Kleine Bosch MUM 48A1 best OK

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Broodtijger

Kleine Bosch MUM 48A1 best OK

Bericht door Broodtijger »

Een jaar of zo heb ik gebakken in een BM van Inventum, die een redelijk resultaat gaf, maar toch niet echt hoe ik het wilde. Bovendien leek het me efficienter steeds 2 broden tegelijk te bakken.

Bovendien kun je dan makkelijker variaties in je recepten proberen, het is meer flexibel dan een machine.

Dus overgestapt op bakken in de oven en zelf kneden. Om dat wat makkelijker te maken wilde ik na een poosje wel een kneedhulpje, maar het budget was beperkt.

Sinds een week of zes gebruik ik nu de Bosch MUM 48A1, de wat kleinere 600 Watt Bosch keukenmachine voor het kneden van mijn brooddeeg.

Dat werkt prima, tot 1 kg meel, voor 2 broden van ca 800 gram doet hij probleemloos. De kom is daarvoor ruim genoeg. Officieel zou hij zelfs meer aan moeten kunnen, maar dat lijkt me niet realistisch...
Met kleinere hoeveelheden werkt hij ook goed, bij een echt grote machine met een grote kom wil dat schijnbaar nog wel eens een probleem zijn.

De broden worden goed luchtig, er ontstaat tijdens het mixen vanzelf een mooie deegbal. Ik gebruik zowel speltmeel puur, als speltmeel gemengd met gewone bloem.
Ook "witte"broden van alleen bloem bak ik wel. Het meel koop ik bij de molen, soms ook bloem van Lidl, wat ook prima werkt.

Een vriendin die al langer bakt gebruikt een KitchenAid Artisan, de Bosch doet, volgens ons tenminste, niet onder voor de KA, een toch heel wat duurdere machine.

Wie een beetje oplet kan de Bosch soms voor 99 euro vinden, dat is echt een koopje voor deze machine. Overigens heb ik de andere mogelijkheden nog niet geprobeerd.

Groeten van Tijgerbrood...
Plaats reactie