Broodbakmachine versus oven

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hetnieuwewerck
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jul 2014, 13:02

Broodbakmachine versus oven

Bericht door hetnieuwewerck »

Ik heb sinds kort de Panasonic SDZB2502BXE broodbakmachine.
En ik probeer al een tijdje zelf brood te bakken met behulp van een kitchenaid en een oven, met en zonder broodbaksteen.
Zowel met gewoon deeg als met zuurdesem.
Met vooral meel/bloem van de molen,maar ook patentbloem van de supermarkt.
Ik had ook in mijn hoofd,een bear teddy varimixer aan te schaffen,want de kitchenaid wordt soms toch wel warm,en ik heb geen spiraalhaak .
Maar nu twijfel ik over die aanschaf.
De panasonic bakt zo mooi en lekker brood,met zo weinig moeite,en dit kost zo weinig tijd,dat ik me afvraag of ik wel 720 euro uit moet geven voor de bear.

Ik krijg nooit zo luchtig en mooi gevormd brood als in de machine.
Komt dat misschien omdat de machine,na in werking stellen,bij bijvoorbeeld een wit brood (prog 01)eerst een uur rust(autolyse?)
de gist er later bij mengt,niet voorverwarmd, en er totaal 4 uur over doet om het brood te bakken?

Heeft er iemand een idee hoe warm het in een panasonic wordt?
Misschien wordt het minder warm,maar is de baktijd langer,zodat het brood beter rijst.
Ik wil proberen dit proces te kopiëren,of is dit onzin en moet ik gewoon meer ervaring opdoen.
Ik vind het bakken in de oven eigenlijk leuker dan in de machine!
Vr Gr Theo
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door Molenbroodje »

Hihihi, meestal hoor je het andersom. Ik heb dezelfde broodbakmachine en ben daar ook erg tevreden mee. Maar ik vind juist brood uit de oven lekkerder. Je kan het beter regelen, langere rijstijden, langer of korter kneden, in de koelkast overnachten enz. Maar waarom zou je kiezen? Je kan toch als je weinig tijd hebt gewoon de broodbakmachine aanzetten en als je meer ervaring op wilt doen gewoon met de oven bakken. Ik zou sowieso als je twijfelt nog geen nieuwe machine aanschaffen. Je kunt tot die tijd ook prima kneden met de broodbakmachine. Daar gebruik ik hem nu eigenlijk al enige nog voor. Op de pizzastand menu 22. Ik zou in het begin wel recepten gebruiken die zeker kloppen, zodat je succes kans groter is en ook ervaring op kan doen in hoe het 'hoort' te zijn. De recepten van Levine zijn daarbij zeker een aanrader. Succes ermee :2th: !
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
bakkerad

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door bakkerad »

Hallo, ik vraag me af als je een dijk van een machine hebt die alles keurig voor je regelt en een geweldig bakresultaat geeft waarom zal je dan zelf gaan proberen dit proces te gaan te verbeteren. ik niet in ieder geval. Ik stort me dan op andere dingen samen met die kanjer van me of ze doet het alleen, ook goed. We hebben tenslotte vandaag een nieuwe keukenmachine gekocht een esspression de EP 9200 die van de masterchef australian. :2th: :2th: :2th: Allemaal weer veel bak succes gewenst en plezier natuurlijk en dat het mag smaken.
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door Janet79 »

Ik herken het heel erg, Theo.
Ook ik vind het veel leuker om het zelf te doen, maar ik krijg mijn broden nooit zo luchtig als in de BBM.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door brood daar zit wat in »

Bij mij hetzelfde. Daarom bak ik door de weeks in de bbm en de vloerbroden en bolletjes etc maak ik zelf en bak ik af in de Rofco.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
hetnieuwewerck
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jul 2014, 13:02

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door hetnieuwewerck »

Nou Bakkerad,

De pana doet het perfect.

Maar het is net zoals fietsen.
Bij iemand achterop is makkelijk en gaat moeiteloos.
Maar je wil toch leren zelf te fietsen,en dat moet je leren van iemand die het goed kan.

Dus daarom vroeg ik me af hoe heet het wordt in een broodbakmachine,omdat brood daarin perfect rijst.
Ik heb dit topic gestart,in de hoop dat iemand dit al heeft uitgedokterd.
En ik vind nieuwe machine's ook wel leuk,dus vandaar de Bear kneder.

Elke keer hetzelfde model brood gaat ook vervelen,en een mens wil ook wel zijn/haar hobby onder de knie krijgen.
Ik ga dus proberen te bakken,zonder de oven voor te verwarmen.
Ik heb hier op het forum al een recept gevonden waar dat bij werkt,ik dacht van Papagena.

Iedereen bedankt,en als het resultaat goed is,laat ik het natuurlijk weten.
Vr Gr Theo
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door papagena »

Het is maar wat je wilt he. Voorlopig kan ik zelf qua kruim de Pana nog niet verslaan. Neemt niet weg dat ik het bakken in de oven toch iets meer van een feestje vind en de korst is echt stukken lekkerder. Ik doe dus en en.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
hetnieuwewerck
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jul 2014, 13:02

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door hetnieuwewerck »

Papagena;

Ja,dat doe ik ook,vandaag wit brood uit de pana gegeten,lekker en luchtig.
De korst op donker ingesteld,maar is idd niet knapperig.

Eergisteren begonnen met jouw versie van landbrood pain fendu.
Het voordeeg in de koelkast gezet (foutje)
En gisteren niet gelezen dat het deeg twee uur in het rijsmandje moest,daar kwam ik te laat achter,dus tijd te kort.

Heb het mandje in de koelkast gezet,en het deeg was vanmorgen flink gerezen.
Na het werk ga ik weer kijken,en hopen dat het goed is gegaan.
Misschien moet ik het in tweeën delen,de helft afbakken,en de andere helft doorslaan en weer laten rijzen?
Vr Gr Theo
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodbakmachine versus oven

Bericht door Ballie »

Die beginnersfoutjes, daar leer je het meeste van. Ik weet zeker dat je dit de volgende keer niet meer fout doet...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie