cakebeslag met K-klopper niet fijn

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janny

cakebeslag met K-klopper niet fijn

Bericht door Janny »

Men is me nadrukkelijk gezegd de klopper te gebruiken voor een cakebeslag.
Ik zou het liefst de ballongarde nemen.
Maar heb het nog niet gedaan.
Telkens wanneer ik boter, góed op kamertemperatuur, meng met suiker blijft één wand van vet kleven en moet de spatel er bij.
Ik krijg gewoon zin mijn handmixer weer te pakken, maar daar heb ik de Kmix niet voor gekocht!
Hoe doen jullie dat??
Ook nu zit er een misbaksel in de oven en dat was ik nooit gewend.
Heel graag tips , raad of zoiets
Gr
Janny
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: cakebeslag met K-klopper niet fijn

Bericht door bakplaat »

Hallo Janny

Voor de zg. koude Cakebeslagmethode kun je idd. de K klopper gebruiken, maar met de ballongarde gaat het ook hoor.Boter op kamertemp. is vaak nog te koud voor zo'n beslag. Je kunt beter de boter wat opwarmen voor je begint,maar let op dat je hem niet volkomen smelt.Zorg vooraf ook dat je een pan heet water klaar hebt staan om de kom af en toe wat bij te warmen,(Au Bain Marie)

Voeg boter en suiker en evt, wat citroenrasp voor de smaak bij elkaar in de kom en begin eerst langzaam te kloppen.Als de suiker helemaal opgenomen is in de boter kun je het tempo wat opvoeren. let nu op dat de klopper alles meeneemt en mocht er wat aan de wand van de kom blijven zitten stop dan even en zet de kom even op de pan heet water en schraap de wand even bij...Indien nodig dit nog 1-2 keer herhalen (In de bakkerij doen we dat met een bij de machine horende gasbrander) Dan kun je weer verder kloppen tot boter en suiker wit romig geklopt zijn en dan het eerste ei (eieren ook op kamertemp.) toevoegen en het volgende ei als het vorige ei helemaal door het beslag is opgenomen. Let op dat je voldoende doorklopt en dat het beslag niet gaat schiften.Mocht dit wel gebeuren klop dan een beetje van de bloem mee.Als alle eieren door het beslag geklopt zijn de bloem doorspatelen en het beslag in een goed gesmeerde cakevorm doen (vul de vorm tot maximaal ¾) en afbakken op 160°C. in 50-60 minuten.

Probeer ook eens de warme beslagmethode:

Zorg dat de kom schoon en vetvrij is en doe de eieren met de (kristal)suiker en citroenrasp in de kom zet 'm op een pan heet water en klop met een garde tot de eieren en suiker op lichaamstemp. zijn.Plaats de kom met ballon op de machine en klop op de hoogste snelheid tot een wit romig beslag.Spatel de bloem luchtig door en tenslotte de heet/gesmolten (niet bruin laten worden) boter.Spatel alles goed door het beslag maar niet langer dan nodig om de luchtigheid te behouden.
Tenslotte het beslag ook weer in goed gemeerde cakevorm gieten en afbakken zoals hierboven is verteld.

Hopelijk heb ik de beide manieren goed uitgelegd en zien we binnenkort een eerste foto van je,van niet een misbaksel,maar wel een mooi Cake...Zoals deze?

AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Janny

Re: cakebeslag met K-klopper niet fijn

Bericht door Janny »

Dankje!!! :D Ik neem dit ter harte en ga morgen bakken! Het is weekend! :D
Plaats reactie