Kitchenaid vs Kenwood

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Kitchenaid vs Kenwood

Bericht door Levensplezier »

Gisteren heb ik een 'aanrecht'test gedaan met twee machines. De Kitchenaid Artisan en de Kenwood Patissier. Beide met de speciale deeghaak.
Als test deeg het recept van de Miller's Loaf, maar ipv 440 gram bloem, 440 gram volkoren meel genomen. Het water was 390 gram plus nog eens 50 gram omdat het te weinig was. Voor beide machines exact dezelfde hoeveelheden.

De resultaten voor de KA waren voor mij al bekend, maar de Kenwood (van mijn zus) kende ik niet zo goed. De omwentelsnelheden waren ongeveer hetzelfde bij de KA op stand 3 en de KW op stand 4. De omwentelingen van de KW zijn iets kleiner dan die van de KA. Dat komt omdat de as van de deeghaak bij de KW dichter bij de as van de machine (waar het planetaire systeem aan zit) zit dan bij de KA. Dat scheelt zowat een halve cm. En in de omwentelingen geeft dat aan de buitenkant toch een iets andere wrijving/kneding. Maar dat is erg technisch.
De KW had een stalen kom en de KA een glazen. Ook dat geeft een iets andere wrijving.

De temperatuur van het deeg steeg bij de KW iets sneller dan bij de KA. 24,5 tegen 24 graden. Overigens waren de ingrediënten allemaal op dezelfde temperatuur.
De motor van de KW en de KA waren beide ongeveer 'even' warm maar niet te heet. Zo'n 38 graden C. Alle temperaturen met de infraroodthermometer gemeten op de behuizing. Die zal van een verschillende dikte zijn, dus dat zegt niet zoveel.

Conclusie: beide machines presteerden hetzelfde! Niet met het lichtste deeg. In totaal 915 gram meel, met 623 gram water.

Wilde dit even met jullie delen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De twee linkse broden zijn uit de Kenwood. De twee rechtse uit de Kitchenaid. Daar zitten ook hazelnoten in.
Kruim ziet er ook hetzelfde uit.

Doe je voordeel ermee.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kitchenaid vs Kenwood

Bericht door bakplaat »

Een geslaagde test met een gelijkspel als uitslag Fini. Zowel wat het kneden in beide machines betreft als ook het resultaat van de gebakken broden. :2th:

Bij de orginele Spiraalkneedhaak van Kenwood is het goed mogelijk de bevestigingsas in hoogte/diepte af te stellen. Dat heb ik destijds gedaan omdat de as van mijn oude kneedhaak net iets beter in de machine paste.
Heb de haak toen ook meteen zodanig afgesteld dat hij maximaal onder in de kom draait en de bodem net niet raakt.
Het is nu helemaal in de haak. :G

Afbeelding

En ook de andere twee hulpstukken, de garde en de K klopper, zijn op deze manier af te stellen zodat ze zo diep mogelijk onder in de kom draaien zonder de bodem te raken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Kitchenaid vs Kenwood

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor het delen van de resultaten van de leuke test Fini. :2th:

Het is wellicht wat kort dor de bocht om na een keer deeg kneden te zeggen dat de machines onderling niet verschillen.
Het lijkt er op dat persoonlijke voorkeur voor vormen en kleuren in dit geval dus niet uit maken.
Hooguit de prijs al verwacht ik niet dat daar erg veel verschil in zit bij machines...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie