Cooking chef als kneder

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pkruijt

Cooking chef als kneder

Bericht door pkruijt »

Ik ben van plan een Kenwood KM086 Cooking Chef aan te schaffen,
mede als vervanger van mijn huidige Braun KM32 die gaat slijten.

Ik hoop uiteraard dat de Kenwood net zo lang mee zal gaan als de Braun (ruim 30jaar), ik heb echter wel een vraag en wellicht weet iemand hier daar meer over.

De Cooking Chef is net als de Kenwood Major-modellen een 6,7 liter machine.

Is het voor die machine(s) niet te "licht" als je maar een deegje kneedt voor 2 broden, ca. 700gr. meel, 300 gr. bloem, +/- 650 cl. water.

Dwaalt het dan niet maar een beetje rond in die "grote tijl" zonder dat het goed gekneed wordt?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Cooking chef als kneder

Bericht door bakplaat »

Daar hoef je niet bang voor te zijn Peter...De KENWOOD Cooking Chef is standaard voorzien van een 'Spiraalkneedhaak' die een brooddeeg(je) vanaf ± 500 gram bloem/meel perfect kneedt.

Zelf bezit en gebruik ik al ruim 8 jaar de Kenwood KM 816/Major/6,7 ltr. en heb ruim twee jaar geleden de standaard kneedhaak:

Afbeelding

Vervangen door de 'Spiraalkneedhaak'

Afbeelding Afbeelding

En heb er geen moment spijt van gehad,deze haak kneedt het deeg aanmerkelijk veel beter dan de oude haak. :2th:

Dan wens ik je nog veel plezier en succes met je nieuwe Cooking Chef Peter...Bofkont :crazy:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
pkruijt

Re: Cooking chef als kneder

Bericht door pkruijt »

Dag bakplaat / Bakker Cor,

volgens mij ben jij een van de mensen geweest die is begonnen over de Spiraalkneedhaak.
En aangezien het mij nog steeds niet 100% duidelijk is of er voor de kleinere Kenwoods nu wel of geen echt geschikte Spiraalkneedhaak beschikbaar is, ben ik automatisch gaan "opschalen" naar de grotere serie.

Daarnaast zijn er de nodige mensen die van een kleine naar een grote gingen en niet meer terug zouden willen.
Met hier nu nog 5 bekkies te voeden (mezelf incluis), kunnen we best wat inhoud verstouwen met z'n allen. Dus dat opschalen was vrij snel gedaan en ik zat te denken aan een 770 of een 020.
Tja, dan meteen een nieuwe kneedhaak erbij, mogelijk een paar accessoires, het feit dat ik vrij vaak risotto maak wat erg makkelijk gaat in de Cooking Chef, Inductie wat ook erg makkelijk is om bijv. stoofvlees zachtjes te laten staan e ndan wordt de keus steeds "makkelijker".. helaas dus ook prijziger.

Ik zit nu nog te twijfelen waar ik 'm moet gaan aanschaffen. Rock-bottom prijs? Verlengde garantie? Middenstand die ook z'n bestaansrecht heeft EN verdiend, etc. etc. Mooi klusje voor eind december...

Bofkont....Ja, ook een beetje....
Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Cooking chef als kneder

Bericht door Levensplezier »

Voor de 'kleinere" Kenwoods zijn inmiddels ook aangepaste spiraalhaken te koop via Ebay.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
kipje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 13:38

Re: Cooking chef als kneder

Bericht door kipje »

Ik heb nu sinds 4 jaar de cooking chef en het is een fantastische machine, ik gebruik hem bijna dagelijks voor zuurdesembrood, maar ook voor heel veel andere dingen, vandaag nog zelf marshmallows gemaakt. Omdat je tegelijkertijd kan verhitten en kloppen hoeft je niet eerst een suikerstroop te maken, dus je ben supersnel klaar. Ook de kerriesoep voor het avondeten op een roux basis was in de cooking chef gemaakt. Bouillon zelf maken, jam, custard, eitje koken, groentes stomen, etc, je bedenkt steeds meer dingen waarbij het handig is.

Maar als antwoord op je vraag, ik maak ook heel vaak deeg van maar 500 gram, vooral wanneer we pizza eten, en dat is geen enkel probleem, die spiraaldeeghaak kneed ook met kleine hoeveelheden prima. Zelfs als ik twee eiwitten wil kloppen gaat dat prima ook al is het een enorme kom.

Ik heb wel problemen met de versnelling gehad, maar dat is eerst onder garantie gerepareerd en uiteindelijk heb een een nieuwe gekregen die prima werkt.
Groet Sanne
Plaats reactie