Nieuwe Panasonic BBM

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betty

Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Gelijk maar met de deur in huis vallen..
Ik had de SD 255 en zou graag willen weten of de nieuwere Panasonics net zo goed bakken?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door papagena »

Geen idee, maar die gok zou ik zomaar durven te nemen. Ik zeg: doen!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Er moet er toch 1 de eerste zijn he :lol:
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door CJ-Petra »

Ik zou ook gelijk weer voor een Panasonic gaan.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Renee

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Renee »

Al hoewel ik altijd super tevreden ben geweest over mijn SD 255 wil ik toch even kwijt dat ik persoonlijk niet zonder meer weer voor een Panasonic zou gaan.
De diverse negatieve ervaringen/reacties op diverse sites (w.o. Kieskeurig) heeft mij er van weerhouden om weer een Pana aan te schaffen. Volgens mij zitten daar ook wel wat reacties tussen van mensen die ook al eerder met een Pana brood bakten maar nu toch teleurgesteld zijn in het nieuwe type.

Het is maar even een tip. Gezien de aanschafkosten zou het toch jammer zijn als je later spijt krijgt van je aankoop.
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

En dat is dus de reden dat ik het vroeg...
Ik weet ook geen ander alternatief dus begin maar eens met de goedkoopste versie van pana ;)
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Betty schreef:En dat is dus de reden dat ik het vroeg...
Ik weet ook geen ander alternatief dus begin maar eens met de goedkoopste versie van pana ;)
Mijn eerste broodje staat te draaien in de nieuwe pana, wish me luck.
Gebruikersavatar
Renee

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Renee »

Ik ben benieuwd Betty naar je mening/oordeel. Ik heb toch meer vertrouwen in de forumleden hier dan de meningen op o.a. Kieskeurig. :G
Die hebben mij toch behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Alhoewel ik nu uitsluitend in de gewone oven bak denk ik er over om daarnaast toch weer een BBM aan te schaffen.

Welk type heb je aangeschaft ?
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Het eerste broodje is eruit...
Ik wilde mijn mannetje even verwennen dus maar begonnen met een suikerbroodje.(volgens mijn oude recept)
Dat smaakt in elk geval altijd lekker mislukt of niet :mrgreen:

Echt goed gerezen is hij niet en ik zal de volgende keer wat minder vocht moeten gebruiken (ik vond het deeg al plakkeriger als normaal)
Ik zal als hij een beetje afgekoeld is even aansnijden en een foto maken.

Nou ja vanavond ga ik proberen een gewoon meer granen broodje te bakken en ik zal er wat minder vocht in doen als wat ik normaal gewend ben.
(water kan ik tijdens het kneden wel bijvoegen)
En ik zal zo eerst even nieuwe gist gaan kopen wie weet ligt het daaraan.
Maar ja bij mijn weten was de pana zo favoriet omdat je wat extra vocht kon gebruiken..

De machine maakt trouwens lang niet zoveel kabaal met mengen als de oude maar of dat beter is?
Ik hou jullie in elk geval op de hoogte.

Ik heb de sd 255 nog wel bewaard. ;)

Een kleine update ik had gekozen voor een klein broodje die is bij mislukking niet zo duur om weg te gooien...
En het brood is trouwens best wel lekker luchtig dus goed gerezen is hij wel.
Naar mijn idee is de bakvorm anders, langwerpiger, ik zal de oude zo even uit de schuur vissen.

Ik heb foto's gemaakt van het broodje en ben even op onderzoek uit hoe ik die moet plaatsen.
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

De bovenkant

Afbeelding

Zij aanzicht

Afbeelding

De binnekant

Afbeelding

Die lijkt op de foto wat nat maar dat is niet zo het is mooi brood ;)

En de smaak is prima in orde!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Levinebaktbrood »

Betty: je hebt het suikerbrood toch niet gekneed (met de suikerparels en al) in de broodbakmachine?

Het broodje ziet eruit alsof het niet goed opgebold/gevormd is.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Neee joh ik heb het na de kneed eruit gehaald, gelijk kneedhaak eruit, 2 derde met rietsuiker en kaneel gemengd en daarna het witte omheen gevouwen, anders word het zo donker van die gesmolten suiker ;-)

Ja het is niet erg goed gerezen ik heb er nu een meergranen met zonnepitten en pijnboompitten inzitten.
Ik ben benieuwd.....
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

en mijn bruine broodje is klaar gebakken volgens mijn normale recept.

Ik denk toch dat mijn gist bij de vorige niet goed was ik heb nu nieuwe gebruikt.

Ik moest helaas wel flits gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding

Yeeeea ik blijf pana fan :D

en ze zijn zo smal dat er nu wel twee naast elkaar passen :2th:
Gebruikersavatar
Sija

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Sija »

Deze ziet er prachtig uit Betty! :2th: Het suikerbrood is gewoon je eerste probeersel in de bbm en als de smaak goed is.... volgende keer de vorm.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja het bruine broodje ziet er weer prima de luxe uit :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Toch was het bruine broodje wat compacter dan ik gewend ben maar wel weer erg lekkr :2th:
Gebruikersavatar
Renee

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Renee »

Hallo Betty,

Gelukkig dat het resultaat je niet tegenvalt.
Ik moet dan toch ook eens gaan kijken
Welk type heb je gekocht ?
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Renee schreef:Hallo Betty,

Gelukkig dat het resultaat je niet tegenvalt.
Ik moet dan toch ook eens gaan kijken
Welk type heb je gekocht ?

Ik heb nu de goedkoopste dat is de panasonic sd 2500

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik bij de 255 het rozijnenbakje nagenoeg nooit gebruikte omdat dat zo klein was ;)
Gebruikersavatar
Betty

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Betty »

Inmiddels al heel wat broodjes gebakken van zoet, hartig en goed zwaar gevuld en ik ben nog steeds tevreden en blij met mijn nieuwe pana :D

Wilde ik toch even laten weten ;)
Gebruikersavatar
Renee

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Renee »

Betty schreef:Inmiddels al heel wat broodjes gebakken van zoet, hartig en goed zwaar gevuld en ik ben nog steeds tevreden en blij met mijn nieuwe pana :D

Wilde ik toch even laten weten ;)

Bedankt Betty, ik houd het in gedachten.
Gebruikersavatar
zakelijk

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door zakelijk »

Misschien dat ik ook maar eens overweeg om een nieuwe te kopen :2th:
Gebruikersavatar
Baggins

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Baggins »

Ik heb de Panasonic SD-ZB2502 vorige maand gekocht en joh wat n fijn apparaat!!
Ik bak nog niet zo lang, maar de broden die hier uit komen doen niet onder voor de bakker op de hoek.
Zal hier eens neuzen voor lekkere recepten.
Suikerbrood heb ik vd week er ook ermee gemaakt, als je de suikergrein later toevoegt idd. :-)
Gebruikersavatar
MoniekVv
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 11:42

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door MoniekVv »

Sinds gisteren heb ik ook de panasonic 2502, en inderdaad een geweldig apparaat! Vanmorgen al een fijn soepel deeg gedraaid. Ik gebruik een bbm puur voor het kneden en juist vanwege de tijdsdruk met druk gezin is dit voor mij een goede methode. Mijn oude Aldi-apparaatje gaf de geest, wat een lawaaiig, zwoegend apparaat in vergelijking met deze pana! Mijn man kocht m voor me bij de Saturn, dit model stond in Groningen als palletaanbieding voor €162.- Ik ging eigenlijk voor de SD2500, maar voor dit geld werd het toch de luxe versie :G Misschien nog een tip voor anderen, k heb geen idee wat voor soort aanbieding het is, maar het scheelt behoorlijk op de adviesprijs.
hobbybakster
Gebruikersavatar
Thermomixer

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Thermomixer »

MoniekVv schreef:Sinds gisteren heb ik ook de panasonic 2502, en inderdaad een geweldig apparaat! Vanmorgen al een fijn soepel deeg gedraaid. Ik gebruik een bbm puur voor het kneden en juist vanwege de tijdsdruk met druk gezin is dit voor mij een goede methode. Mijn oude Aldi-apparaatje gaf de geest, wat een lawaaiig, zwoegend apparaat in vergelijking met deze pana! Mijn man kocht m voor me bij de Saturn, dit model stond in Groningen als palletaanbieding voor €162.- Ik ging eigenlijk voor de SD2500, maar voor dit geld werd het toch de luxe versie :G Misschien nog een tip voor anderen, k heb geen idee wat voor soort aanbieding het is, maar het scheelt behoorlijk op de adviesprijs.
Ik heb deze ook! Wat ik wel ondervonden heb is dat ik minder water en minder gist moet gebruiken in deze machine, of ben ik verkeerd?
Mijn eerste broden waren te opgeblazen en vol luchtgaten...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door papagena »

Bij een kant en klare mix moet je inderdaad niet teveel water toevoegen. Sowieso was ik nooit enthousiast over kant en klare mixen in de Pana. Het is mij te flufferig. Plofbrood. Ik hou daar niet zo van.
Ik heb hier de Panasonic SD 257 en gebruik op 500 gr meel, 250/bloem 250 volk zo'n 350 gr. water en 3 gr gist.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
MoniekVv
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 11:42

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door MoniekVv »

Mijn recept is 250 bloem/250 volk meel, 325 gr water, 7 gr gist. Maar ik gebruik m alleen voor het kneden, voor of net na de 1e rijs bewerk ik het verder tot busbrood. Eigenlijk kneed ik al mn degen met de bbm. Juist omdat ik gewoon verder kan met m'n drukke gezin en er geen man overboord is als ik ff geen tijd heb, de machine kneed en rust wel.... Ik koos mede door de vele deegprogramma's en de goede beoordelingen (ook hier) voor een wat duurdere Panasonic.
hobbybakster
Gebruikersavatar
Thermomixer

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Thermomixer »

papagena schreef:Bij een kant en klare mix moet je inderdaad niet teveel water toevoegen. Sowieso was ik nooit enthousiast over kant en klare mixen in de Pana. Het is mij te flufferig. Plofbrood. Ik hou daar niet zo van.
Ik heb hier de Panasonic SD 257 en gebruik op 500 gr meel, 250/bloem 250 volk zo'n 350 gr. water en 3 gr gist.
Ik gebruik nooit kant en klare mixen, maar meel van de molen (Van Eecke in Varsenare Belgie, hier heb je keuze zat in alle soorten meel!) Ik neem 500 gr meel (alle soorten door mekaar, van wit tot maïsmeel, licht tarwe, haverzemelen, multiseed (heeeeel lekker!) enz.... maar gebruik maar 290 ml water, wat zout, 12 gr altijd verse gist en 30 gr olijfolie.
Heb nu ook ontdekt dat mijn brood ideaal is als ik het kort programma van 2 uur gebruik, indien 4 uur is het te opgeblazen en sponsachtig!

Voor pistoletjes (deze kneed ik in de Thermomix, gaat supersnel) 125 gr pistolet bloem + 125 gr ciabatta bloem + gist + 140 ml water en klein scheutje olijfolie, 6 minuutjes kneden in de TM, uurtje laten rijzen en afbakken, mijn man wil geen andere meer, knapperige mooie pistoletjes!
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Danuta »

Hi, wat moet ik mij voorstellen bij pistolet en ciabatta bloem? Specifiek eiwit gehalte of toevoegingen.....iets anders? Of gewoon broodbloem?

Hier net over de grens (Italie) wordt Ciabatta gewoon gemaakt van restdeeg..........beetje water erbij om het natter te maken, vormen, proofen en hup de houtoven of hete gewone oven in :)



MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Danuta »

Ah, na een zoektochtje gevonden gewoon goede broodbloem dus van hardere tarwe voor stokbroden enzo geschikt...over de grens in Italie te koop als : Farina l`oro bianco tipo "00" en hier gewoon als Weizenmehl Glatt :)

MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Thermomixer

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Thermomixer »

Ik zou het niet weten wat het verschil is, heb daar nog nooit bij stilgestaan, waar ik ga staan alle bloemsoorten gevuld in 3 en 5 kilo zakken, gewoon witte zakken met een etiket op....ik neem mee wat me aanspreekt, ze hebben wel 20 soorten!
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Danuta »

Iedere bloem/meel heeft nu eenmaal zijn eigen eigenschappen, vandaag heb ik bvb een luxebrood gebakken van een bloem met een laag eiwitgehalte, beter om mee te bakken als er meer een gebak etc van gemaakt wordt. Erg fijne struktuur waardoor je echt een stukje zacht in je mond smeltende zoet luxebrood mee kunt maken, houdt wat beter het vocht vast, maar geen ciabatta of een pizzabodem mee te bakken......die moet meer vocht kunnen hebben, meer gluten bevatten zodat er tijdens het bakken mooiere grotere elasticiteit aanwezig is om grote luchtpockets te verschaffen en krokanter af te bakken bij een hoge temperatuur :))

Dus vandaar dat ik altijd bezig ben uit te zoeken wat mensen bedoelen, misschien kan ik er mijn voordeel mee doen :) Als je mij op vakantie stuurt (als je dat voor elkaar krijgt) naar een ander land/streek dan vindt je mij in de supermarkts aldaar en zeker niet op een shoppingpromenade of terrasje......en daarna probeer ik de plaatselijke bakkertjes of privepersonen hun geheimen te ontfutselen :ugeek: :shock: :)

Eventuele mixen voor brood maak ik trouwens liever zelf....en ik denk er over om ook zelf bloem/meel te gaan draaien.......beetje aan het rondkijken voor een goede graanmolen, nog niet helemaal aan uit met of zonder stamper ernaast :))


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Thermomixer

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Thermomixer »

owla, maar zover ben ik nog niet hoor, vraag me niet hoeveel gluten of vocht er in mijn meel zit, heb geen flauw idee, ik vertrouw op onze molenaar en heb altijd heel lekker brood! Hij heeft zoveel soorten dat ik altijd wel smakelijk brood heb, ik meng onderling ook soms 2 soorten, en dat gaat altijd prima. Het havermeel is mijn favo en nog gezond ook. Doe altijd verse gist en water en zout bij en meestal olijfolie; gebruik jij dat ook of verkies je andere vetstof?
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Danuta »

Ligt er aan, vaak boter bij lichte broden met melk en olijfolie bij meer donkere of Italiaanse broden op waterbasis....Ik heb een tijdje een BBM gebruikt (toen mijn keuken verbouwd werd lang lang geleden) en daar gebruikte ik bijna altijd olijfolie...weet niet meer waarom eerlijk gezegd, ik denk dat het gewoon voor het gemak was omdat het zomer was en de boter meestal in de koelkast lag. :))


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Thermomixer

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Thermomixer »

Danuta schreef:Ligt er aan, vaak boter bij lichte broden met melk en olijfolie bij meer donkere of Italiaanse broden op waterbasis....Ik heb een tijdje een BBM gebruikt (toen mijn keuken verbouwd werd lang lang geleden) en daar gebruikte ik bijna altijd olijfolie...weet niet meer waarom eerlijk gezegd, ik denk dat het gewoon voor het gemak was omdat het zomer was en de boter meestal in de koelkast lag. :))


MVG


Danuta
Ja ik gebruik Olijfolie omdat het gezond zou zijn? Maar heb ook nog wel eens Smout gebruikt....Denk dat dit Reuzel heet in Nederland.
Had gehoord dat de bakkers dit gebruiken, maar Olijfolie gebruik ik nu altijd voor alle brood eigenlijk.
Ik bak ook met de BBM in de week, tijdens het weekend maak ik deeg met mijn Kenwood of Thermomix.

Heb jij ervaring met zo'n broodrijsmandje, ben aan het overwegen om er eentje aan te schaffen.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door TigerManZ »

Smout ken ik ook. Ik vind de appeltjes gebakken in smout zo lekker.

Beetje smout op een snee witbrood, gebakken appeltje op prakken, beetje suiker er op......mmmmmmm...... om de vingers bij op te eten :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Thermomixer

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Thermomixer »

TigerManZ schreef:Smout ken ik ook. Ik vind de appeltjes gebakken in smout zo lekker.

Beetje smout op een snee witbrood, gebakken appeltje op prakken, beetje suiker er op......mmmmmmm...... om de vingers bij op te eten :G
en lijnen doen we in drie keer, morgen, later en nooit.... :oops: :roll:
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Nieuwe Panasonic BBM

Bericht door Danuta »

Thermomixer schreef:
Ja ik gebruik Olijfolie omdat het gezond zou zijn? Maar heb ook nog wel eens Smout gebruikt....Denk dat dit Reuzel heet in Nederland.
Had gehoord dat de bakkers dit gebruiken, maar Olijfolie gebruik ik nu altijd voor alle brood eigenlijk.
Ik bak ook met de BBM in de week, tijdens het weekend maak ik deeg met mijn Kenwood of Thermomix.

Heb jij ervaring met zo'n broodrijsmandje, ben aan het overwegen om er eentje aan te schaffen.


Boter is niet persé ongezonder, reuzel ook niet, mits alles binnen bepaalde grenzen :)) Ik heb hier roomboter, gee, reuzel, reuzel met uitje, reuzel met spekjes, olijfolie voor het bakken, Rapsöl (ik kan er even niet op komen hoe dat in het Nederlands heet :)) arachide, rijstolie, cocosolie en ik zet ze allemaal wel eens in, maar net welk effect ik wil bereiken of wat ik denk dat er smaaksgewijs goed bij past maar ik ben een nerd :))

Nederlandse bakkers gebruiken vaak een specifiek vet genaamd bakkersvet, dit is een redelijk goedkoop product, een mix van dierlijke vetten (reuzel) en margarine en suiker vaak als toevoeging. Voor zover ik nog weet heb je van het merk Romi, zacht bakkers vet en volgens mij hebben ze ook een vloeibare olie voor de bakkers....alleen in redelijk grote hoeveelheden (10 kilo en ik dacht vanaf 5 liter maar weet dat niet zeker meer :))

Als je Boter of reuzel in de BBM gebruikt zorg dan wel dat hij zacht is minstens....

Ik heb hier 1 rijsmandje van Holzschliff, ben niet zo kapot van rijsmandjes, vaak duur, vaak onnodig voor wat ik doe....er zijn mensen die erbij zweren, ik heb gewoon plastic bakjes van 1 euro geloof ik, die vet ik in of ik bestuif mijn deeg intens en mik ze dan daarin en laat ze daar hun tweede rijs doen en dan gewoon rustig omkeren op de bakplaaat of schieter....

Maar meestal gebruik ik gewoon een blauwe bak of de bakplaat met of zonder steunring of mijn houten bak :)

Een kennisje van mij vroeger had gewoon goedkope tenen mandjes gekocht, daar van dik katoen een soort ophangdoeken in gemaakt en die deed ze dan dik in bloemen en gebruikte ze als rijsmandje...zag er perfect uit :)

En zo vind iedereen zijn weg in het broodgebeuren...


MVG


Danuta
Plaats reactie