Maxima planeetmenger of???

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maria

Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

Deze week is onze handmixer kapot gegaan en dan begint de zoektocht bij het kijken naar een handmixer en zo dwaal ik verder af en ben ik uitgekomen bij de kneedmachine's en de planeetmengers. Ik woon op Terschelling en daar kan ik geen degelijk stevig brood kopen dat de snelbinder test kan doorstaan. Om die reden bak ik nu een jaar zelf zuurdesembrood. 1 keer in de week maak ik ongeveer 2 kilo deeg. Verder klop ik nog wel eens slagroom en maakt mijn vriend nog wel eens een cake.
Ik wist niets van mixers en kneders. Maar nu ik op zoek was naar een klopper voor slagroom bedacht ik dat het wel zo fijn is als er een machine is die mij kan verlichten met brood bakken. Het kneden kost toch altijd weer veel tijd.

Ik ben heel erg benieuwd of er inmiddels mensen zijn die ervaringen hebben met de maxima planeetmenger 7 liter.
Aan te raden of? Op zoek ben ik dus naar een apparaat dat voor mij deeg kan maken voor zuurdesembrood. En voor cake maken. Slagroom kunnen wij af met een handmixer. Want 1 pake slagroom in een groot apparaat lijkt mij te veel schoonmaakwerk. Apparaten van 80 kilo vinden wij wat overdreven. Er staat dan wel een heel groot ding in onze keuken. We hebben nu nog een erg kleine keuken.

Graag advies.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Dag Maria. Heb je dit draadje bekeken? Dat gaat over de Maxima planeetmenger.
Overigens is het wel leuk als je jezelf voorstelt in de rubriek "Wie ben ik". Dan heb je groot kans op een warm welkom. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Ballie »

Hallo Maria,

Maak je over het schoonmaken van een planeetmenger maar geen zorgen. Zowel de kom als de garde/kneedhaak/bisschop zitten over het algemeen met een bajonetsluiting bevestigd. Dus eenvoudig los te halen en zo schoon. Ik denk dat je met een handmixer meer werk hebt met het schoonmaken. Ook qua hoeveelheden hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken dat een bekertje slagroom te weinig zou zijn om op te kloppen.

Wij hebben hier naast een planeetmenger ook nog een handmixer, maar die wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Hij staat er nog omdat je soms wel eens iets wilt opkloppen of mixen terwijl de planeetmenger al in gebruik is. Maar met de menger heb je meestal een beter resultaat.

Er is hier volgens mij 1 gebruiker die de 7 liter Maxima kneder in gebruik heeft. Er was er nog 1 maar die heeft 'm teruggestuurd en voor een andere kneder gekozen. Lees daarom de overige onderwerpen over deze kneder nog even door.

Als je door het forum bladert, zul je zien dat een aantal andere mengers beter uit de verf komen terwijl deze qua prijs vergelijkbaar zijn. Hoewel je het natuurlijk altijd duurder kunt maken door voor een grotere uitvoering te kiezen.

Laat je in elk geval niet leiden door een lage prijs in een aanbieding van de 1 of andere prijsstunter. Dat zijn vaak machines die toch kwalitatief een stuk minder zijn, zoals bijv. de Clatronic. Neemt niet weg dat er ook van dat merk tevreden gebruikers zijn.

Gewaardeerde en op het forum veel gebruikte merken zijn o.a.:

Kenwood
Bear Teddy
Kitchen-Aid

Hoewel die laatste, voor zover ik heb begrepen uit de ervaringen van andere gebruikers, standaard niet heel erg geschikt is om brooddeeg mee te kneden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

Bedankt voor de reacties. Ik heb de ervaringen over de maxima planeetmenger doorgelezen (7 liter). Ik merk dat ik op basis van de ervaringen geen conclusie kan trekken. Daarom ben ik benieuwd of er nu nog recent ervaringen zijn met de maxima.
De Kitchen Aid wil ik niet. Ik lees te vaak dat de Kitchen Aid niet goed deeg kan kneden. Ik heb zelf het idee dat veel mensen voor het uiterlijk van de Kitchen Aid vallen. Ik ga nu maar eens de ervaringen over Kenwood lezen.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Maria schreef:Bedankt voor de reacties. Ik heb de ervaringen over de maxima planeetmenger doorgelezen (7 liter). Ik merk dat ik op basis van de ervaringen geen conclusie kan trekken. Daarom ben ik benieuwd of er nu nog recent ervaringen zijn met de maxima.
De Kitchen Aid wil ik niet. Ik lees te vaak dat de Kitchen Aid niet goed deeg kan kneden. Ik heb zelf het idee dat veel mensen voor het uiterlijk van de Kitchen Aid vallen. Ik ga nu maar eens de ervaringen over Kenwood lezen.
Kijk toch ook eens naar de Bear Teddy Varimixer. Zeer tevreden over.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

BeAR Teddy mixer lijkt mij een prachtig apparaat maar o zo duur. Wat is het grote verschil tussen de espressions mixmaster en de de bear Teddy?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Maria schreef:BeAR Teddy mixer lijkt mij een prachtig apparaat maar o zo duur. Wat is het grote verschil tussen de espressions mixmaster en de de bear Teddy?
Dat weet Levine. Zij gebruikt beide.
Ik weet alleen dat de Bear een fantastisch apparaat is, waar het deeg goed in gekneed wordt. Ook het mixen van cakebeslag gaat heel goed.
En bij BEKO kun je de Bear voordeliger kopen dan in een kookwinkel.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

Dan hoop ik dat Levine een reactie plaatst. Melinda, ik heb je foto's bekeken. Wat een prachtige broden. Ik denk dat ik dit forum erg ga waarderen. Ik ben alleen actief op een ander forum (WestonPrice) gericht opvoeding. Daar zijn ze niet zo gecharmeerd van brood, behalve speltzuurdesem.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Dank voor je compliment. (bloos bloos)
Het mooie van zelf brood bakken vind ik, dat je helemaal zelf kan kiezen wat erin gaat. Ongezonde zaken kun je weglaten en als je liever desembrood hebt, bak je gewoon lekker desembrood.
Helemaal zonder brood.... :crazy: lijkt mij geen doen.
Moet je mij "horen", ik was helemaal geen broodfan.... totdat ik zelf ging bakken. Nu is het :kwijl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Ballie »

Toevallig kwam ik hierover vandaag een discussie tegen. Hier in stond letterlijk:

Vraag:
Ik heb onlangs gehoord dat brood niet goed is voor je lijn.
Waaraan kan dit liggen? IS er eventueel brood dat wel goed is voor de lijn?

Antwoord:
Dit klinkt bij uitstek weer als het zoveelste l*lverhaal uit dieetland. GEEN ENKEL voedingsmiddel
is slecht of goed voor ' de lijn' , het gaat om de hoeveelheden een hoeveel jij met jou lifestyle
nodig hebt per dag. Brood levert voornamelijk koolhydraten die je nodig hebt als directe brandstof.
Eet er teveel en je lichaam slaat het op, eet er te weinig en je lichaam gaat reserves aanspreken.
Eet er veel te weinig, en je bent ongezond bezig.


Het volledige artikel kun je hier teruglezen. Inclusief nog een misvatting onderaan. (Bruin brood is witbrood met een kleurtje :rofl2:)
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

Waarom brood wel of niet gezond is wil ik eigenlijk niet hier gaan bespreken. Het is een vrij ingewikkeld verhaal over fytinezuur, mineralenafbraak of mensen suikervergisters zijn of vetverbrander's. Heel interessant maar ik wordt er niet gelukkiger van. Ik vind brood een mooi product en wil toch gewoon genieten van het leven. Niet te veel restricties.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Maria schreef:Waarom brood wel of niet gezond is wil ik eigenlijk niet hier gaan bespreken. Het is een vrij ingewikkeld verhaal over fytinezuur, mineralenafbraak of mensen suikervergisters zijn of vetverbrander's. Heel interessant maar ik wordt er niet gelukkiger van. Ik vind brood een mooi product en wil toch gewoon genieten van het leven. Niet te veel restricties.
Mijn idee. :2th:
Veel te leuk om brood te bakken! ^)^
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Levensplezier »

Wat het broodkneden van de Kitchenaid aangaat, klopt dat met de standaard haak dat niet lekker gaat. Inmiddels is er iemand die aangepaste spiraalhaken maakt voor de KA Artisan. Kijk maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=f-Qcclvi ... e=youtu.be en zo werkt het wel geweldig. Te koop via Ebay, maar ook rechtstreeks.
Er is trouwens ook een haak voor de Kenwood Patissier gemaakt.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Levinebaktbrood »

Maria schreef:BeAR Teddy mixer lijkt mij een prachtig apparaat maar o zo duur. Wat is het grote verschil tussen de espressions mixmaster en de de bear Teddy?
Er zijn uiteraard verschillen tussen de Espressions Mixmaster en de Bear Teddy.

Ik vind het eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken of een Fiat Panda vergelijken met een Mercedes. Of zoiets ^)^.

De Bear Teddy is robuuster, kneed beter, heeft meer capaciteit. Heb hem nu ruim 3 jaar in gebruik en hij wordt meerdere keren per week gebruikt, zowel door mij privé als tijdens de workshops. Even afkloppen .... heb nog nooit problemen met deze machine gehad. Hij heeft z'n geld al dubbel en dwars opgebracht.

Begrijp me niet verkeerd: in de Espressions Mixmaster kun je ook goed deeg kneden (en naar mijn mening beter dan in de KitchenAid met gewone deeghaak). Ik vind dit meer een machine voor als je niet elke dag brood bakt en dan deeg voor 1 brood tegelijk kneed. Ondanks zijn kleine afmetingen kneed hij goed, cakedeeg erin maken gaat meer dan uitstekend. Ook een prima kneedmachine, maar anders dan de Bear.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

Dan wordt het de Bear Teddy. Of er moet vandaag een goed argument komen om van de Bear af te zien.

Zijn hier ook mensen (behalve Levine) die ook geld verdienen met hun hobby.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Maria schreef:Dan wordt het de Bear Teddy. Of er moet vandaag een goed argument komen om van de Bear af te zien.
Ik zou er werkelijk geen kunnen bedenken. :mrgreen:
Zat net nog te bedenken dat ik er wel heel erg blij mee ben. Heb hem net 2 keer laten kneden voor samen 4 broden. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

De Bear is binnen! Ik heb net mijn deeg gemaakt en dat staat nu te rijzen. Ik was ontzettend zenuwachtig, bang om een dergelijk apparaat door een stomme fout te molesteren. Ik het deeg ongeveer 12 minuten laten kneden op stand 0,75 (iets onder 1). Het apparaat is makkelijk schoon te maken. Ik kreeg de kom niet los. Die zat moer vast. Mijn vriend heeft wat kracht toegepast. Heeft iemand enig idee waarom mijn kom muurvast zat? Kan je de plastic kap tegen het spetteren ook los maken? De handleiding is wel erg beperkt.
Ik ben benieuwd hoe mijn broodje wordt (100% spelt van de website van Levine).

Met vriendelijke groet,

Maria
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door lekkermelig »

Maria,

De plastic kap van de Bear is vrij makkelijk los te krijgen. Die zit met twee of drie plastic nokjes vastgedrukt op het ijzeren rooster. Vlak naast die nokjes op het plastic drukken met niet teveel kracht, dan gaat de kap zo los. Ik heb zelf tijden zonder kap gewerkt, maar hem eer laatst maar weer eens opgezet, omdat ie anders maar ergens in de weg ligt. Maar sommigen vinden het handig zonder kap zodat je makkelijker ingredienten kan toevoegen aan een draaiende Bear.

Wat betreft de kom. Die wil wel eens vast gaan zitten, overkomt mij ook wel eens. Eerlijk gezegd weet ik niet precies waardoor het komt, misschien dat je bij het erop zetten van de kom iets beter moet opletten dat ie helemaal recht zit. Maar ik maak me er niet zo druk om, het lukt eigenlijk altijd wel om hem los te krijgen.
Het is een robuuste machine, die maak je niet zo heel snel stuk hoor.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Maria

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Maria »

Gelukkig. Machine is inderdaad mooi robuust. Mijn eerste gistbrood is uit de oven. Ik had het brood nog wel iets langer kunnen laten rijzen. Bovenkant was te donker geworden. Oven stond op 200 graden, temperatuurmeter gaf ook 200 aan. Misschien toch maar iets lager bakken.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

Maria schreef:De Bear is binnen! Ik heb net mijn deeg gemaakt en dat staat nu te rijzen. Ik was ontzettend zenuwachtig, bang om een dergelijk apparaat door een stomme fout te molesteren. Ik het deeg ongeveer 12 minuten laten kneden op stand 0,75 (iets onder 1). Het apparaat is makkelijk schoon te maken. Ik kreeg de kom niet los. Die zat moer vast. Mijn vriend heeft wat kracht toegepast. Heeft iemand enig idee waarom mijn kom muurvast zat? Kan je de plastic kap tegen het spetteren ook los maken? De handleiding is wel erg beperkt.
Ik ben benieuwd hoe mijn broodje wordt (100% spelt van de website van Levine).

Met vriendelijke groet,

Maria
Gefeliciteerd, Maria, met je nieuwe maatje. Wij zijn in elk geval dikke vrienden.
Dat vastzitten van die kom gebeurt bij mij ook weleens. Maar daar heb ik de volgende truc voor, ik ga met een kwastje met zonnebloemolie langs de vlakke gedeelten, waardoor ik de kom na het kneden makkelijk los krijg.
Bij het broodbakken doe ik altijd een klein beetje zonnebloemolie in een glas met een kwast erin. Je moet b.v. de kom voor het rijzen invetten, of je handen, als je met het deeg gaat werken. Dit gebruik ik dus ook voor de kom (of de 3 punten waarop de kom vast gaat zitten).
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door lekkermelig »

Melinda schreef: Dat vastzitten van die kom gebeurt bij mij ook weleens. Maar daar heb ik de volgende truc voor, ik ga met een kwastje met zonnebloemolie langs de vlakke gedeelten, waardoor ik de kom na het kneden makkelijk los krijg.
Ik gebruik altijd botte kracht en als het dan nog niet lukt botte kracht en een paar krachttermen (wel eerst alle deuren dicht natuurlijk...). Het heet tenslotte niet voor niets zo. Maar Melinda, ik vind jou methode toch wel een heel stuk eleganter :G
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:
Melinda schreef: Dat vastzitten van die kom gebeurt bij mij ook weleens. Maar daar heb ik de volgende truc voor, ik ga met een kwastje met zonnebloemolie langs de vlakke gedeelten, waardoor ik de kom na het kneden makkelijk los krijg.
Ik gebruik altijd botte kracht en als het dan nog niet lukt botte kracht en een paar krachttermen (wel eerst alle deuren dicht natuurlijk...). Het heet tenslotte niet voor niets zo. Maar Melinda, ik vind jou methode toch wel een heel stuk eleganter :G
Aangezien ik niet beschik over botte kracht, moet ik slim zijn. :rofl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Maxima planeetmenger of???

Bericht door lekkermelig »

Tja, op mijn werk, daar moet ik soms slim zijn. Niet dat mijn baas dat wil, want dat ben ik zelf :-). Maar thuis kan ik me erg uitleven met botte kracht, zoals voor het bouwen van houtovens, slepen met grint, of voor het mishandelen van mijn geliefde Teddy. (die me trouwens wel een hoop botte kracht bespaart, omdat ik zelf niet meer hoef te kneden). Is trouwens ook wel eens fijn, om wat met de handen te doen ipv met computers werken.....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie