Rijskast ervaringen

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mt1966

Rijskast ervaringen

Bericht door mt1966 »

Ik ben aan het kijken naar een rijskast om gestandaardiseerd brood te kunnen bakken. Dit om mijn degen 2-6 kg te laten rijzen. Wie heeft ervaring met rijskasten en hoe tevreden ben je hierover? :yugh:
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door miesje1959 »

Ik gebruik eigenlijk geen rijskast. Wanneer ik desem gebruik laat ik het wel eens in de oven rijzen, met alleen het lampje aan, dan loopt de temperatuur op tot ongeveer 30 graden.
Met gistbroden vind ik het niet nodig, op kamertemperatuur rijst het brood ook prima. Hoe langer de rijstijden hoe meer smaak.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door lekkermelig »

De discussie over rijskasten is hier al heel vaak gevoerd. Je kan er op zoeken binnen het forum. Kort samengevat: een flink aantal forumleden vindt het overbodig, heeft er geen plaats voor of vind het te duur of alledrie :) Een klein aantal forumleden heeft er wel een, een hele sjieke, zelfbouw of improvisatie.
Belangrijkste voordeel zoals je zelf al aangeeft: reproduceerbaar bakken. Het lijkt met zelf best handig, vooral als je met desem werkt. Bij desem krijg je prima resultaten zonder rijskast, maar als je de temperatuur wel zou kunnen controleren heb je meer mogelijkheden om op bepaalde (smaak)eigenschappen te sturen. Dat gaat de meeste thuisbakkers al wat te ver.

Maar vooral mensen die er wel een gebruiken: ervaringen horen we hier graag. Dat het niet persé nodig is, dat weten we al :G
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door stillekracht »

Mijn kinderen bakken elke zaterdag elk uur 12 broden. Dat 7 x achter elkaar. Geheel voorspelbaar en zonder rijskast. Deeg wordt afgedekt met dun plastic. Seizoensinvloeden corrigeren met deegtemperatuur en hoeveelheid gist.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door lekkermelig »

Ik wist dat je zo reageren, jij rijskast hater :rofl2:

Maar ff zonder dollen. Op deze manier reproduceerbaar bakken vereist toch wel wat ervaring. Ik neem tenminste niet aan dat alles in een keer goed ging.

Groet, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door miesje1959 »

Dat dacht ik ook al, want hoe reken je zoiets uit? Omgevingstemperatuur,tijd en percentage gist, welke rekenformule moet je daar voor toepassen?
Laatst gewijzigd door Ballie op wo 15 apr 2015, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
mt1966

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door mt1966 »

lekkermelig schreef:De discussie over rijskasten is hier al heel vaak gevoerd. Je kan er op zoeken binnen het forum. Kort samengevat: een flink aantal forumleden vindt het overbodig, heeft er geen plaats voor of vind het te duur of alledrie :) Een klein aantal forumleden heeft er wel een, een hele sjieke, zelfbouw of improvisatie.
Belangrijkste voordeel zoals je zelf al aangeeft: reproduceerbaar bakken. Het lijkt met zelf best handig, vooral als je met desem werkt. Bij desem krijg je prima resultaten zonder rijskast, maar als je de temperatuur wel zou kunnen controleren heb je meer mogelijkheden om op bepaalde (smaak)eigenschappen te sturen. Dat gaat de meeste thuisbakkers al wat te ver.

Maar vooral mensen die er wel een gebruiken: ervaringen horen we hier graag. Dat het niet persé nodig is, dat weten we al :G
Juist die mensen die er een hebben wil ik graag uitnodigen om te reageren. ik weet dat rofco er 2 heeft maar geen idee of deze goed en stabiel werken.

Michel
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door bakplaat »

miesje1959 schreef:Dat dacht ik ook al, want hoe reken je zoiets uit? Omgevingstemperatuur,tijd en percentage gist, welke rekenformule moet je daar voor toepassen?
Astrid

Het gistpercentage is afhankelijk van je gebruikte recept.

De gebruikelijke rekenformule om tot een goede deegtemperatuur te komen is:

3x gewenste deegtemperatuur - bloem/meeltemp.- omgevingstemperatuur is vochttemperatuur.

Bijv. Je wil een deegtemperatuur van 26°C....

Afbeelding

...De bloem/meeltemp. is 18°C. En in je keuken is het 20°C.

Bereken dan: 3x 26= 78 -18 = 60 - 20 = 40°C. vochttemperatuur.

Als je je deeg machinaal kneedt hou dan rekening met wrijvingswarmte door de machine.

Tel voor elke minuut kneden een graad minder vochttemperatuur,bijv. 12 minuten kneden is 40 - 12 = 28°C. vochttemperatuur.

Dit moet je wel schatten want de kneedtijd kan per keer steeds enigszins variabel zijn, bijv. door de eigenschappen van de gebruikte bloem en/of meelsoort.

Zelf bereken ik vaak geen temp. en gebruik ik meestal koud water uit de kraan en zet het 's zomers ook wel voor gebruik in de koelkast.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door miesje1959 »

Cor, misschien heb ik me niet duidelijk uitgedrukt. Hoe je de deegtemperatuur uit rekend weet ik wel en doe dat altijd wanneer ik een deeg ga kneden.
Wat ik bedoel is; hoeveel gist voeg je toe wanneer je b.v. lange rijstijden wil gebruiken,zoals stille kracht altijd doet. De Hoeveelheid gist die je dan gebruikt is afhankelijk van verschillende factoren, zoals temperaturen en tijden. Dat zal je natuurlijk kunnen uitrekenen, maar hoe ;K
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Rijskast ervaringen

Bericht door stillekracht »

Je moet er gevoel voor opbouwen. Ik meet nooit de watertemperatuur, maar steek mijn vinger in de pan. Deegtemperatuur heb ik altijd op 1 graad nauwkeurig.

Als je een rijkast wil dan heb je de intentie om frequent te gaan bakken. Probeer dan geen fabriek na te gaan doen, maar ga met passie het lekkerste en mooiste brood bakken! Dingen uitproberen hoort daar bij. Al mijn baksels zijn altijd eetbaar geweest.
Plaats reactie