Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Joop130 »

Heb een voedseldroger in de keuken staan , heb gelezen dat deeg rijzen ook in dit apparaat mogelijk is .
Zijn er mensen met ervaring ?

https://weckenonline.eu/recepten/broodd ... seldroger/

vind de uitleg en tijden erg simpel , totaal andere beleving als wat ik in dit forum lees.

ben nieuwsgierig ?
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Joop130 »

Heb verder gezocht op mijn vraag , het nu ook een keer geprobeerd.
Resultaat was een deeg met een droge buitenkant , ondanks een bak water in de droger en natte theedoek over de kom .
Op mijn zoek toch kwam ik ook op een Amerikaanse site een verhaal van een dame tegen , die haar deeg in een grote plastic bak met deksel liet rijsen.
Heeft rijsend deeg geen zuurstof nodig , is het afsluiten geen beperking van het proces?
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Jette »

Onder voorbehoud van beperkte ervaring: ik laat het deeg altijd rijzen in een ruime plastic kom waar ik een siliconen plat deksel op. Dat sluit ook luchtdicht af: er ontstaat een vacuum als ik het deksel iets indruk. Ik gebruik ook wel eens een theedoek. Er is mij geen verschil opgevallen dat ik zou kunnen toeschrijven aan de mate van zuurstof. Maar goed, er zijn hier veel meer mensen met ruimere ervaring en kennis dan ik, dus mijn bericht moet je maar met een korrel zout nemen ;) Je kunt het in ieder geval gewoon proberen als je al een voedseldroger hebt, lijkt me. Resultaten noteren, en als het niet werkt, merk je het vanzelf.
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Joop130 »

Dank je wel voor je reactie , inderdaad experimenteren , zoeken op internet , leren zonder zelf te veel hoeven uitvinden.

Heb ook gezien waarom voedseldroger waarschijnlijk niet ideaal is , te hoge temperatuur , eens checken wat de temeratuur is als er geen deurtje in zit , even de BBQ thermometer er in en kijken wat er gebeurt betreffende temperatuur.

Het fijne van een voedseldroger is dat je contrôle hebt en in de winter het rijsproces constant is , als alles klopt .
Gedachte die hopelijk door de experimenten bevestigd wordt.
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Jette »

Ben benieuwd naar je bevindingen.
Hier en op (brood)baksites vind je ook allerlei manieren om zelf een rijskastje te maken, in uiteenlopende mate van controle, kosten en moeite om ze te fabriceren. Ik gebruikte eerst gewoon de magnetron: bakje kokend water er bij en het deurtje dicht. Na elke stretch en fold even het water weer koken. Nu doe ik het meestal gewoon op kamertemperatuur (18 graden binnenshuis in principe) en kijk ik naar het deeg. Duurt vaak wat langer, maar dat vind ik niet erg.
Succes met experimenteren!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Rik59 »

Werk hier niet anders dan met plastic bakken... perfect... zelfs op de plaat (lege omgedraaide plastic bak)

Ook veel pro bakkers werken met plastic bakken voor o.a. hun desem..

Rijzen... oven op 35 graden en juh... ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door lekkermelig »

Plastic bakken, eventueel een fles met warm water erbij levert meestal al genoeg op om je deeg beter te laten rijzen.
Of een mooie zelfknutsel rijstkast. Het hoeft niet perse ingewikkeld te zijn, als het maar een beetje isoleert of op temperatuur te houden is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: Voedseldroger voor het rijzen van het deeg

Bericht door Joop130 »

Bedankt voor de tips , soms liggen de gemakkelijke oplossingen dichterbij als je zelf denkt .
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Plaats reactie