En nog een Maxima Planeetmenger

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Vandaag een Maxima gehaald in Mijdrecht. Vond de KA en de Bear te duur, dit leek me een aantrekkelijk alternatief. De showroom van Spangenberg staat vol met profi keukenspul. Om je vingers bij af te likken...

Ik had al even met Otto gemaild om de machine te bekijken. Even een kort gesprekje, maar ik had mijn keuze eigenlijk al gemaakt.

Eerste indruk: degelijk, stoer, weinig toeters en bellen, vergrendelknop, snelheid, aan en uit. Stevig kom (ketel is inderdaad een beter woord), stevige klopper, menger en kneedhaak. Staat goed op mijn werktafel in de keuken.

Gebruik: het gebruik is simpel, ontgrendelen, kop omhoog, ketel vullen, klopper, menger of haak erop, kop naar beneden, vergrendelen en aanzetten. Ik begin meestal op standje 1 en voer al naar gelang de inhoud van de ketel de snelheid op.

Mengen: deeg maken voor cake, appeltaart, e.d. gaat goed. Snel, makkelijk (je kan even wat anders doen) en je deeg wordt mooi gelijkmatig gekneed.
Kloppen: Ik heb even wat eiwitten geklopt en dan blijkt dat je geen kleine beetjes kan verwerken. Drie eiwitten is net te weinig. Die heb ik dus met de hand opgeklopt en laten afwerken in de machine. Door het rooster kan je mooi nog wat ingrediënten toevoegen. Gaat super.
Kneden: ik heb meteen een kilo Zeeuws bloem en 600 gram water genomen om witte bolletjes te bakken. Zodra het vocht is opgenomen moet Maxima hard werken. Dan staat ze ook wel een beetje te schudden. Je moet dan de snelheid wat opvoeren omdat anders de haak bijna niet door het deeg komt. Zodra het deeg homogeen is geworden, gaat het wat makkelijker. Na de bolletjes ook nog even 500 gram bloem en 300 gram water gekneed en dat gaat beter.

Ik zit alleen met die haak, ik weet nog niet of dat zo ideaal is. Het deeg kruipt toch steeds omhoog, zeker met die grotere hoeveelheid. Ik ga kijken of ik niet een spiraalhaak kan laten 3d printen of dat ik van rvs zelf iets buig en las. Misschien is een bestaande haak (van een grote KA) aan te passen. Ik zie in die deeghaak nog wel verbeterpotentieel. Jammer, want alle andere Maxima planeetkneders hebben wel zo'n spiraalhaak.

Voorlopig heb ik 24 witte broodjes en een speltbrood in de voorraad :grin:

OJ
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ballie »

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik neem aan de je de 7L hebt aangeschaft?

En bedankt dat je hier even een korte evaluatie van het apparaat hebt geplaatst.

Over die spiraalhaak van die andere mengers van Maxima... Zijn die niet evt. aan te passen om op de 7L te plaatsen? Of is de afmeting dermate groot dat deze niet in deze machine zijn toe te passen...

Mocht je zelf iets kunnen ontwikkelen dat ook nog eens goed voldoet en van een redelijke tot goede kwaliteit is, dan zou ik zeker even contact opnemen met Spangenberg. Wie weet wat daar dan nog uit voortvloeit...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door bakplaat »

Gefeliciteerd met je nieuwe Maxima machine Oene en ik wens je er nog lang veel plezier en succes mee. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Kneedhaak63 »

Veel kneedplezier met je nieuwe Maxima :2th:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Melinda »

Veel plezier van je nieuwe kneedmaat gewenst. Dat er maar vele heerlijke broden uit mogen voortkomen. :-)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door brood daar zit wat in »

Heel veel kneedplezier met en van je Maxima!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Ik heb inderdaad de 7L versie. Volgens mij is de kleinere niet meer te koop en de grotere is voor huis-tuin en keuken gebruik te groot.

De kneedhaak en ik beginnen al langzaam vriendjes te worden. Ben krentebollen aan het bakken van Zeeuwse bloem en semola. Ik laat de kneder op een wat hoger tempo draaien. (tussen 4 en 5) Daardoor wordt het deeg door de middelpuntvliedende kracht van de haak afgeworpen en kan het niet omhoog kruipen.

Ben wel al aan het tekenen geslagen. Zou zoiets moeten worden:

Afbeelding


OJ
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door bakplaat »

Ojee schreef: Ben wel al aan het tekenen geslagen. Zou zoiets moeten worden:

Afbeelding
Zo wordt je Maxima nog eens de Koningin van de kneders. ^)^
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Levensplezier »

Ojee, ik heb eens naar een plaatje gekeken van deze Maxima. Het lijkt ontzettend veel op de KA. Misschien past de KA spiraalhaak er ook wel op en kun je er een kopen voordat je hem zelf gaat maken. Maak eens een foto van de pen die uit de machine komt en de aansluiting van je standaard haak. En de diameter en de maximale lengte die erin kan.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Dat heb ik me ook al zitten bedenken. De KA haak van de 6.9 liter versie lijkt een identieke aansluiting te hebben als de Maxima. Als het gat wat dunner is, kan ik dat uitboren. Ook met de bevestiging van de borgpen kan ik wel wat mee. Maar eerst moet de maat kloppen. Zal even een foto van de Max haak maken met de maten erbij.

OJ

Komt iet:
Afbeelding
Afbeelding

Lengte: 19
Straal draaicirkel: 6,5 cm
Doorsnede asgat: 1,3 cm

En deze haak heb ik interesse in:
Afbeelding

OJ
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Deze dus: Klik
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door CJ-Petra »

Veel plezier van je nieuwe kneedmachine!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door TigerManZ »

Fijn om een goede machine te kunnen gebruiken, veel plezier ervan :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
moolenaar

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door moolenaar »

Maxima is een prima menger, maar voor mij is die toch aan de grote kant. Die deeghaak is eigenlijk geen goede haak voor brooddeeg wel voor boterdegen.
Dit is een planeet menger en geen echte deegkneder dus minder geschikt voor brooddeeg. Het kan natuurlijk wel maar hij zal het ook zwaar hebben, gebruik wel wel een speciale deeghaak.
Wees wel voorzichtig met zelf iets in elkaar knutselen. Behalve de garantie op de machine denk ook aan de ronding van de haak dat die evenwijdig loopt ten opzichte van het bekken, en dat komt heel precies. Kijk naar de deeghaak van de bear teddy. Ik werk nu al een tijdje met de bear en het deeg kruipt niet omhoog. Kenwood heeft ook een speciale deeghaak voor brooddeeg. Succes er mee.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

Ojee schreef:Deze dus: Klik
Ojee: je moet die haak niet bij surprisekookgerei kopen hoor! Je kunt dezelfde haak ook al voor 31 euro kopen!.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Levensplezier »

Die haak bij surprisekookgerei is van RVS. Die andere is een aluminium/zink legering. Dus wel van een ander materiaal, maar kneed net zo goed. Alleen niet in de vaatwasser!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Kan iemand die haak eens opmeten? Lengte, breedte en diameter van het asgat?


OJ
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Levensplezier »

Ik stuur je even een PB
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Levensplezier »

Ojee, heb je mijn bericht ontvangen want bij mij staat hij nog steeds in mijn Postvak Uit map.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Ja ik heb hem gelezen en beantwoord. Bedankt voor de moeite.

OJ
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Ik heb de KA spiraalhaak gekocht. De grote dus. Die past in de Maxima. Hij past precies in de ketel. Hij past ook op de as, hoewel de Maxima as net een haartje dunner is. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Misschien boor een gat aan de zijkant en tap ik er schroefdraad in. Dan kan ik de haak vastzetten op de as.

Morgen met deeg proberen, had net al een brood gebakken.

Foto:
Afbeelding

OJ
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ballie »

Kun je niet beter een beetje tape om de as doen ipv erin te gaan boren? Dat kost je meteen je garantie en je verzwakt de as, die zou kunnen wanneer deze (na deze actie) wordt belast. Je zult alleen elke keer dat je 'm gebruikt de tape moeten vervangen ivm hygiëne.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Kan ook, maar dat moet ik er dan elke keer afhalen. Ik boor niet in de as, maar in de kop van de spiraal.

OJ
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Zo dus:

Afbeelding

Afbeelding

OJ
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door TigerManZ »

Probleem netjes opgelost :2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door bakplaat »

Ojee...heel erg handig gedaan hoor :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Kneedhaak63 »

Klasse, en nu draaien maar.............. :G
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Levensplezier »

Leuk dat het gelukt is en nu maar lekker kneden.

De as van de Kenwood Patissier is ook een fractie dunner maar dat is geen enkel probleem met het kneden. Hebben we een aantal keren geprobeerd (zonder aanpassing). Door de bajonetsluiting en de "druk" van het deeg kan er niets gebeuren.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Ik verwachtte ook geen problemen, maar nu zit hij stevig en kan het hardere staal van de as het zachtere aluminium niet uitlubberen.

Nog geen rijstijd gehad, vanavond maar kneden en dan vannacht laten rijzen, kunnen we morgen vroeg bakken.


OJ
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Melinda »

Leuk, Ojee. Jij laat natuurlijk vast wat van de resultaten zien, hè. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Alsjeblieft Miranda: Desem speltbloem brood.

Afbeelding

Ik heb dit brood overigens weggegeven aan een oud-collega die eens bij een bakker een heel vies speltbrood gekocht had en toen dacht dat spelt alleen voor macro-chaotische geitenwollensokken was. Nu gaat ze daar denk ik anders over denken :-)
OJ
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Melinda »

Ojee, heb je het tegen mij? Mijn naam is namelijk niet Miranda maar Melinda. Klein verschil. ^)^
Maar je desem speltbrood ziet er prachtig uit hoor. Je oud-collega zal vast onder de indruk zijn. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Sorry Melinda... Vrouwen bij hun verkeerde naam noemen, is een ernstige vergissing :-)


OJ
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: En nog een Maxima Planeetmenger

Bericht door Ojee »

Ben nu een tijd bezig met Maxima en de spiraalhaak, tijd voor een evaluatie.

De haak voldoet goed. Hij is alleen net even te kort. Vooral bij bloem staat hij een hele tijd pannenkoekenmeel te maken voordat het deeg wordt. Maw er blijft veel bloem aan de zijkant zitten. Dat doe ik na een tijdje even met een pannenlikker door elkaar roeren en dat gaat het weer goed. Vandaag heb ik het begin van het kneden met de originele haak gedaan en zodra het deeg werd, heb ik de spiraalhaak erop gezet. Bij volkoren meel heb ik dat probleem niet zo.

Die spiraalhaak doet zijn werk uitstekend. Het deeg blijft netjes beneden in de ketel. Ik verwerk meestal maar deeg voor één brood. 800 gram dus. Ik heb wel een paar keer een dubbele hoeveelheid gemaakt en daar draait Maxima haar hand niet voor om. Ik lees hier ook positieve ervaringen met 2,4 kg deeg.

Sinds we haar hebben, staat ze bijna elke dag te draaien, voor brooddeeg, voor beslag, gehakt mengen, eiwit kloppen, slagroom kloppen. (ja, er wordt hier thuis heel wat afgebakken :-))

Ik vind het een goede investering. Ze neemt wel flink plek op het werkblad in. Ze staat lekker stabiel (af en toe de rubber pootjes met een vochtig lapje schoonmaken) en ik heb geen last van 'weglopen'.

Ik kneed meestal tussen standje 2 en 4. Begin op 2 en voer de snelheid op naar 4. Veel harder ook wel geprobeerd, maar dan wordt het deeg alle kanten op geslingerd en dan staat Maxima wel een beetje te schudden. Heel erg lang kneed ik niet. Het deeg is vrij snel al draderig. Mijn oude BBM (waar ik alleen mee kneedde) deed er veel langer over. Ik denk dat dat komt door de intensievere manier van kneden door Maxima.

Al met al: tevreden, geld dubbel en dwars waard, oogt en voelt betrouwbaar, hoop dat hij het over een paar jaar ook nog zo goed doet.


OJ
Plaats reactie