EZ DOUGH

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wr1944
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 19:45

EZ DOUGH

Bericht door wr1944 »

Ik ben nog een pure beginner en het bakken lukt nog van geen kant. Maar om het meel en andere zaken snel te mengen heb ik een handmatige menger gekocht. Ik woon in Amerika dus ik vermoed dat het niet verkrijgbaar is in Europa.
Het is feite een soort van emmertje met een slinger en deeghaak. Het vermengen gaat snel en vrij gelijkmatig.
http://www.ezdoh.com/

Daarna begint het echte kneden.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: EZ DOUGH

Bericht door TigerManZ »

Allereerst welkom en suc6 met bakken.

Heb het filmpje bekeken en sorry.... ik snap de meerwaarde niet van de menger als je daarna met de hand gaat kneden... ;B

Bloem/meel op het aanrecht waarmee je een "ringdijkje" vormt, overige ingrediënten zoals water/melk, gist en vetstof er binnen leggen.
Wat zout over het "dijkje" van bloem/meel en mengen maar. Hier vind een voorbeeldje van wat ik bedoel.

Of je moet van afwassen en schoonmaken houden?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: EZ DOUGH

Bericht door bakplaat »

Ik begrijp je antwoord Han,ik zie hier ook het nut niet van in. ;B Of je nu machinaal of handmatig aan de slag gaat,dan kun je als je dat echt zo wilt, voor je het vocht toevoegt de verschillende bloem/meelsoorten even door elkaar mengen.
Ik doe dit zelf eigenlijk nooit,maar gooi alles bij elkaar op het aanrecht (handmatig kneden) of in de kom van de machine,dan de rest van de ingrediënten erbij en het vocht.Daarna wordt alles even door elkaar gemengd en kneden maar.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: EZ DOUGH

Bericht door Levinebaktbrood »

Wow, dus we kunnen allemaal onze dure kneedmachines aan de kant zetten en daarvoor in de plaats deze handmatige menger/kneder kopen :rofl2:.

Sorry hoor, maar ik lig hier dubbel. Dit product mag van mij uitgeroepen worden tot het meest waardeloze/onzinnige product van het jaar.

Als het alleen om mengen gaat kun je ook een schaal en een pollepel of een Danish dough whisk (ook te koop in Amerika) nemen. Als het om kneden gaat: dat gaat echt niet in dit emmertje. Een paar minuten draaien helpt echt niet om een goed deeg te krijgen.

Als je deze methode volgt zal het je nog steeds niet lukken om goed brood te bakken, daar is meer voor nodig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hetnieuwewerck
Jongste bediende
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jul 2014, 13:02

Re: EZ DOUGH

Bericht door hetnieuwewerck »

Ik denk dat het apparaat een zogenaamde chindogu is.
Vr Gr Theo
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: EZ DOUGH

Bericht door kniss »

Had nog nooit gehoord van chindogu, maar toen ik het opzocht herkende ik het verschijnsel. Doet me ook denken aan apparaten die twee of drie heel verschillende dingen kunnen, bv. stofzuigen en haar föhnen en de vloer in de was zetten.
Maarre: wat is iedereen weer aardig tegen deze nieuwkomer op het forum. Dat gebeurt vaker. Ik herinner me zelf ook meteen zo'n slap on the wrist (van Levine). Ik was daardoor bijna weggejaagd.
Intussen heb ik een vraag aan wr1944. Je schrijft dat nadat de EZ Doh (prachtige naamgeving trouwens van die Amerikanen!) zijn werk heeft gedaan het kneden begint. Mij valt op Facebook-pagina's over brood bakken op dat Amerikanen vooral veel werken met no knead technieken (geïnspireerd door Jim Lahey) en met stretch and fold. Daar heb je dus helemaal geen machine voor nodig. Heb je dat wel eens geprobeerd? Zie bv. http://www.weekendbakery.com/posts/the- ... ld-method/. Als je deegcontainer eerder laag en breed is dan hoog en rond (zoals de EZ Doh) kun je de stretch and fold zelfs doen in de bak, dus zonder je aanrecht vuil te maken.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: EZ DOUGH

Bericht door TigerManZ »

Hoi Kniss,

WR1944 wordt door mij eerst welkom geheten en suc6 gewenst met brood bakken! Dat meen ik echt want brood bakken is leuk! Dat weet je zelf ook, toch?
En volgens mij heb ik netjes aangegeven wat ik van de menger vind, niet meer niet minder.
WR1944 is echt welkom en kan zijn/haar vragen rustig stellen maar met de info die gegeven wordt kan ik niet adviseren, alleen verbaasd zijn over de menger...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie