Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid....

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bekerie
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 12:58

Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid....

Bericht door bekerie »

Goedemiddag,

omdat ik nu nog met de hand kneed ben ik op zoek naar een goede machine die het kneedwerk voor mij kan doen, de machine zal ik daarnaast ook af en toe gebruiken voor het maken van cake e.d.

Maar ik ben op zoek naar advies/tips/ervaringen naast het advies dat ik in de winkel krijg, kunnen jullie mij daarbij helpen?

Op basis van het zoeken op internet (o.a. dit forum) en advies in de winkel (Kookpunt en Oldenhof) bestaat mijn shortlist uit:

- Ankarsrum/Assitent
plus: prijs (als je in duitsland koopt), kan 5 kilo aan, uit te breiden tot andere apparaten, degelijk, 5 jaar garantie, met timer, raakt niet snel overbelast, volgens adviezen in de winkel beste machine voor deegkneden
min: onbekender merk, wisselende verhalen (mensen enthousiast/mensen niet enthousiast), niet helemaal mijn smaak

- Bear Teddy:
plus: kneed goed deeg, goede service via Beko, gemaakt door bedrijf dat professionele machines maakt
min: prijs, gelezen dat er een aantal in korte levensduur kapot gaan, deels inwendig plastic/kunststof, niet uit te breiden

- KitchenAid (5KSM7580XEMS of 5KSM7990XESM, verschil is volgens mij alleen de kom en 1 of 5 jr garantie)
plus: ziet er mooiste uit , uit te breiden tot andere apparaten, meest bekende merknaam
min: volgens adviezen in de winkel max 10min draaien dan laten rusten tegen over belasting, mogelijk andere deeghaak nodig

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik een goeie keuze kan maken.

Alvast bedankt!

Groet,

Rudolph
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat je wat betreft de Ankarsum en de Bear alle gangbare meningen wel heb samengevat, de grotere KitchenAids ken ik niet zo goed, maar ook daarvoor hebben we hier wel tevreden gebruikers.

Ik denk dat je met geen enkele van deze machines een miskoop doet, maar je moet je vooral afvragen waarnaar je op zoek bent. Ga je vaak meer dan 2.5 kilo kneden, heb je al die mogelijke hulpstukken echt nodig? Ik heb zelf een Bear, vind de Ankarsrum een interessante machine vooral vanwege de grote capaciteit en alle extra mogelijkheden zoals pastamaken en graan malen, maar als ik er serieus over nadenk ben ik nu ook best happy met de Bear. Hij kneedt absoluut perfect, dat gaat een Ankarsum zeker niet verbeteren. Ik weet niet welke winkel het advies gegeven heeft dat de Ankarsrum het beste zou kneden, en ook al zal je er uitstekende resultaten mee krijgen, waag ik te betwijfelen of het beter is. Je moet in ieder geval meer je aandacht erbij houden dan bij een Bear en het duurt iets langer. Niet dat dat heel erg is trouwens, maar gezien mijn ervaringen bij een demo in een van deze winkels vraag ik me af hoe goed die adviezen zijn. Degene die destijds de demo gaf had in ieder geval weinig verstand van de Ankarsrum en het kneedproces.
Wat betreft de KitchenAid zijn er weer andere kenners hier op het forum.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door Levinebaktbrood »

Qua brooddeeg kneden doet de Bear dat het beste van de drie.

Ik heb zelf een oud model van de Kitchenaid heavy duty, die doet het al zo'n 12 jaar. Maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik hem de laatste jaren niet meer zo vaak gebruik. Onlangs mocht ik van 1 van onze leden de Kitchenaid 5KSM7580XEMS uitproberen :G . Machine draait als een zonnetje. Bij deze machine en ook bij het andere type dat je noemt zit trouwens een spriaalkneedhaak, dus een andere haak kopen is overbodig. Je kunt deze machine zonder problemen langer dan 10 minuten laten draaien. Het duurt langer voordat het deeg goed gekneed is dan in de Bear. Voordeel van de KA is de grote kom, waar je meer deeg in kunt kneden dan in de Bear en je kunt er allerlei hulpstukken bij kopen.

Ik ben er een beetje van geschrokken hoe snel mijn 2e Bear stuk ging (na 1,5 jaar, wel regelmatig gebruikt maar niet overbelast). Mijn 1e Bear ging na 4,5 jaar kapot en is inmiddels gerepareerd (overigens niet door de fabrikant of Beko) en doet het weer redelijk.

De Ankarsrum/Assitent is in Nederland nog niet zo bekend, maar in Zweden zweren ze erbij. Heb enkele keren met deze machine mogen kneden, maar ik ben niet zo enthousiast. Misschien een kwestie van aan wennen.

Mijn ervaring is dat verkopers in winkels helaas vaak niet zo goed weten waar ze het over hebben. Iets van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Ja, ze hebben het instructieboekje gelezen en dreunen dat ook braaf op.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door Melinda »

De KitchenAid KSM7580 heb ik nu bijna een jaar. Mijn ervaringen zijn positief.
Waarom je een andere deeghaak nodig hebt zou ik niet weten. De bijgeleverde deeghaak is uitstekend (RVS). En max 10 minuten laten draaien tegen overbelasting vind ik ook al een beetje vreemd. Dan moet je wel een heel stug deeg hebben. Mijn KA wordt ook bij 15 minuten kneden niet warm. Kneden doe ik in stand 1-2.
Ik heb nog niet zo vaak gekneed met de KA omdat ik ook een Bear heb. Kan dus wel beide vergelijken.
Met de Bear heb je iets sneller een heel mooi deegje, maar de KA doet het ook goed.
Deeg wordt ook in de Bear warmer tijdens het kneden dan bij de KA.

De KA gebruik ik vaker voor cake, meestal 30 minuten op stand 6-8. Dan wordt de machine wel wat warmer. Maar verder geen probleem.
Ik vind cakebeslag in de KA mooier dan in de Bear.
De mengkom van de KA is groter dan van de Bear, daar kan dus meer deeg in.
Als ik zou moeten kiezen tussen beide zou ik het niet weten.
Gelukkig hoef ik niet te kiezen. ^)^
Hopelijk helpt dit je wel iets.
Succes.

Edit: ik zie dat Levine mij al voor was. Dat is dan mooi bevestigd. ;-)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door lekkermelig »

Kijk nou toch eens wat een prachtige stapel gebruikerservaringen. Krijg bijna zin om ook zo'n mooie glimmende KitchenAid te kopen :D, :2th: :2th: Moet ik eerst wel een grotere keuken :G

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door Br00dd00s »

lekkermelig schreef:Kijk nou toch eens wat een prachtige stapel gebruikerservaringen. Krijg bijna zin om ook zo'n mooie glimmende KitchenAid te kopen :D, :2th: :2th: Moet ik eerst wel een grotere keuken :G

Wil
De kitchenaid past anders prima in een keuken maatje postzegel waar ook al een Magimix 5200XL staat hoor ;)

Ik ben erg tevreden met de Kitchenaid Artisan 6.9l. (5KSM7580X). Dit is dezelfde machine als de heavy duty 6.9l. Met als enige verschil dat de artisan 5 jaar garantie heeft (voor huishoudelijk gebruik) en de heavy duty maar 1 jaar (voor professioneel gebruik). En bij de heavy duty zijn de kneedhaak en de platte klopper met een wit laagje (nylon?) Overtrokken.

Wat ook belangrijk is, dat bij de Kitchenaid 5KSM7580X en de 5KSM7591X het binnenwerk (vooral de tandwielen) niet van plastic zijn.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
bekerie
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 12:58

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door bekerie »

Dank voor jullie adviezen en tips!!!

Heb gekozen voor de KitchenAid, maar moet nog even geduld hebben :evil: want is op dit moment uitverkocht of moet >80 euro meer betalen, verwachting is half maart weer leverbaar.
Gebruikersavatar
linda1983
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 09:56

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door linda1983 »

Ik heb graag even meegelezen. Ik was eigenlijk van plan om een bear aan te schaffen, maar na de informatie over het kunststof binnenwerk begin ik toch steeds meer te twijfelen en denk ik dat mijn voorkeur toch gaat naar een 6,8l kitchenaid.

Groet Linda
Gebruikersavatar
linda1983
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 09:56

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door linda1983 »

Gisteren mijn kitchenaid 7580 ontvangen. Ik vind het alleen erg lastig om de kom te bevestigen. Moet heel hard duwen om deze achter de veer te bevestigen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Advies/ervaringen ivm keuze Ankarsrum/Bear/KitchenAid...

Bericht door Br00dd00s »

In het begin had ik dit ook. Mijn vriend moest toen zelfs de kom voor mij plaatsen, omdat ik door de pijnklachten in mijn handen daar zelf niet toe in staat was. Maar als je de kneder vaker gebruikt, gaat dit vanzelf makkelijker. Ik kan nu ondertussen zelf de kom (met inhoud) in de deegkneder zetten. Ik heb de deegkneder sinds afgelopen december en bak 1 à 2 keer per week brood. Je moet er trouwens ook wat handigheid in krijgen.

Veel plezier met je nieuwe Kitchenaid :G
Laatst gewijzigd door Ballie op zo 03 apr 2016, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Pluk de dag ...
Plaats reactie