Welke planeetmenger?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giessie

Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Hoi,

Ik bak eens in de twee weken 3 broden van een kilo elk van 100% spelt. De keukenmachine die ik nu gebruik vind ik niet goed kneden, het deeg staat meestal stil en de deeghaak draait er keurig om heen.
Het wordt dus tijd om een goede kneedmachine aan te gaan schaffen en ik heb al gezien dat je een ruime keuze hebt aan mogelijkheden met even zoveel prijsvariaties.

Voor zover ik begrepen heb wordt het beste kneedresultaat toch bereikt met een planeetmenger. Het is niet perse nodig om 3 kilo in 1 keer te kunnen kneden. Maar ik wil ook niet beperkt zijn dat ik voor elk brood een nieuw deeg moet gaan maken omdat de machine de hoeveelheid deeg niet aan kan.

Ik begrijp uit de andere topics dat iedereen erg tevreden is over Bear, maar dat vind ik een hoop geld voor eens in de twee weken brood bakken. Van de Maxima las ik dat deze is opgebouwd uit Chinese onderdelen en ja hoe lang gaat dat mee. Als spreekt de prijs van de 7 liter variant me wel aan. Dan heb je natuurlijk Kitchen Aid, is dit nu een trendy model of is dit ook echt ouderwetse degelijkheid?

Wat kunnen jullie mij adviseren of wat zijn zaken om goed op te letten als ik een winkel binnenstap.

Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen en tips.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Levinebaktbrood »

Als het je alleen gaat om brooddeeg kneden dan is een spiraalkneder (tekst aangepast, bedankt Cor :G) ook een hele goede optie.

Met een Kitchenaid krijg je hetzelfde probleem dat je met je huidige machine hebt ....... Bovendien ook duur en met de Artisan kan je maar deeg voor 1 brood tegelijk kneden. Met de heavy duty kun je 1,5 kilo deeg in 1 keer kneden.

Als je niet voor ieder brood een nieuw deeg wilt maken moet je een grote machine hebben. Zelfs in de Bear kun je geen 3 kilo deeg in 1 keer kneden (max 2-2,5 kilo, afhankelijk van het soort deeg).

Er zijn spiraalmixers van verschillende merken en in verschillende prijsklassen te koop (ook van Maxima) waar je max 4 kilo deeg in 1 keer kunt kneden. Ik heb er zelf 1 van Rofco waar ik heel tevreden mee ben, maar ook daar hangt weer een prijskaartje aan.

Als je niet veel wilt uitgeven kom je in de goedkopere machines terecht waar je niet al te grote hoeveelheden deeg tegelijk in kunt kneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door bakplaat »

Zeer waarschijnlijk bedoelt Levine hier ipv. spiraalmixers,spiraalKNEDERS. De planeetmengers zoals bijv. de Kenwood,Kitchenaid (Art./Hd) en BearTeddy e.a. vallen onder de noemer standMIXERS.

Een spiraalkneder valt idd. te prefereren,boven een standmixer, als je echt een machine enkel voor het kneden van brood-en andere degen wil hebben.
Bij diverse standmixers is er tegenwoordig een speciale spiraalkneedhaak verkrijgbaar,die wel een goed deeg kneden,zoals o.a. bij de Kenwood/Majortypes.

Afbeelding

Het voordeel van een standmixer,zijn de veelzijdige gebruiksmogelijkheden,hij is naast het kneden inzetbaar voor allerlei andere karweien,zoals het opkloppen van eieren voor taart/cakebeslagen,eiwitten voor schuimwerk,slagroom en botercreme voor allerlei taarten en gebak enz.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Aha, dat wist ik niet, dat je spiraalmixers, spiraalkneders en standmixers hebt. Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Als ik mijn behoefte zo in schat moet ik een spiraalkneder hebben.

Het is geen probleem om 2 batches te maken, de machine moet immers gewoon op het aanrecht kunnen staan.

Waar kan ik meer info vinden, over spiraalkneders? Dan ga ik me daar maar eerst eens opstorten.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Oef de spiraalkneders zijn over het algemeen wel groot, klopt het dat de meeste pas bij 10 l beginnen?

Ik zoek een formaat ala maxima 7. Hoeft natuurlijk niet perse de maxima te zijn, maar als idee qua grote.
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Danuta »

Giessie schreef:Oef de spiraalkneders zijn over het algemeen wel groot, klopt het dat de meeste pas bij 10 l beginnen?

Ik zoek een formaat ala maxima 7. Hoeft natuurlijk niet perse de maxima te zijn, maar als idee qua grote.

http://www.horecawebshop.com/product_in ... ger-p-1458


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat is dus geen spiraalkneder Danuta, maar een planeetmenger.

Ik heb zelf een Rofco spiraalkneder, de KN4. Daarin kun je max 4 kilo deeg in kneden. De machine is niet te groot. Hij staat bij mij gewoon op het aanrecht. Zie hier.
Uitstekende machine. Het enige nadeel aan deze machine is de prijs: rond de 950 euro. Ik vind hem dat wel waard, machine heeft me nog nooit in de steek gelaten en hij wordt hier intensief gebruikt, net als de Bear.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Danuta »

Levinebaktbrood schreef:Dat is dus geen spiraalkneder Danuta, maar een planeetmenger.
Volgens mij vraagt de originele poster toch echt om een planeetmenger.........staat zelfs in de header....:)

MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Danuta »

Maar meot het perse een spiraalkneder zijn, ook mooi maar een beetje veel geld voor een paar broodjes per week:

http://www.horecawebshop.com/product_in ... 10l-p-1440

Ik persoonlijk zou voor de planeetmenger gaan, een spiraalhaak laten maken, volgens mij kan dit model dit heel goed aan, probleem opgelost en een mooie allround maschine.......


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Giessie schreef:Ik begrijp uit de andere topics dat iedereen erg tevreden is over Bear, maar dat vind ik een hoop geld voor eens in de twee weken brood bakken. Van de Maxima las ik dat deze is opgebouwd uit Chinese onderdelen en ja hoe lang gaat dat mee. Als spreekt de prijs van de 7 liter variant me wel aan. Dan heb je natuurlijk Kitchen Aid, is dit nu een trendy model of is dit ook echt ouderwetse degelijkheid?
Wat kunnen jullie mij adviseren of wat zijn zaken om goed op te letten als ik een winkel binnenstap.
Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen en tips.
De Bear Teddy Varimixer is natuurlijk een hoop geld, maar je kunt het voor meer gebruiken dan alleen maar brood bakken. Dat vind ik een voordeel, ook omdat het kloppen (met ballongarde) heel goed gaat. Beter dan b.v. in de Kenwood.
Waarschijnlijk heb je http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.p ... ima#p16570 al doorgelezen.
(Bij Beko is de Bear trouwens goedkoper dan in de winkel)

Succes met je keuze, je krijgt hier al aardig wat adviezen. :D Daar kun je vast wat mee.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke deegmenger?

Bericht door Giessie »

Hoi,

Inderdaad verwarring alom.

Ik, met mijn beperkte kennis van deegmachines, ben inderdaad het topic gestart met de header planneetmenger. In de veronderstelling dat je keukenmachines hebt waar je deeg mee kan kneden en dat je planeetmengers hebt welke veel meer geschikt zijn voor het bereiden van deeg.

Bakplaat gaf in zijn post de verschillende soorten aan, blijkbaar zit de wereld van deegmachines toch anders in elkaar dan dat ik veronderstelde. Gezien mijn behoefte, het bereiden van deeg, lijkt mij een spiraalkneder de juiste machine. Alleen zie ik dat het merendeel nogal groot is qua volume en formaat.

Levine geeft aan dat de Rofco KN4 heel geschikt is en haar goed bevalt. Dat laatste vind ik niet onbelangrijk, aangezien de huidige keukenmachine (Bosch MUM6) absoluut niet voldoet.

Nu komen we ook bij mijn eigenlijke vraag uit welke machine zou voor mij geschikt zijn, waarbij ik ervaringen van forum leden juist heel belangrijk vind. In een winkel zie je hem staan, eventueel kan je nog naar de degelijkheid kijken, maar hoe de machine het doet moet je toch in de praktijk ervaren.

Wat ik me vanochtend zat af te vragen, wat zijn de wezenlijke verschillen tussen een planeetmenger en een spiraalkneder? Zijn er bijvoorbeeld planeetmenger welke een spiraalkneder evenaren. Of zit er tussen beide zo'n wezenlijk verschil dat je die nooit gaat overbruggen.

Danuta, jij geeft aan dat je een spiraalhaak kan laten maken voor de planeetmenger, maar zijn er geen planeetmenger met een goede spiraalhaak?

Kijk ik naar de Maxima en de Bear, dan zijn beide planeetmengers (met ongetwijfeld een behoorlijk kwaliteits verschil), dan lees ik dat veel forum leden erg tevreden zijn met hun Bear. Maak ik nu de fout door te denken dat ze worden gebruikt voor het maken van deeg of zijn deze machines voor de thuisbakker heel geschikt voor het maken van deeg. Deze vraag grijpt eigenlijk weer terug op de vraag over het verschil tussen de planeetmengers en de spiraalkneder.

Ik ben dus nog duidelijk zoekende en kan jullie hulp zeer goed gebruiken.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Melinda schreef:
Giessie schreef:Ik begrijp uit de andere topics dat iedereen erg tevreden is over Bear, maar dat vind ik een hoop geld voor eens in de twee weken brood bakken. Van de Maxima las ik dat deze is opgebouwd uit Chinese onderdelen en ja hoe lang gaat dat mee. Als spreekt de prijs van de 7 liter variant me wel aan. Dan heb je natuurlijk Kitchen Aid, is dit nu een trendy model of is dit ook echt ouderwetse degelijkheid?
Wat kunnen jullie mij adviseren of wat zijn zaken om goed op te letten als ik een winkel binnenstap.
Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen en tips.
De Bear Teddy Varimixer is natuurlijk een hoop geld, maar je kunt het voor meer gebruiken dan alleen maar brood bakken. Dat vind ik een voordeel, ook omdat het kloppen (met ballongarde) heel goed gaat. Beter dan b.v. in de Kenwood.
Waarschijnlijk heb je http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.p ... ima#p16570 al doorgelezen.
(Bij Beko is de Bear trouwens goedkoper dan in de winkel)

Succes met je keuze, je krijgt hier al aardig wat adviezen. :D Daar kun je vast wat mee.

Klopt die had ik al gelezen, ik zal de forumleden eens contacten hoe hun ervaringen vandaag de dag zijn.

Ik ben inderdaad erg blij met alle adviezen, het blijft immers een behoorlijke investering en daar wil je vooral plezier van hebben. Dara gaat het immers om.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Ik zag trouwens dat de Bear op de webshop van Bear sterk in prijs is verlaagd.

http://www.bear-webshop.nl/product_info ... cts_id/255

Zou een deeghaak als deze eigenlijk voldoen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Levinebaktbrood »

Met de Bear kun je uitstekend brooddeeg kneden. Hij doet niet onder voor een spiraalkneder. Met een spiraalkneder kun je meer deeg (afhankelijk welke je neemt natuurlijk) in 1 keer kneden.

De deeghaak op het plaatje hoort standaard bij de Bear Teddy.

Als ik deeg voor maar 1 of 2 broden wil kneden dan pak ik altijd de Bear Teddy en niet de spiraalkneder.

Het verschil tussen een planeetmenger en een spiraalkneder: met een spiraalkneder kun je alleen brooddeeg kneden. Met een planeetmenger kunt je ook slagroom/eiwit kloppen, cake-/koekjesdeeg maken enz. enz. Bij een planeetmenger horen verschillende hulpstukken zoals een kneedhaak, een platte (vlinder) klopper en een ballonklopper.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Danuta »

Bedenk ook dat een spiraalkneder makkelijk gebruikt kan worden om deeg te maken voor pasta, bepaalde koeken, andere zware degen, fondantmarsepein en rolfondant dus het is niet alleen voor brood natuurlijk...:)

Wil je er echt alleen maar deeg mee kneden, ga voor een spiraalkneder, wil je meer zaken erin doen dan ga voor een goede heavy duty planeetmixer :)

Ik denk er hard over er toch een spiraalkneder bij te nemen, welke, nog geen idee, misschien eens ergens gaan kijken waar ik de boel draaiende kan zien, waar ze eventueel een proefkeuken hebben of zo... Ik maak namelijk ook rolfondant naast brood en pasta, meestal kleinere hoeveelheden per keer maar als ik gasten heb en die blijven meestal een paar weken en eten ongelofelijke hoeveelheden :)) dan krijgt mijn KA pro toch aardig op zijn donder........

Met keukenapparatuur is het toch vaak vallen en opstaan, eigenlijk zou je iedere maschine een paar weken moeten mogen proefdraaien :))


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Danuta »

Net gevonden, misschien iets voor iemand die hem al een tijdje zoekt of voor de originele poster
http://www.kookshopdepepermolen.nl/bear ... grijs.html

De grijze nu voor 849,-- incl. BTW


MVG


Danuta (scheelt toch weer :))
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat is knap aan de prijs Danuta.

In de Bear webshop (paar berichtjes naar boven) staat hij voor 675 euro en bij Beko Bakkerijtechniek betaal je er iets meer dan 700 euro voor.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door brood daar zit wat in »

Danuta schreef:Net gevonden, misschien iets voor iemand die hem al een tijdje zoekt of voor de originele poster
http://www.kookshopdepepermolen.nl/bear ... grijs.html
Deze winkel zit bij ons "om de hoek" in Nieuwegein. Ik ben er al een paar keer geweest voor advies. Kleine winkel met goed advies. Ik heb uiteindelijk niks gekocht omdat ik mijn Bosch MUM 8 gratis kreeg na een jaar lang keukenleed...
Maar anders was ik daar zeker terug gegaan voor een aankoop!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Danuta schreef:Net gevonden, misschien iets voor iemand die hem al een tijdje zoekt of voor de originele poster
http://www.kookshopdepepermolen.nl/bear ... grijs.html
De grijze nu voor 849,-- incl. BTW
MVG
Danuta (scheelt toch weer :))
Ik denk dat het nog meer scheelt bij Beko (zoals ik eerder al noemde). Zie http://www.beko-techniek.nl/html/detail.aspx?id=23
Netto € 595, = inclusief BTW € 719,95. Een verschil van 129,05.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Het blijft leuk met de prijzen die de diverse winkels hanteren, af en toe lijkt het met een prijsstunter uit de reiswereld.
De 675 bij Bear shop is exclusief btw! Kijk maar eens bij hun faq.
Dus de aanbieding van Beko is beter in dat opzicht, al weet ik niet of ze aan particulieren leveren. Wellicht wel als je contact betaald bij afhalen. Iemand ervaring met Beko?

Maar ik moet zeggen dat ik steeds meer begin te neigen naar de Bear, dat zou dan betekenen dat ik twee batches moet maken. Daar valt prima mee te leven. Een half uurtje interval nemen en dan kan alles in een ruk door.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Levinebaktbrood »

Beko levert ook aan particulieren.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Giessie schreef:Het blijft leuk met de prijzen die de diverse winkels hanteren, af en toe lijkt het met een prijsstunter uit de reiswereld.
De 675 bij Bear shop is exclusief btw! Kijk maar eens bij hun faq.
Dus de aanbieding van Beko is beter in dat opzicht, al weet ik niet of ze aan particulieren leveren. Wellicht wel als je contact betaald bij afhalen. Iemand ervaring met Beko?

Maar ik moet zeggen dat ik steeds meer begin te neigen naar de Bear, dat zou dan betekenen dat ik twee batches moet maken. Daar valt prima mee te leven. Een half uurtje interval nemen en dan kan alles in een ruk door.
Zoals Levine al meldde, levert Beko ook aan particulieren. Daar heb ik ook mijn Bear vandaan, thuis bezorgd. Wel eerst vooruit betaald. Er is volgens mij ook een forumlid, dat de Bear zelf heeft opgehaald. Kan dus blijkbaar ook.
Ervaring met Beko is positief. Vriendelijk en correcte levering.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn Bear. Draait als een naaimachientje :rofl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Danuta »

Makkelijk dat ze tegenwoordig aan partikulieren leveren :))
Ben nog steeds gewend dat de meeste groothandels dat niet doen namelijk.......

Naja, times change gelukkig voor de partikulier :)

Bij mijn favo groothandel hebben ze alleen de Maxima


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb mijn Bear ook gewoon als particulier bij Beko vandaan. Prima tent en soepele levering. Ben ook erg tevreden met het ding, maar gebruik hem vrijwel alleen voor deeg. Is niet heel goedkoop, maar wel een hele degelijke keus. Er kan inderdaad maar 2,5 kilo in, maar meestal maak ik toch verschillende typen brood achter elkaar aan. Als je meer deeg tegelijk wil kneden en niet veel geld wil uitgeven zou je deze spiraalkneder kunnen overwegen. Is spotgoedkoop vergeleken met de meeste andere spiraalkneders, ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee over de kwaliteit.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

lekkermelig schreef:Ik heb mijn Bear ook gewoon als particulier bij Beko vandaan. Prima tent en soepele levering. Ben ook erg tevreden met het ding, maar gebruik hem vrijwel alleen voor deeg. Is niet heel goedkoop, maar wel een hele degelijke keus. Er kan inderdaad maar 2,5 kilo in, maar meestal maak ik toch verschillende typen brood achter elkaar aan. Als je meer deeg tegelijk wil kneden en niet veel geld wil uitgeven zou je deze spiraalkneder kunnen overwegen. Is spotgoedkoop vergeleken met de meeste andere spiraalkneders, ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee over de kwaliteit.

Wil
Hoi Wil,

De Maxima heb ik inderdaad gezien en ook het nodige over gelezen op dit forum. De spiraalkneder van Maxima is mij te groot voor op het aanrecht. Aangezien ik een open keuken heb moet het er wel een beetje acceptabel uit zien.
Naast de Bear stond de Maxima 7 ook op mijn shortlist, echter met een prijs van ong 700 voor een Bear wordt het verschil toch wel een stuk kleiner.
Maar de keuze is nog niet definitief...
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Nou de kogel is door de kerk, vandaag bij Beko de order geplaatst voor de Bear Teddy 5l

Ik kan niet wachten tot hij op het aanrecht staat, het is een smak geld, maar hopelijk voor veel bak plezier!!!

:kwijl:

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Leuk, Jeroen. Zul je geen spijt van krijgen. Ik heb hem vandaag ook weer gebruikt om pistoletdeeg mee te kneden. Echt een genot.
Ook een mooie machine om te zien, vind ik. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Dank je Melinda,

Welk recept gebruik jij voor je pistoletjes?
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door brood daar zit wat in »

Alvast gefeliciteerd met je Bear Teddy!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Giessie schreef:Dank je Melinda,

Welk recept gebruik jij voor je pistoletjes?
Het is een recept van Levine, bij een workshop croissants en stokbrood gekregen. Maar Levine heeft op haar site ook recepten van stokbroden en pistolets.
Als je nog geen workshop bij haar gevolgd hebt, is dat zeer aan te bevelen. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door bakplaat »

Veel plezier,gemak en succes ermee Giessie :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Melinda schreef:
Giessie schreef:Dank je Melinda,

Welk recept gebruik jij voor je pistoletjes?
Het is een recept van Levine, bij een workshop croissants en stokbrood gekregen. Maar Levine heeft op haar site ook recepten van stokbroden en pistolets.
Als je nog geen workshop bij haar gevolgd hebt, is dat zeer aan te bevelen. :2th:
Goede tip, ben inderdaad een beetje aan het rond neuzen naar een broodbakcursus. Eerst maar eens spelen met de bear, zodat ik gerichte vragen heb voor Levine.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Giessie schreef:Goede tip, ben inderdaad een beetje aan het rond neuzen naar een broodbakcursus. Eerst maar eens spelen met de bear, zodat ik gerichte vragen heb voor Levine.
Een eerste tip is alvast om in de lage stand je deeg te kneden, dus nog lager dan stand 1.
Ook gebruik ik koud kraanwater, omdat de temperatuur tijdens het kneden oploopt. En ik heb gemerkt, dat aan het eind van het kneden (10-15 minuten) de temp al rond 27c is.
Maar er zijn hier op het forum vast nog leden met meer kennis.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door bakplaat »

Zo kneed ik in mijn Kenwood/spiraalhaak mijn degen ook langzaam (± 1) en gebruik er ook koud water/melk bij en soms, zeker op warme dagen zoals we die al even gewend zijn,ook wel ijskoud (enkele uren in de koelkast)
Mijn degen komen er dan na zo'n 10-12 minuten,meestal uit op een temperatuur van 26°C. :

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Goede tip, dank.

Had het ook al in een ander topic gelezen, waar jij Melinda van die lekker broodjes en chiabata ten toon stelt. Maar sowieso, mag het deeg niet te warm worden tijdens het kneden. Ik was ook verbaasd toen ik het filmpje van Levine zag op youtube, begreep dat dit in de eerste dagen was dat ze de bear in huis had.

Mochten er trouwens nog tips zijn voor 100% spelt deeg om dat een beetje luchtig te krijgen, dan hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Melinda »

Giessie schreef:Goede tip, dank.
Had het ook al in een ander topic gelezen, waar jij Melinda van die lekker broodjes en chiabata ten toon stelt. Maar sowieso, mag het deeg niet te warm worden tijdens het kneden. Ik was ook verbaasd toen ik het filmpje van Levine zag op youtube, begreep dat dit in de eerste dagen was dat ze de bear in huis had.
Mochten er trouwens nog tips zijn voor 100% spelt deeg om dat een beetje luchtig te krijgen, dan hou ik me aanbevolen.
100 % speltdeeg moet je zeker niet te lang kneden. Het advies van Levine was ± 8 minuten. Ik heb heel lang geen 100% speltbrood gemaakt, gewoon omdat ik het wat lastiger vind. Ik maak een combi van tarwe en spelt. Maar dan kneed ik totdat ik een vliesje kan trekken.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Giessie

Re: Welke planeetmenger?

Bericht door Giessie »

Levinebaktbrood schreef:Dat is knap aan de prijs Danuta.

In de Bear webshop (paar berichtjes naar boven) staat hij voor 675 euro en bij Beko Bakkerijtechniek betaal je er iets meer dan 700 euro voor.
Vraagje, zijn er meerdere forum leden die bij Beko besteld hebben en de bestelling hebben laten bezorgen? Ze hebben het namelijk over het bereken van transportkosten. Maandag hoor ik meer.

Persoonlijk vind ik het een vreemd verhaal, een machine van meer dan €700 en dan nog verzendkosten moeten betalen.
Plaats reactie