Zelf malen

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tosti2000

Zelf malen

Bericht door Tosti2000 »

Hi,

Ik bak al twee jaar elke week zelf mijn brood en ik ben erg nieuwschierig naar een thuismaler. Mijn oog is gevallen op een komo maler. Is het wel het geld waard? Ik lees er verschillende berichten over. Daarnaast las ik ook iets over dat vers gemalen bloem of meel eerst zou moeten rusten voor gebruik. Maar op een andere site was dit geen probleem. Kortom ;K , ik heb wat hulp nodig bij het maken van een keuze.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Zelf malen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Hoi Tosti2000,
Je vroeg naar forumleden die zelf malen, wel, ik ben zo iemand. Ik heb een Country Living Grain Mill. Dat is een handmolen. Die molen heb ik al een paar jaar en maalt week in, week uit probleemloos mijn 5 kilozakken graan. Ik maal met de hand omdat dit een beetje lichaamsbeweging geeft, geen lawaai maakt en geen energie gebruikt. Door het verrichten van enige handarbeid heb ik bovendien het idee dat ik meer contact heb met het graan dan wanneer ik het door een elektrische molen laat malen. De KOMO molen waarover jij het hebt, ken ik niet.
Het gemalen graan (spelt) laat ik inderdaad één of twee weken rusten voordat ik het verwerk. Heb ik eens ergens gelezen, maar weet niet meer waarom dat is, noch waar ik dat gelezen heb.
Hgroet,
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Zelf malen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Hoi Tosti2000,
Nog even een berichtje uit Rotterdam.
Ik denk dat het goed zou zijn voor de beeldvorming als je je op dit forum eerst even zou voorstellen.
Groet,
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Tosti2000

Re: Zelf malen

Bericht door Tosti2000 »

Hi Rob, bedankt voor je snelle reactie en antwoorden. Ik heb een druk bestaan met een groot gezin en eigenlijk is het al een wonder dat ik tijd heb om uberhaupt zelf broden te bakken. Handmatig malen lijkt mij fantastisch. Ik heb dit wel een tijd zelf gedaan met koffiebonen. Proef je, net zoals met koffie, echt verschil met vers gemalen spelt?

Het schijnt dat men in Duitsland vaker thuismalers hebben en daar wel direct het meel gebruiken. Dit is trouwens het apparaat waar ik over had http://goo.gl/OruI8x
Gebruikersavatar
Tosti2000

Re: Zelf malen

Bericht door Tosti2000 »

Rob van Rotterdam schreef:Hoi Tosti2000,
Nog even een berichtje uit Rotterdam.
Ik denk dat het goed zou zijn voor de beeldvorming als je je op dit forum eerst even zou voorstellen.
Groet,
Rob
Gedaan! :2th:
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Zelf malen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Tosti2000 schreef:Handmatig malen lijkt mij fantastisch. Ik heb dit wel een tijd zelf gedaan met koffiebonen. Proef je, net zoals met koffie, echt verschil met vers gemalen spelt? http://goo.gl/OruI8x
Nee, anders dan bij koffie van versgemalen bonen proef ik bij brood gebakken van versgemalen graan, geen verschil. Misschien wel als ik twee broden 'naast elkaar' zou proeven, één gebakken van meel van een paar maanden oud en één van vers meel, maar dat heb ik nooit gedaan. Door zelf te malen weet ik dat de grondstoffen vers zijn en dat er 'buiten mijn medeweten om' geen stoffen zijn toegevoegd.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zelf malen

Bericht door lekkermelig »

Hoi Eelco,

Zelf malen is wel redelijk cultuur bepaald. In Duitsland en Oostenrijk zie je veel mensen die dit thuis doen, in andere landen al veel minder, de meeste molens voor thuisgebruik komen ook uit deze streken. Als je brood alleen uit zelfgemalen meel bestaat is het wel verstandig om je maalsel een paar dagen te laten staan, al zullen niet alle Duitse thuisbakkers het met je eens zijn. Door de invloed van zuurstof verandert het meel enigszins. Dit heeft een gunstig effect op het bakken, je brood rijst iets beter. Wat betreft de smaak durf ik er ook niets zinvols over te zeggen, maar met name volkorenmeel wordt door de aanwezigheid van wat olieachtige stoffen na een tijd wat ranzig, dus als je zelf maalt heb je daar zeker minder last van. Als je mooie witte bloem nodig hebt die heel fijn gemalen en uitgezeefd is krijg je dat met een thuismolen natuurlijk nooit voor elkaar.
In veel duitse recepten wordt gevraagd om Schrot, dat is grof of iets minder grof gemalen graan. Dat is natuurlijk met zo'n molen wel heel mooi te doen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Zelf malen

Bericht door Soepkipje »

Tosti2000 schreef: .....en ik ben erg nieuwsgierig naar een thuismaler. Mijn oog is gevallen op een komo maler. Daarnaast las ik ook iets over dat vers gemalen bloem of meel eerst zou moeten rusten voor gebruik. Maar op een andere site was dit geen probleem. Kortom ;K , ik heb wat hulp nodig bij het maken van een keuze.
Alvast bedankt!
Hallo Eelco,

Op basis van prijs/kwaliteit heb ik zo’n 10 jaar geleden de Hawo´s Easy in Duitsland aangeschaft en ben daar tot nu heel tevreden over. Hoe het nu met het aanbod in Nederland is weet ik niet, maar toen loonde het zeker om op Duitse sites rond te neuzen en te vergelijken (HIER of HIER bv)
Als ik nu een nieuwe aan moest schaffen (wat ik zeker zal doen als deze het begeeft) dan zal ik ook zeker de maalsnelheid en in mindere mate de hoeveelheid trechtervulling bij de overwegingen meenemen.
Zeker als je vijf monden te vullen hebt, kan de capaciteit van 100 g/min van de Fidibus dan misschien een puntje van ergernis worden?
Voor wat betreft het rusten van meel, heb ik nooit verschil gemerkt in smaak of bakkwaliteit. Meestal gebruik ik daarom het versgemalen meel meteen.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Tosti2000

Re: Zelf malen

Bericht door Tosti2000 »

Bedankt iedereen! Ik begin wel een beetje te twijfelen over het aanschaffen van een molen. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de smaak er op vooruit zou gaan. Het is ook denk ik afwegen of de hoeveelheid werk ook echt het waard is. Naast dat ik het leuk vind moet ik ook elke week voldoende broden bakken voor mijn gezin. Een tripje naar een molen in de buurt een keer per maand misschien een beter idee?
Plaats reactie