Waarom geen handmixers?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JDinkelman

Waarom geen handmixers?

Bericht door JDinkelman »

Ik gebruik nu ruim een jaar een standmixer van Silvercrest voor mijn deeg. Deze hadden we ooit voor 5 tientjes bij Lidl gekocht en bijna nooit gebruikt voordat ik aan het broodbakken begon.

Deze kneedt prima maar bij zwaarder deeg flext de behuizing enigzins waardoor de beveiliging kortstondig aangesproken wordt en het kneden stopt. Als ik de arm vasthoud, kneed hij probleemloos door.

Om deze reden ben ik me aan het orienteren op een betaalbare vervanger. Betaalbaar is voor mij max 200 maar als het voor beduidend minder kan dan is dat zeker prettig.

Ik ben ook aan het kijken naar robuustere handmixers maar ik heb begrepen dat deze afgeraden worden voor brooddeeg. Zijn hier specifieke redenen voor? Ik bak alleen speltbrood en hoef nooit lang te kneden.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Waarom geen handmixers?

Bericht door papagena »

De gewone handmixers kunnen brooddeeg niet goed aan. Ik heb zelf een wat steviger handmixer gekocht maar ook met die mixer gaat brooddeeg niks worden.
Probleem is nl dat brooddeeg toch een minuut of 15 goed gekneed moet worden. Een gewone mixer kan dat niet omdat het ding oververhit raakt.

Wil je niet meer dan 200 euro kwijt dan heb je verschillende opties:
- koop een 2e handskneedmachine
- koop een broodbakmachine en gebruik daarvan het kneedprogramma.
- koop een aldi machine. Die schijnen redelijk goed te zijn.
- maak no knead brood (brood wat je niet hoeft te kneden)
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
JDinkelman

Re: Waarom geen handmixers?

Bericht door JDinkelman »

Ik heb online een aantal handleidingen van luxere handmixers bekeken en de maximumhoeveelheid brooddeeg is erg aan de krappe kant. Ik heb nog een broodbakmachine staan maar deze kneedt lang niet zo mooi als mijn standmixer en is niet echt prettig om deeg uit te nemen.



Ik zal mijn ogen open houden voor een vervangende standmixer.
Plaats reactie