Ervaringen met de Bear

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
desembakkertje
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 11:53

Ervaringen met de Bear

Bericht door desembakkertje »

Nu ik inmiddels drie keer gebakken heb met mijn nieuwe Bear wil ik graag wat van mijn ervaringen kwijt en ik heb ook wel vragen.
Om te beginnen heb ik de Bear vooral aangeschaft om een grotere hoeveelheid deeg in één keer te kunnen kneden. Dat voordeel maakt hij helemaal waar: het scheelt mij een hele hoop tijd, en nog eens extra omdat mijn Bosch Mum moeite had met nat deeg en ik daarom altijd een half uurtje autolyse inlaste, waarna het deeg beter pakte.

Voor het overige waren mijn verwachtingen qua bakresultaat hooggespannen, na alle enthousiaste verhalen, ook al was ik best tevreden met mijn Mum. En dat viel de eerste keer toch een beetje tegen: ik vond de broden niet beter uit de oven komen dan voorheen. Ik dacht: WAT DOE IK FOUT?? :roll: :roll: Terwijl ik toch netjes gekneed had volgens de instructie van Levine op een lage stand. Of is de Bosch Mum gewoon een betere kneder dan de Kitchen Aid waar iedereen de Bear mee vergelijkt en is het verschil gewoon niet zo groot? Kan ik me eigenlijk ook niet zo goed voorstellen.

Toch een tandje hoger gekneed (niet de allerlaagste stand, maar zo ongeveer op een half), en de tweede keer was het al beter, kwamen de broden goed uit de oven en vandaag was dat ook weer het geval. Lijkt inderdaad wel een ietsje hoger dan normaal. Opluchting…. :D,

Maar intussen ben ik er nog niet helemaal uit: wat is nou het beste, hoe lang kneden en op welke stand? Of moet ik het gewoon maar uitproberen? Ik bak al meer dan een jaar haast al mijn broden volgens recept van de Weekend Bakery. Vooral van hun Favoriete Tarwevolkorenbrood brood, met alleen desem, zonder gist, bak ik er elke week wel een stuk of wat. In het recept staat niet langer dan 6 minuten kneden en dan nog 2x een stretch and fold. In mijn Mum kneedde ik meestal iets langer, ongeveer 8 minuten en nu met de Bear kneed ik wel 10 minuten om een vergelijkbaar deeg te krijgen. Het is een vrij nat deeg (ong 70% vocht), zit het hem daarin? Of dat ik geen gist gebruik? Zijn die spectaculaire resultaten er soms vooral met gistbrood?? Ik zou het fijn vinden als iemand daar iets over kan zeggen.

Verder bewees zich vandaag voor het eerst het nut van het extra hendeltje in het nieuwe model. De kom schoot al vrij snel na de start los. (misschien niet goed vergrendeld, vind ik ook wel een beetje tricky, want je hoort niet echt een klik). Hendeltje omgezet en zo kon hij niet meer weg. De fluittoon blijft aanwezig, ook als ik hem hoger zet verdwijnt die niet. Went overigens wel snel, het stoort me eigenlijk al niet meer zo.

Al met al ben ik blij met mijn Bear, zeker vanwege het gemak en de tijdwinst en ook is het een plezier om te kijken hoe mooi soepeltjes hij kneedt. Maar ik blijf een beetje het gevoel houden dat ik iets verkeerd doe of moet ik gewoon nog de beste manier vinden??

Marieke
Gebruikersavatar
desembakkertje
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 11:53

Re: Ervaringen met de Bear

Bericht door desembakkertje »

Nog even een berichtje erachteraan.

Inmiddels gaat het goed met mijn TeddyBeartje. Het bleek toch een kwestie van uitproberen en experimenteren met verschillende standen en tijden. Vandaag weer 2 prachtige broden uit de oven gehaald.
Ik was vorige week een beetje ongerust, het is nu eenmaal toch een hele uitgaaf en dan wil je zo graag dat het goed is. Maar ik ben er nu helemaal blij mee.

Ik schrijf dit berichtje vooral even voor degenen die twijfelen over de aanschaf van een Bear (zoals ik ook zo lang gedaan heb) en door mijn bericht misschien (nog meer ;) ) in verwarring raken. Zou ik jammer vinden, vandaar. Het komt helemaal goed :2th:

Marieke
Plaats reactie