Kenwood KM400

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aad

Kenwood KM400

Bericht door Aad »

Hallo, ik ben in het bezit van een Kenwood KM400 welke ik ook gebruik om een deegje voor één broodte draaien.
Nu doet zich het volgende "probleem" voor dat als deze aan het kneden is het deeg om de haak gaat zitten en daardoor niet echt gekneed wordt.
Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken voor een oplossing maar deze heb ik tot op heden niet gevonden.
Voor zover ik heb gezien is er voor deze machine geen spiraal voorhanden en van Kenwood krijg ik het advies om het deeg regelmatig met
een spatel naar beneden te duwen wat een optie is. Maar eigenlijk had ik een andere oplossing voor ogen.
Is er iemand binnen dit forum die hiermee bekend is ?
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: Kenwood KM400

Bericht door Pollepel »

Beste Aad,

Ik zelf heb de KM336 (4,6liter kom) en bij mij blijft het ook aan de haak zitten; het kruipt als het waren omhoog.
Ik heb voor deze machine een spiraalhaak mogen proberen. Dit is een aangepaste spiraalhaak. Maar dit is voor mij geen succes want ik maak deeg voor 2 broden in een keer en kwam nog omhoog zetten met als gevolg dat de hele kop van de machine eronder zat. Misschien werkt het wel voor 1 brood (neem aan van ongeveer 500gr voor jouw dan) Dit heb ik niet geprobeerd omdat ik 2 tegelijk wil maken.

Maar het deeg wordt wel degelijk gekneed als het om de haak blijft zitten maar een spiraalhaak is natuurlijk wel beter gezien de filmpjes, Je zou de volgende link is kunnen bekijken:


Ik weet niet hoe het met je hydratatie zit van je deeg maar misschien zou je daar nog iets mee kunnen spelen (voor mijn speltdeeg zit ik zo tussen de 68-69%). Soms help wat een wat snellere stand maar ikzelf ga niet hoger dan stand 1. Liever er nog iets onder.
Wat ik verder nog doe is een autolyse toepassen; al het meel/bloem mengen met al het water en dan 30- 45 minuten laten staan. Ligt eraan hoe lekker ik zit en hoe lekker me koffie is :lol: :lol: Door autolyse wordt het deeg als het ware al voor gekneed. Daarna voeg ik de rest toe. Voeg je toevallig vet toe aan je recept?

Tijdens het kneden duw ik soms het deeg iets naar beneden maar heel veel nut heeft dat niet.Ik laat het apparaat gewoon kneden en let gewoon op het deeg hoe het eruit ziet; dan moet het maar iets langer duren t.o.v. een spiraalhaak.Het deegresultaat vind ik verder uitstekend evenals bakresultaat.

Voor de kleinere kommen, 4,6 ltr, lijkt het erop dat het lastig is voor een spiraalhaak; anders had kenwood hem wel in productie genomen??? Probleem is denk ik dat de afstand tussen de kop van de machine en bodem kom te klein is t.o.v. zijn grotere broertjes en zusjes.

Groet Léon
Laatst gewijzigd door Ballie op vr 23 jan 2015, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link van het YouTube filmpje hersteld...
Gebruikersavatar
Aad

Re: Kenwood KM400

Bericht door Aad »

Bedankt voor de informatie, de werking van de spiraal ziet er best indrukwekkend uit.
Ik ga eens kijken of deze passend is te maken voor de 400, deze heeft ook een beker van 4,5 liter alleen is de bevestiging anders.
Met het vocht ben ik ook bezig geweest, meer, minder maar op de werking van de machine heeft dit weinig invloed.
Ik zoek verder.

Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Kenwood KM400

Bericht door Levensplezier »

Hallo Aad,
kijk maar eens naar dit filmpje: http://youtu.be/QgRSQCHrRp4
De kMix heeft dezelfde aansluiting als jouw 400. Neem anders contact op met de verkoper en hij helpt je graag verder. Je hoeft alleen het asje over te zetten.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Plaats reactie