gist dispencer

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broodnodig

gist dispencer

Bericht door broodnodig »

Ik wil een broodbakmachine kopen. Wat is het voordeel van een gist dispenser? En welk gist raden jullie aan?
Is de Panasonic SDZB2502BXE de enige die dat heeft?

mijn plan is vrij kleine broodjes te bakken, zodat ik zo vers mogelijk brood eet.
Ik hou van zeer donker en stevig brood met rogge en met extra zaden aan de buitenkant.
Is deze machine daarvoor een goede keuze?

groet, maarten
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: gist dispencer

Bericht door Levinebaktbrood »

Een Panasonic is een goede keuze. Het voordeel van een gist dispenser zie ik niet, tenzij de machine met een autolyse werkt. Deze Panasonic heeft ook een roggeprogramma, dat is wel vereist als je dat soort broden wilt bakken.

Wat ik wel heel raar vind is de foto die Panasonic zelf op de website heeft staan. Daar zie je een foto van een vloerbroodje met zaden aan de buitenkant. Dat brood kan nooit in een bbm zijn gebakken, klopt niet qua vorm en om die pitten aan de buitenkant te krijgen moet je toch een extra handeling verrichten die niet bij een standaardprogramma hoort :o. Zie hier de foto.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: gist dispencer

Bericht door brood daar zit wat in »

Haha geweldig die foto!
Ik heb deze machine en idd nog nooit zo mn brood uit de machine gekregen :rofl2: :rofl2:

Gemiddeld halen wij 10 sneeën uit een brood van 400 gram.
Of er voordelen aan het aparte gistbakje zitten weet ik niet. Ik kon hem toen voor een leuke prijs kopen en omdat mn schoonmoeder hem heeft voor speltbrood wist ik dat het een goede machine is.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Remer

Re: gist dispencer

Bericht door Remer »

De gist kan door de toepassing van een 'dispender' op het juiste moment worden toegevoegd als het bakprogramma al loopt.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: gist dispencer

Bericht door Molenbroodje »

Ik heb deze machine ook en bevalt heel goed. Je kan het gist gewoon in de bak bij de rest van de ingrediënten doen. Het is meer bedoeld dat als je de timer gebruikt het zout en de gist niet al te vroeg bij elkaar komen, vooral als je veel vocht gebruikt. Maar je zou het ook gespreid van elkaar in het bakblik kunnen doen. Maar ik gebruik lekker de gistdispenser, gewoon omdat het kan :mrgreen: !

Ik heb hem alleen nog niet zo heel lang ( eind februari gekocht) en eigenlijk ook niet belachelijk veel gebruikt, zeker niet voor bakken, maar wel veel kneden en nu heb ik al twee kale plekken in mijn anti aanbaklaag. Herkent iemand dit? Ik ben er naar de winkel meegegaan en die hebben nu het bakblik opgestuurd. Ik heb er nooit suikerbrood oid mee gemaakt, wel zitten er regelmatig pitten en zaden in mijn broden en ook wel eens stukjes walnoot. Zou je er geen zuurdesembrood in mogen kneden?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: gist dispencer

Bericht door Ballie »

Die kale plekken zijn gewoon afgesleten door het vele kneden. Het zou kunnen dat de door jou toegevoegde zaden en noten daar wat invloed op hebben gehad, maar die invloed is maar minimaal. Vooral het feit dat het deeg er continu langs schuurt zorgt voor de kale plekken. En zolang er geen stukken van de teflon in 1 keer hebben losgelaten, zou ik me daar ook geen zorgen over maken. Het hoort weliswaar niet in je brood thuis, maar de hoeveelheid die er per keer vanaf schuurt is zo minimaal dat het (naar mijn bescheiden mening) geen kwaad zal kunnen.

Feit blijft wel dat die kale plekken er niet in thuis horen en dat Panasonic daarvoor met een oplossing moet komen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: gist dispencer

Bericht door miesje1959 »

De dispenser is inderdaad bedoeld wanneer je de timer gebruikt.
In verschillende reviews las ik dat het bakje soms blijft hangen waardoor het gist niet wordt toegevoegd en dan heb je dus een mislukt brood.
Om die reden heb ik indertijd dezelfde machine gekocht, maar dan zonder het dispenser.
Verder is het een top BBM
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
broodnodig

Re: gist dispencer

Bericht door broodnodig »

Iedereen erg bedankt voor de reacties! :2th:
heb m besteld


groet, maarten
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: gist dispencer

Bericht door Molenbroodje »

miesje1959 schreef:De dispenser is inderdaad bedoeld wanneer je de timer gebruikt.
In verschillende reviews las ik dat het bakje soms blijft hangen waardoor het gist niet wordt toegevoegd en dan heb je dus een mislukt brood.
Om die reden heb ik indertijd dezelfde machine gekocht, maar dan zonder het dispenser.
Verder is het een top BBM
Bij mij is het bakje nooit blijven hangen. De machine opent hem ook 2-3 keer (wat goed te horen is). Dus volgens mij kan het bijna niet mis. Ik maak hem nooit schoon, anders wordt het bakje statisch en blijft je gist erin plakken.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Plaats reactie