ik ben gek op desembrood

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 apr 2020, 19:33

ik ben gek op desembrood

Bericht door Edward »

Hallo bakkers,

Ik ben Edward en ik ben net als jullie gek op brood. Ik bak graag desembroden.

Ik heb vorig jaar een 2 daagse introductie cursus gedaan bij de Bakery Institute en sindsdien blijven bakken. Ik ben gestart met handmatig kneden maar al snel overgestapt naar een kneedmachine (Famag Grilletta IM 5). Ook mijn vrouw en 4 kinderen genieten van versgebakken brood en met een kneedmachine kan ik meer bakken. Nog bedankt Levine ea voor de kneedmachine test… veel aan gehad!

Ik ben gaan experimenteren met desembroden en sindsdien bak het liefst dit pure brood. Ik bak voor mijn hobby op vrijdag en/of zaterdag. Mijn buurgenoten genieten inmiddels ook mee van mijn desem broden en kunnen dat via een site bestellen.

Sinds een paar weken heb ik een andere inbouwoven van de IKEA (heteluchtoven met stoomfunctie), ik kan nu 10 stokbroden bakken en met de stoomfunctie krijg ik een mooie ovenrijs. Voor ronde desembroden gebruik ik kleine braadpannen (diameter 20 cm), er passen 6 pannen in de oven. Dan krijg ik een beter resultaat dan op een bakplaat. Na 20 minuten haal ik de deksel eraf en bak ik nog 15 min met hetelucht zonder stoom. Ik heb ook geëxperimenteerd met pizzasteen maar dat werkte bij mij toch onvoldoende.
Ik heb zelf een rijskast gemaakt waar ik 6 etages x 3 broden kan laten rijzen. Bij het maken van de rijskast ben ik geïnspireerd door de vele thuisbakkers die mij zijn voorgegaan.

Ik overweeg een B40 te kopen met een grotere kneder en rijskast. En als ik berichten lees van mensen die hun schuur verbouwen tot bakkerij dan beginnen mijn handen ook te jeuken 😊 dus wie weet.

Vandaag was ik mij aan het verdiepen in hygiëne voorschriften / HACCP omdat ik brood bak voor de buurt en zo kwam ik ook op dit forum terecht. Ik ben benieuwd hoe thuisbakkers - die brood weggeven (en misschien een vergoeding krijgen) aan buurtgenoten – hier invulling aan geven. Op internet lees ik het eea over een hygiënecode voor de bakkersbranche maar dat lijkt me voor mijzelf wat overdreven. Dus ik ga mij nu verdiepen in wat hierover al op dit forum staat.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: ik ben gek op desembrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Edward :)
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: ik ben gek op desembrood

Bericht door Jette »

Welkom Edward!
Plaats reactie