Kitchenaid versus de Bear Teddy

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Judith1973

Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Judith1973 »

Tot nu toe gebruik ik voor mijn baksels en broden een eenvoudige mixer en mijn 2 handen. Maar merk dat vooral het handmatig kneden van brood een intensieve bezigheid is en ik toch een beetje luchtigheid mis in mijn brood. Dus de knoop doorgehakt dat ik nu dan eindelijk een mooie kneedmachine mag gaan kopen. Budget is max 900-1000 euro.
Na lang zoeken en vergelijken heb ik er nu 2 op het oog: De Kitchenaid Heavy Duty 6,9 liter en de Bear Teddy varimixer 5 liter. Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor de wat zwaardere broden met veel noten, pitten, zaden en gedroogd fruit erin.En ik kan niet kiezen welke het moet gaan worden.
Bij de Kitchenaid lees ik regelmatig dat het deeg omhoog kruipt en je het deeg steeds moet terug duwen en dat vind ik erg onhandig, maar weet niet of dit bij de Heavy Duty 6,9 liter ook zo is. Of dat alleen de 4,8 liter dit doet.
Ben erg benieuwd of iemand toevallig ervaring heeft met beide machines of mij kan vertellen of bij de Kitchenaid 6,9 liter het deeg niet omhoog komt.

PS Weet niet of dit bericht op de juiste plaats staat. Als dat niet zo is, excuses!
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door miesje1959 »

Judith, ik heb de Bear 5 ltr. Je kunt er max. 2,5 kilo deeg in kneden. Dit doet hij zonder zuchten of steunen. :2th:

Het is een degelijke machine en ik ben erg blij dat ik de stap heb genomen om hem aan te schaffen.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Levinebaktbrood »

De KitchenAid 6,9 l heeft net als de Bear Teddy een spiraalhaak. Het deeg zal daarom niet omhoog kruipen zoals bij de kleinere KitchenAids.

PS: het is niet nodig je vraag op verschillende plaatsen te stellen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Judith1973 »

Astrid en Levine, bedankt voor jullie reacties. Goed om te weten dat de Kitchenaid 6,9 liter ook een spiraalhaak heeft waarbij het deeg niet omhoog kan kruipen. Als dat niet zo geweest zou zijn dan was de keuze snel gemaakt, maar nu wordt de keuze alleen maar moeilijker. Mijn gevoel zegt een Bear Teddy, maar de Kitchenaid vind ik zo ontzettend mooi om naar te kijken, zou echt een pronkstuk in mijn keuken zijn. Moeilijk!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Levinebaktbrood »

Judith, bij de kitchenaid kun je nog veel accessoires bijkopen, bij een Bear niet ....... Tenzij je de duurdere Bear koopt waar je een vleesmolen bij kunt kopen, maar die is erg duur.

De 6,9 l kitchenaid heeft dan wel een spriaalhaak om te kneden, maar ik weet niet hoe goed hij kneed. De bear kneed erg goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Judith1973 »

Levine, extra accessoires zitten (voorlopig) niet in de planning. Mijn man verklaart me voor gek als ik nu ook nog eens aankom met een hele accessoireset die ik er ook nog op aan kan sluiten, ha ha. Wil hem echt hebben om mooi deeg en beslag te kunnen maken. Gezien alles wat ik over de Bear gelezen heb en ervaringen van gebruikers, gaat dat 'm denk ik worden. Vind het toch een hele stap om zo'n mooi apparaat aan te schaffen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door lekkermelig »

Ik heb nu bijna twee jaar een Bear, en deze kneedt toch wel heel moeiteloos. Ik hoor er bijna alleen maar goede verhalen over, het enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat de capaciteit beperkt is tot 2,5 kg deeg, maar dat is met een KitchenAid ook. KitchenAid heeft wel heel mooie machines, maar lelijk is een Bear nou ook weer niet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
mauwi

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door mauwi »

Hoi Judith, welke heb je nu gekocht? ik zit ook erg te dubben tussen de KA HeavyDuty en de BearTeddy. Het is voornamelijk voor degen te kneden.
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Judith1973 »

@ Mauwi, ik heb een Bear Teddy gekocht. Ik wilde een echt goede machine voor deeg kneden hebben en niet een net-niet-machine en gezien alle ervaringen hier op het forum met een Bear heb ik uiteindelijk daar voor gekozen. En ik ben er ontzettend blij mee en heb er heel veel plezier van!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Ballie »

@Mauwi: Allereerst welkom op het forum. Kleine tip: Stel je even voor op het daarvoor bestemde deel van het forum. We weten graag wie we voor ons hebben.

Als je een kneder wilt aanschaffen kun je ook eens overwegen om een spiraalkneder aan te schaffen. Die zijn bij uitstek geschikt voor het kneden van brooddeeg. Is hier op het forum ook aardig wat over geschreven.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door bakplaat »

Idd. Balie
Voor alleen brooddegen te kneden zou ik ook de voorkeur aan een Spiraalkneder geven.
Zelf heb ik ruim 8 jaar geleden gekozen voor mijn Kenwood KM 816 omdat ik met deze machine vele malen meer mogelijkheden dan alleen brooddegen kneden.Zoals het luchtig kloppen van taart- en cakebeslag ,
eiwitschuim, slagroom en botercreme.

Mijn machine is sinds twee jaar pas echt compleet geworden toen er ter vervanging van de originele kneedhaaak een spiraalkneedhaak ter beschikking kwam.
Het kneden gaat nu practisch hetzelfde als met een Spiraalkneder. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Judith1973 »

Ik gebruik mijn Bear naast het kneden ook voor cakebeslag, slagroom, eiwitten kloppen etc. Het was voor mij wel een vereiste dat ik hem daar naast deeg kneden ook voor kon gebruiken. Als je een machine zoekt alleen voor deeg dan heb je aan een spiraalkneder voldoende.
Gebruikersavatar
mauwi

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door mauwi »

we hebben ons gezin uitgebreid met een BEAR Teddy. En nu maar hopen dat hij zich goed gedraagt.
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Riet »

Daar wordt je vast heel blij van :2th:
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Cootje

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Cootje »

Judith1973 schreef: Bij de Kitchenaid lees ik regelmatig dat het deeg omhoog kruipt en je het deeg steeds moet terug duwen en dat vind ik erg onhandig, maar weet niet of dit bij de Heavy Duty 6,9 liter ook zo is. Of dat alleen de 4,8 liter dit doet.
Ben erg benieuwd of iemand toevallig ervaring heeft met beide machines of mij kan vertellen of bij de Kitchenaid 6,9 liter het deeg niet omhoog komt.!

Ben net nieuw hier en lees nu dus dit over de Kenwood 4,8 liter ;K Voordat ik deze gekocht heb, heb ik zoveel recensies gelezen maar nergens is het genoemd... En het is inderdaad zo, ik moet regelmatig even het deeg terug duwen.

Groetjes Corine
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Ballie »

Ehm, niet om 't of ander, maar het gaat hier om de Kitchenaid. Niet om de Kenwood...

Of het deeg omhoog kruipt of niet hangt af van de vorm van de haak. Wanneer deze zich als een schroef in het deeg draait, zul je merken dat het deeg omhoog wil komen. Draait de spiraal van de haak andersom, dus alsof 'ie juist uit het deeg komt, dan zul je merken dat het deeg naar beneden gedrukt wordt en dus niet omhoog zal kruipen.

Het deeg zal in dat laatste geval ook beter gekneed worden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Cootje

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Cootje »

Ballie schreef:Ehm, niet om 't of ander, maar het gaat hier om de Kitchenaid. Niet om de Kenwood...
Oeps.... (gelukkig kun je mijn blonde haarkleur niet zien ;) ;S ) Maar ik heb dus met mijn Kenwood hetzelfde probleem :( En in geen enkele recensie die ik gelezen heb, werd daar over gesproken en daaronder waren toch ook aardig wat broodbakker.

Groetjes Corine
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kitchenaid versus de Bear Teddy

Bericht door Ballie »

Da's het probleem met "vakmensen". Die vinden die reactie van het deeg in een dergelijke machine logisch en verwachten dat iedereen dat zo ook wel snapt. Voor de hobbyisten, wij dus, die voor het eerst met zo'n apparaat in aanraking komen, is dat echter niet zo voor de hand liggend en dan lijkt het een slechte machine te zijn. Terwijl het zeker niet aan de machine ligt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie