Schoonmaken bakvormen Kaiser

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door Bakker Jo »

Voor het bakken van brood gebruik ik de zwarte vormen van Kaiser. Voordat de deeg erin gaat doe ik ze altijd licht inoliën. Na het bakken maak ik ze altijd schoon met droog keukenpapier. Toch zie ik na verloop van tijd dat zich met name aan de bovenranden wat afzetting ophoopt. Ik krijg dat er niet meer vanaf.
Ik heb de vormen in de week gezet in heet water met afwasmiddel maar zonder succes, als ik te hard schuur met een sponsje gaat de verf er zelfs vanaf.
Heeft iemand een suggestie hoe en/of met welk middel ik de vormen weer schoon kan krijgen?

Met vriendelijke bakgroeten

Jo
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door Levinebaktbrood »

Vormen met een anti aanbaklaag (en dat zijn de vormen van Kaiser) kun je na gebruik afwassen. Nooit met een schuursponsje behandelen want dan beschadig je de laag.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door Bakker Jo »

Het gewoon schoonmaken met afwasmiddel werkt helaas niet.
Citroenzuur of azijn ook niet. Nog iemand een idee?

Jo
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door Br00dd00s »

Probeer het eens met olie. Doe een beetje plantaardige olie op een theedoek en wrijf daarmee krachtig over de plekken waar de afzetting zich ophoopt.
Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door john-b-bak »

Je gebruikt toch geen olijfolie?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door Ballie »

Mag ik vragen wat er mis is met olijfolie?

Ik heb zelf overigens ook deze aanslag in mijn broodbussen. Is niets om je zorgen over te maken. Dat zijn vergomde resten van de olie. Als je er per-se vanaf wilt, dan kun je een goede ontvetter gebruiken (bijv. Dasty. Te koop bij de Wibra). dit even in laten trekken en daarna met een ruwe doek of borstel schoon borstelen. Pas wel op dat je de anti-aanbaklaag niet beschadigd (is geen verf). Daarna met ruim water afspoelen.

Je kunt ook proberen om de bussen in heet (kokend?) water te laten weken, en daarna het aangekoekte vet met een kunststof deegschraper (of een oud bankpasje) eraf proberen te steken. Pas wel op dat je je niet brandt. Pas hierbij ook op dat je de anti-aanbaklaag niet beschadigd. Als dat gebeurd kun je beter een nieuwe broodbus kopen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Schoonmaken bakvormen Kaiser

Bericht door TigerManZ »

Misschien heb je hier iets aan? Heb het zelf niet geprobeerd.

Vorige week zag ik op 24Kitchen een belg wafels maken met een wafelijzer. Het is erg lastig om zo'n wafelijzer goed schoon te krijgen. Hij maakte een oplossing van water met maïzena, niet zo dik als een papje maar wel redelijk wat maïzena in het water.
Dat goot hij in het hete wafelijzer. Even wachten en er vormde zich een witte koek waarin aanbaksels en restjes waren opgenomen. Met een vork wipte hij die "wafel"eruit en klaar, even afvegen met keukenpapier en klaar.
Wie weet is dat een manier om bakblikken schoon te maken?
Al denk ik dat de restjes niet zo vastgekoekt moeten zijn dan zoals jij omschrijf Jo...


PS: In dat zelfde filmpje gaf hij aan dat je met eiwit frituurvet kunt reinigen. Wanneer dat warm is en je er eiwitten doorheen roert blijven zwevende restjes in het stollende eiwit plakken wat je er met een vork of schuimspaan zo uithaalt.
Ook niet geprobeerd hoor... als het niet werkt klagen bij 24Kitchen, niet bij mij ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie