonder lijnzaad maar dat is natuurlijk persoonlijk.
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... nzaad.html
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Lida
Gaat de goede kant op
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 16:21

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door Lida »

miesje1959 schreef:De panasonic is er ook wat goedkoper hoor. Even vergelijken op kieskeurig.
Nog veel geld hoor 129,92 maar deze machine is het echt waard hoor. Ook ik heb hem al weer een tijdje en bak alleen spelt broden en dat gaat perfect. Mits je een goed recept hebt natuurlijk.
Kijk eens op de site van Levine.
Dit brood bak ik nu altijd maar wij vinden het lekkerder zonder lijnzaad maar dat is natuurlijk persoonlijk.
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... nzaad.html
Hoi
Ik krijg deze Panasonic Panasonic Broodbakmachine SDZB2502BXE er niet uit tevoorschijn bij kieskeurig voor de prijs van 129,92
ik zie als goedkoopste 175 staan
Groet Lida
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door miesje1959 »

Ik heb ook de panasonic 2500 dat is de simpelste uitvoering en daar kan je net zoveel mee doen. Ze bakken hetzelfde alleen zit er een aparte dispenser in.
Die dipenser vind ik persoonlijk niet nodig.
Ik begin met het gist en dan het meel/bloem, daarna de overige ingrediënten en als laatste het water.

Dit is de duurste uitvoering maar je hebt ze ook in kunstof (met of zonder dispenser)

http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.h ... complete=y
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Lida
Gaat de goede kant op
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 16:21

Panasonic SD-ZB2502

Bericht door Lida »

Hoi

Wie heeft deze Panasonic het is een na de nieuwste ben benieuw of het speltbrood in deze goed gaat.

Wat ben ik een zeur he ,maar kan maar niet beslissen welke het moet worden.
Groetjes lida
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door miesje1959 »

De 2500 die ik heb is van dezelfde serie.
Ik bak al jaren speltbrood in de BBM eerst in een BBM van een ander merk en die ging stuk. Hij bakte goed maar het brood was erg kruimelig. Daarom gekozen voor een panasonic met een speltprogramma (in deze is dat progr. 12)
Het deeg wordt niet zo intensief gekneed. Tarwe moet daarintegen wel intensief gekneed worden.
Maar in principe kan je in elke BBM een goed speltbrood bakken, alleen kruimelt het wat meer.

Wanneer een brood niet goed lukt ligt dat vaak aan het recept.
Bij een BBM, is bij een standaard brood, minder gist nodig. Ik gebruik dan niet meer dan 4 gram op 500 gram meel/bloem.

Maar het is aan jezelf welke machine je kiest. De witte SD 2500 (al vanaf 119,00) heeft geen dispenser maar wel dezelfde programma's dan de andere modellen.
De SD 2501 heeft een dispenser voor noten, rozijnen e.d. Kan je er ook zelf in doen ( vanaf 154,00)
De SD Panasonic SD-ZB2502 heeft ook een dispenser en is een luxe uitvoering (159,00)
Zie ook:
http://www.kieskeurig.nl/broodbakmachin ... ?xtor=SEC-[42020-92262227-7D80-4FA3-93C4-8697AF9E8C6CS37562936297]-GOO-1[grp]-1[ad]-S-[+Panasonic%20+Broodbakmachine]&gclid=CPKtjLeQ0b0CFabLtAodATQA6A

Hoop dat je iets aan deze uitleg hebt.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakkerad

Re: Nieuwe spelt-functie Panasonic SD-ZB2502BXE

Bericht door bakkerad »

Hallo, wij hebben de sd 2502 bxe en dan de roestvrijstalen uitvoering met gist dispencer en noten en rozijnenstrooier bovenin voor 157 euries bij de bobshop. een wereldmachine. een geharde binnenkant van de bakblik
Plaats reactie