Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koenie

Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door koenie »

Ik bak al geruime tijd mijn eigen brood, maar heb geen zin om met de hand te kneden. De Magimix die we nu hebben kan de ingredienten wel mixen, maar kneden kan eigenlijk niet. Omdat veel onderdelen een beetje aan hun einde zijn, overwegen we nu toch de aanschaf van een wat 'echter' apparaat.

Helaas is de ruimte in de keuken beperkt, en zou een wat kleinere machine de voorkeur hebben. Ik twijfel dus tussen een Chef (4.6 liter) en een Major (6.7 liter). Drie overwegingen die mijn keuze sterk zouden beinvloeden:
  • De kneedhaak. Ik lees allerlei positieve ervaringen met een (apart te kopen) spiraalkneedhaak. Ik begrijp dat die in ieder geval voor de 6.7 liter beschikbaar is en krijg de indruk dat dat voor de 4.6 liter ook geldt. Is er iemand die me zekerheid kan bieden?
    Hoeveelheid deeg. Er gaan twee broden tegelijk in de oven, dus ik zou die ook het liefst tegelijk kneden. Ik maak 'gewone' broden (500 gram meel, 325 gram water, plus extra's). Lukt het met de 'kleine' machine ook om twee van zulke broden tegelijk te kneden, of moet ik dan eigenlijk de grote hebben?
    Accessoires. Zijn er verschillen qua veelgebruikte accessoires waar ik rekening mee moet houden?
Alle input is welkom!
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door CJ-Petra »

Beste Koenie,

Ik heb een Chef en ben daar heel tevreden over. Er kan maximaal 2 kilo deeg mee gekneed geworden, tenzij het heel zwaar deeg is zoals deeg met veel boter en ei.

Ik heb er ook zo'n speciale spiraalhaak bij, maar dat werkt alleen met kleine hoeveelheden.

Volgens mij maakt de ruimte op het aanrecht niet veel uit tussen deze 2 modellen. Als ik nu zou kiezen, zou ik voor een Bear Teddy gaan.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
koenie

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door koenie »

Beste Petra,

Dank voor je antwoord. De spiraaldeeghaak is, maak ik uit je antwoord op, dus ook beschikbaar voor de 4.6 liter kommen. Wat moet ik verstaan onder 'kleine hoeveelheden'? Deeg voor 1 brood, of voor 2? Ik ging er inderdaad min of meer vanuit dat een Major ook significant groter is dan een Chef. Als dat niet het geval is dan is alleen de prijs wellicht een voordeel van de Chef.

Een Bear Teddy is, voor zover ik kan zien, voor ons niet zo geschikt. De bedoeling is dat met de nieuwe machine ook gesneden, geraspt en geperst wordt. Zulke extra's zag ik voor daarvoor niet.

Wellicht iets voor later als ik groot ben en een bijkeuken heb...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door CJ-Petra »

Er zijn spiraalhaken geschikt voor de 4,6 ltr. machine en de grotere is geschikt voor de 5,7 ltr. machine, Ik kan er wel deeg voor 1 brood mee kneden, maar zeker geen 2 kilo.

De Bear Teddy heeft ook de mogelijkheid om te snijden en malen e.d..
http://www.bear-webshop.nl/product/1091 ... grendeling
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door Levinebaktbrood »

Hier een overzicht van alle haken die te koop zijn.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door Molenbroodje »

Die hulpstukken van de Bear zijn wel echt heel duur! En dan moet je ook een duurdere bear kopen waar een attachment drive (o.i.d.) opzit aan de voorkant, zodat daar de hulpstukken opkunnen. Je moet kiezen tussen of echt heel goed kneden en mengen etc. of een alleskunner, maar die voor brood wel net iets minder is.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door Ballie »

Of je kunt kiezen voor een alleskunner die je voor alles gebruikt behalve voor brood, en een spiraalkneder die niets anders kan dan brooddeeg... Maar dat betekent ook (meestal) een hogere kostenpost.

Hoewel je dan als alleskunner voor een veel goedkoper apparaat kunt gaan dan wanneer je er ook brooddeeg mee gaat kneden, wat de kosten dan weer wat kan drukken.

Met een beetje handig combineren (en niet meteen de duurste alleskunner en spiraalkneder te willen kopen) kun je voor dezelfde prijs als een Bear, ook bovengenoemde combinatie aanschaffen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
koenie

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door koenie »

Helaas is mij ons de keukenruimte wat beperkt. En ik denk/hoop dat het verschil tussen kneden met een Kenwood Major/Chef en 'kneden' met een Magimix (met het 'deegmes') toch aanzienlijk is.

Dat deegmes ging afgelopen weekend bij ons kapot, tussen het eerste en tweede brood in. Die tweede heb ik toen met de hand gekneed, iets dat ik anders alleen met het pizzadeeg doe. Leuk om het verschil te zien! Dat geknede brood werd anderhalf keer zo hoog.

Hoewel ik natuurlijk voor 10 euro een nieuw deegmes kan kopen was dat de aanleiding om toch naar iets anders om te zien. Een KMM770 (relatief kale Major) ligt nog wel binnen het budget en dan ben ik nog 250-300 euro aan accessoires kwijt. Had ik de ruimte, dan zou ik die accessoires niet kopen en gewoon de Magimix voor al het overige werk gebruiken. Maar ja...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door Ballie »

Ik moest even kijken wat er bedoeld werd met een "deegmes" maar nu ik het gezien heb kan ik mij voorstellen dat je hiermee een minder goed deeg krijgt als wanneer je het met de hand kneedt. Ook met een Kenwood (of soortgelijk apparaat) zul je al snel een deeg hebben dat zich beter ontwikkeld dan een deeg dat met een deegmes is gevormd.

Om een deeg goed te laten rijzen heb je een goed glutennetwerk nodig. Daarvoor moet het deeg gekneed worden. Het deegmes gaat steeds dwars door het deeg en dus door het glutennetwerk heen. Het wordt dus steeds weer aan stukken gesneden. Alsof je een gordijn met een grasmaaier probeert te strijken. Je kunt het nog wel voor het raam hangen, maar het verduistert de ruimte niet echt lekker meer.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door Levinebaktbrood »

In een foodprocessor mag je deeg ook maar maar heel kort kneden omdat het anders te warm wordt. In die korte tijd kan het glutennetwerk zich niet ontwikkelen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
koenie

Re: Grote/klein kom en spiraaldeeghaak

Bericht door koenie »

Klopt, het wordt snel een warme plakkerige bende, zeker met wat steviger deeg. Met witbrood gaat het wat beter, maar dat maak ik zelden. Ik gebruik voor de bruine broden een poolish, maar ook dan geeft wat langer kneden een duidelijk beter resultaat - zoals dus afgelopen weekend bleek.

Ik denk dat we maar een KMM770 kopen met zo'n spiraaldeeghaak. Nu nog even een goede prijs vinden - Duitsland lijkt wat goedkoper te zijn (ook incl. verzenden) dan in Nederland.
Plaats reactie