Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JZaandekook

Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door JZaandekook »

Beste allemaal,
Ooit is de hobby voor het brood bakken begonnen met een broodbakmachine. (Gelukkig ;-)) ging deze na een jaar kapot en ben ik met de hand broden gaan kneden en afbakken in de oven. Het resultaat vond ik vele malen beter. Ik doe dit met plezier, echter vraagt ons drukke gezin ook de nodige tijd en wilde ik deze hobby wat efficiënter maken. Eerst heb ik de investering gedaan voor een goede snijmachine. We snijden namelijk erg dunne plakken (3,5 mm), zodat we vaak kunnen beleggen … Dit was moeilijk met de hand te doen, vooral als de deegsamenstelling vaak verandert.
Vorige week heb ik me uiteindelijk ook verdiept in een goede kneedmachine (voelde me verwend/lui om deze aan te schaffen). Veel vergeleken, zowel de meer huishoudachtige tafelmodellen van Bosch, Kenwood, Moulinexx etc als de duurdere modellen van Solis, Expressions, Kitchenaid, Bear Teddy etc. Ik had zelf geen vertrouwen in dat deze huishoudmodellen zouden werken, zelfs over Kitchenaid had ik gelezen dat het standaard model met normale kneedhaak niet goed genoeg zou zijn voor brood. Ook zocht ik een groter model, zodat ik meteen meerdere broden in een keer zou kunnen kneden. De Bear werd te duur voor me…
Al gauw kwam ik op de site terecht van: http://www.horeacawebshop.com te Mijdrecht. Daar verkopen ze horecamachines, waaronder meerdere kneedmachines. Zowel spiraalkneders als de planeetmengers. Met dit laatste type heb je ook meer mogelijkheden, meerdere snelheden, opzetstukken etc. Ik had de Maxima Planeetmenger 7L op het oog, omdat deze de kleinste versie was. Geschikt voor 1 brood (van ca 500 gram meel) t/m 3 broden (1,5 kg meel). En verder is deze scherp geprijsd en helemaal nu: in de aanbieding voor 249 excl BTW!
Toch vond ik het een gok deze te kopen, want waarom is deze vele malen goedkoper dan de kitchenaid met minder goede specs??... Ik heb toen gebeld met een uiterst vriendelijke man van de winkel. Hij heeft me veel verteld over de werking, functies, algemeen advies etc. Ik heb daaropvolgend wat reviews proberen te zoeken over de machine. Helaas weinig te vinden, wel de voorloper, de 5L, die door veel mensen als te klein werd ervaren.
Na nog wat over en weer gechat met deze winkel hebben ze me aangeboden de machine 2 weken te willen uitlenen aan me. Als deze zou bevallen zou ik betalen, anders mocht deze retour. Wat een super service. Dat ben ik meteen gaan doen en heb de kneder maandag opgehaald in de showroom. De betreffende meneer nam goed alles met me door, er werd ruim de tijd genomen. Dezelfde middag begonnen met kneden. Inmiddels een week verder, met veel soorten broden in de vriezer. De oven draaide overuren ;-).
Ik wilde van alles proberen; de hoeveelheid meel, soorten meel, met zaden/pitten enz enz.
Tot nu toe ben ik content. Het apparaat voelt degelijk aan. Ondanks dat ik geen ervaring met kneders heb, ben ik tevreden over het resultaat. De machine is gebruiksvriendelijk, makkelijk schoon te maken, kom heeft grote inhoud, heeft niet teveel poespas, gebruikt weinig stroom, is redelijk stil, ziet er leuk uit (looks like a kitchenaid) en past toevallig nog goed op onze vensterbank (helaas te kleine keuken/aanrecht), is leuk geprijsd. Ook kan de machine goed met de verschillende soorten deeg omgaan, want wij gebruiken thuis vrij stevig deeg.
Verder ben ik tevreden over de winkel: goede uitleg, persoonlijk betrokken (ondanks dan hun core business de horeca is en ik maar een huisvrouw ben ;-)), staan achter hun product en bieden 1 jaar garantie. En natuurlijk erg vertrouwenwekkend dat ik zo een machine mee kreeg.
Ik heb tot nu toe alleen de kneedfunctie geprobeerd, rest nog niet nodig. Mocht ik dat getest hebben, laat ik zeker mijn bevindingen weten.
Ik heb besloten de machine te houden en hoop er lang plezier van te hebben. Vooralsnog niet super veel nodig, ca 2 x in de week, maar wie weet gaat mijn hobby nog een dag uit de hand lopen en wordt die intensiever gebruikt.
Mocht je nu ook interesse hebben, hierbij de link: http://www.horecawebshop.com/product_in ... ger-p-1458
Nu dus in de aanbieding, geen idee hoe lang dat duurt. Zag m bij kookpunt al stuk hoger geprijsd (369 incl btw).
Ik hoop dat jullie wat aan mijn review hebben en wie weet komen er meer gebruikers… Anders kan ik winkel zeker qua advies/service aanraden mocht je andere apparatuur nodig hebben.

Hierbij wat foto’s die ik op Picasa heb geplaatst: https://plus.google.com/photos/11124119 ... 5382124145

https://plus.google.com/photos/11124119 ... 5382124145

Verder de specs van de Maxima Planeetmenger 7L:
Krachtige en compacte planeetmenger
Robuuste RVS mengketel van wel 7.0L
Volledig variabele snelheid: 75 - 660 TPM
Zeer stille machine ondanks hoge topsnelheid
Onverwoestbare overbrenging met metalen tandwielen
Productiecapaciteit: Max. 2.5 kg deeg / 1.5 kg bloem
Kantelbare kop met fixatieknop en veiligheidschakelaar
RVS beschermtralie boven de kom
Separate start- en stopknoppen
Sterke metalen behuizing met krasvaste coating
Inclusief deeghaak, beslagvleugel en eiwitgarde
Zeer gemakkelijk te reinigen
Leverbaar in 'Classic White'
Gewicht machine: 20 kg
Afmetingen machine: H425 x B240 x D425 mm
230V/50Hz/1Phase 280 Watt

http://www.horecawebshop.com/product_in ... ger-p-1458
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door bakplaat »

Een heel verhaal JZ en wens je hierbij dan ook heel veel succes en bakplezier met je nieuwe Maxima :G

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
felixh
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 21:22

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door felixh »

Beste JZ,

Hoe zijn je ervaringen na 3 maanden?
Nog steeds even tevreden?

alvast bedankt voor je reactie!

groet,
felix
Gebruikersavatar
JZaandekook

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door JZaandekook »

Hoi Felixh,

Die bevalt zeker goed! Ik laat er steeds drie broden tegelijk in kneden, met vrij stevig meel. Wel giet ik eerst wat water in de kom, dan het meel en dan rest van het water. Zodat bij het kneden niet droog meel onderin blijft zitten. En halverwege draai ik allerzekerheid de homp om, zodat alles goed gekneed is. Ben je voornemens eenzelfde aan te schaffen?
Rest van de mogelijkheden heb ik niet geprobeerd met de andere hulpstukken, heb het enkel nodig voor brooddeeg. Verder raad ik aan wel grote hoeveelheden er in te laten kneden, niet steeds maar een broodje.
Groeten
Gebruikersavatar
felixh
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 21:22

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door felixh »

Hoi JZ,

dank voor je antwoord.

Dan haal ik deze van mijn lijstje af; mijn inschatting is dat ik kleinere hoeveelheden ga produceren.
Dat wordt dan kiezen tussen kenwood patissier (met extra kneedhaak) en kmix.


keuzes..keuzes...:-)
Gebruikersavatar
JZaandekook

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door JZaandekook »

Hoi,

een brood kan prima hoor, maar het apparaat is uitermate geschikt voor grotere hoeveelheden? dat doe ik ook om efficienter bezig te zijn...ik maak er drie en dan gaan er twee de vriezer in.

succes met je keus.
Gebruikersavatar
JZaandekook

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door JZaandekook »

Inmiddels ben ik ¾ jaar in het bezit van de Maxima planeetmenger voor het kneden van onze broden. Tot op heden bevalt deze nog steeds prima. Ik gebruik de machine alleen voor brood kneden, dus voor de overige functies kan ik (nog) geen oordeel geven. Wie weet komt dat nog.
Afgelopen week heb ik een bezoek gebracht aan de Spangenberg/Horecawebshop te Mijdrecht waar ik deze machine destijds gekocht heb. Daar hadden ze nu een upgrade voor mijn type planeetmenger. I.p.v. het metalen rek/frame boven de mengkom was er nu een afneembaar hard plastic kap/spatscherm. Met een vulopening om ingrediënten toe te voegen tijdens het proces. Ideaal leek me, want soms kan meel wat stuiven en i.g.v. beslag spatten. Met de service van Spangenberg mocht ik deze proberen op mijn machine. Vandaag heb ik dit nieuwe scherm voor het eerst gebruikt en bevalt super. De kap is doorzichtig en afneembaar. Het was relatief simpel om het oude frame er af te halen. Daarna heb ik een plastic ring op de body van machine gezet, waar de doorzichtige kap aan bevestigd wordt.
Voor de mensen die de machine hebben met het oude rekje er boven raad ik zeker deze investering aan. Voor 20 euro ex. btw heb je in mijn ogen een nog gebruiksvriendelijker machine.
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door Peetje »

beste JZ of andere maximagebruikers,

Sinds kort heb ik een maxima planeetmenger. content over, alleen nog niet gelukt om van volkorenbrood een deeg te kneden waarvan ik een vliesje kan trekken. of nou ja een vliesje lukt wel, maar het scheurt me nog te snel.
heb je aanbevelingen over kneedtijde, temperatuur van het water enz?

Groet, Petra
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door bakplaat »

Door wat glutenpoeder te gebruiken (3%/meelgewicht) zal het deeg zeker meer soepel en elastisch worden en kun je er gemakkelijker een vliesje van trekken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door Ballie »

Je zou ook een deel van het volkorenmeel kunnen vervangen door tarwebloem. Dan zal het ook wel beter gaan.

[Edit] Wat ik mij ook nog bedenk. Hoeveel vocht pas je toe op je volkorendeeg. Als dat te weinig is kan dat ook een verklaring zijn.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door Peetje »

O, hoeveelheid zou ik uit moeten rekenen, maar ik gebruik de recepten van Levine, dus dat moet wel goed zitten...
Paar dagen geleden overigens had ik een heel mooi deeg, het rees geweldig, alleen heb ik bloem (het was geen 100% volkoren) gebruikt wat een rare muffe geur heeft. Heb uiteindelijk dus het hele deeg in de vuilnisbak gegooid en ga ik zaterdag maar even terug naar de molen...
Het volkorenmeel en de spelt ruikt wel goed (niet).
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door Ballie »

Tja, als het meel muffig ruikt (in mijn gedachtengang is dat dan een schimmelluchtje) zou ik er ook geen vertrouwen meer in hebben. Je moet jezelf niet ziek gaan eten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door Peetje »

Volgens de molenaar was het vocht. hij schrok er erg van en gaat alle zakken controleren.

Nu aan het bakken met het goede meel...
Gebruikersavatar
Bart Andeweg

Re: Een nieuwe gebruiker van de Maxima Planeetmenger 7L

Bericht door Bart Andeweg »

Beste Maxima gebruikers,

Ik lees Boordbakforum al even. Nooit gepost. Hier stel ik me voor: http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=3826

Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een MPM 7L. Ik als een kind zo blij gelijk aan de slag met het mengen van een witbrood deeg met 1KG bloem 600ml water. Mijn enthousiasme werd gelijk in kiem gesmoord. De MPM 7L kwam er niet doorheen, maakt herrie en staat te springen op mijn aanrecht. :shock:

De helft eruit gehaald. Nog niet helemaal lekker maar igg het deeg af kunnen maken. Daarna een volkoren deeg geprobeerd. 1KG volkoren meel. 660 ml water, wat olie, wat honing, zout en gist. Wederom. De MPM7 L komt er niet doorheen. :crazy:

Ik heb de menger gekocht uitgaande op de ervaringen die ik onder andere hier gelezen heb. Of ik doe iets fout. Of de menger is niet goed.... Iemand nog tips? Eventueel video's die gedeeld kunnen worden met een deeg van 1KG bloem erin?
Plaats reactie