Hoe ben je.....

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ineke P

Hoe ben je.....

Bericht door Ineke P »

Hoe ben je er toe gekomen om zelf brood te gaan bakken? Daar ben ik benieuwd naar! En hoe ben je begonnen?
Zelf heb ik in het begin van ons huwelijk(15 jaar geleden!) een blauwe maandag zelf brood gebakken in een bbm. Was geen bijzonder ding, en de krentenboden smaakten heerlijk! Maar verder vond ik het resultaat niet geweldig en ben er uiteindelijk mee gestopt.
Toch begint het sinds kort weer te kriebelen... Alleen die bbm is allang weg. En nu moet ik met de hand kneden. Dat valt wel wat tegen.... En ik ben me vooral nog aan het inlezen. Wel heb ik sinds eergisteren een zuurdesem opgestart volgens de methode van Levine.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! :crazy:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Hoe ben je.....

Bericht door papagena »

Ik ben ooit begonnen met de Bifinette. Van de Lidl of de Aldi. Een prima dingetje waarin je twee kleine broodjes kon bakken. Alleen maakten de deeghaken relatief grote gaten. Ik heb toen veel geleerd van het vorige broodbakforum en ben eigenlijk lichtelijk verslaafd geraakt. Na de Bifinette kwam de Panasonic, daarna weer een Pana en nu bak ik half met de oven half met de Pana maar wel iedere dag.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Hoe ben je.....

Bericht door brood daar zit wat in »

Leuk idee! Ook ik ben een blauwe maandag begonnen met een bbm en was er super blij mee, maar dat smaakte niet zoals het zelfgemaakte brood nu smaakt! Daarna jaren niks meer gedaan en al het brood gekocht.
Toen bij een vriend van ons verse pizza gegeten en daar zelf wat mee begonnen. Tja en toen ik eenmaal met deeg bezig was, wilde ik brooddeeg maken.
Vorig jaar ter compensatie van Bosch, na ellenlang gezeur en lekkage in onze nieuwe keuken, een mixer bedongen en toen ging het balletje helemaal rollen.
Als snel 2 workshops bij Levine gedaan en nu VERSLAAFD...
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Hoe ben je.....

Bericht door allema »

De eerste simpele broodjes heb ik leren bakken op de huishoudschool en dat vond ik erg leuk, daarna een aantal jaren niet gebakken.
toen een hele simpele BBM gekocht, in de loop van de jaren andere BBM gehad en nu een panasonic waar ik heel regelmatig in bak, maar ook gebruik voor alleen kneden en dan een lekker broodje in de oven bak.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Ballie »

Ai, da's een goeie. Heb je ff? :mrgreen:

Ik ben altijd al gek geweest op bakken. "Vroeger" waren dat vooral cakes, koekjes en appeltaarten, maar op den duur merk je toch dat je broek wat strakker gaat zitten.

Ik was altijd al wel nieuwsgierig naar broodbakken, maar wist nooit goed hoe ik dat aan moest pakken. Tot ik op een gegeven moment op een bakkersforum terecht kwam (toen nog bakkerswereld.org, wat later is opgeheven). Daar een poosje rondgehangen, maar 't werd nooit veel bijzonders.

Pas toen bakkerswereld.org opgeheven werd en ik dit forum samen met een paar anderen heb opgezet ben ik er actiever mee aan de gang gegaan. En met veel vallen en opstaan kreeg ik het dan toch voor elkaar om eetbaar brood te produceren. Sindsdien heb ik geen brood meer gekocht. Mijn eigen brood is veeeeeeeeeeeeeeel lekkerder... :kwijl:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoe ben je.....

Bericht door lekkermelig »

Heel erg lang geleden woonde ik op een studentenflat, en daar bakten we elke dag vers brood. Net als onze bovenburen trouwens, maar die deden dan met desem, wij met gist. De broden die nu gebakken worden zijn wel veel beter trouwens...
Daarna heel erg lang niet gebakken, maar af en toe wel eens pizza of een paar broodjes bij het eten, of een stel roti's of chapati's. Een jaar of twee geleden een houtoven in de tuin gezet, vooral om pizza te bakken, maar toen ook geïnteresseerd geraakt in het bakken van brood in een houtoven. Dat heb ik maandenlang in weer en wind elk weekend gedaan, maar uiteindelijk ook binnen een fatsoenlijke oven aangeschaft en een kneder. Sindsdien nooit meer brood gekocht. Het is nog steeds een prachtig proces om in een houtoven te bakken, maar in de Rofco krijg ik toch betrouwbaardere resultaten. Zelf bakken geeft enorm veel voldoening, ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik nog brood zou kopen.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ineke P

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Ineke P »

allema schreef:De eerste simpele broodjes heb ik leren bakken op de huishoudschool en dat vond ik erg leuk, daarna een aantal jaren niet gebakken.
toen een hele simpele BBM gekocht, in de loop van de jaren andere BBM gehad en nu een panasonic waar ik heel regelmatig in bak, maar ook gebruik voor alleen kneden en dan een lekker broodje in de oven bak.
Bevalt jou dat goed om deeg te kneden in de bbm en dan verder bakken in de oven? Ik ben niet zo rijk om een goede spiraalkneder aan te schaffen.... :oops:
Gebruikersavatar
Ineke P

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Ineke P »

Leuk die reacties!!!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Hoe ben je.....

Bericht door bakplaat »

Na de vakopleiding brood/banketbakker heb vele jaren in verschillende bakkerijen gewerkt,heb toen ook al af en toe (en vooral met feest/verjaardagen) nog kans gezien thuis ook nog eens wat te bakken.

En pas na mijn Vut/Pensioen (2004) is het meer een hobby geworden en bak nu nog regelmatig allerlei brood en gebak. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Hoe ben je.....

Bericht door TigerManZ »

Bij mijn andere hobby (bier brouwen) was er een van de medebrouwers die een keer een zelf gebakken bierbostelbrood meebracht.
Dat vond ik lekker en heb het later zelf ook eens geprobeerd. Achteraf gezien (met de kennis van nu) ging er van alles fout maar lekker was het wel. En toen ik dat deeg eenmaal gevoeld had, hoe zacht het voelt, hoe het zich ontwikkeld.... dat voelde goed en zo ben ik vaker gaan bakken en kwam naar info zoekende dit forum tegen.
Daarvoor bakte ik niet of nauwelijks maar ben wel geïnspireerd geraakt door Rudolf van Veen op de TV zinder 24Kitchen...
Maar net als bij Ballie, de broekriem kwam strakker te zitten, ben ik met taarten toch flink gaan minderen en bak nu meestal brood en af en toe eens iets zoets...
:G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Kathleen

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Kathleen »

Ik heb al mijn 2e BBM nu, ook Bifinette van Lidl, lekker brood maar zakt telkens in op het einde... ;B
Door te zoeken naar goede recepten ben ik 'de keuken van Levine' tegengekomen in oktober, beginnen lezen, heb erdoor zin gekregen in zelf brood bakken in de oven >>> en verslaafd geraakt doordat alles zo goed uitgelegd is en nog lukt ook! Ik heb een goedkopere versie van kneedmachine maar het lukt er voorlopig nog aardig mee, ben wel aan het sparen voor een Bear :P maar weet niet of die er ooit zal komen, ik hoop het...
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Levensplezier »

Bij mij ging het als volgt: mijn vader bakte zijn eigen brood in de bbm en dat vond ik NIET lekker. Te droog. Te grote sneden. Hij was er dol op dus dat aten we (ik woonde een tijdje bij hem toen ik Amsterdam de rug toegekeerd had; mijn moeder was inmiddels overleden).
Twee jaar geleden kreeg ik de boodschap dat mijn cholesterol veel te hoog was en ik moest aan de pillen. Met de dokter afgesproken dat ik het met voeding op zou lossen (verder had ik geen negatieve 'bijverschijnselen" (roken, diabetes, bloeddruk etc.) alleen enig overgewicht. Zo gezegd zo gedaan en ben brood zonder vet gaan bakken. In het begin was ik heel erg trots op mijn brood, maar achteraf gezien was het toch niet zo'n succes.

Hier was ik al heel trots op: Afbeelding

Dit heb ik vandaag gebakken: Afbeelding

Het verschil mag er zijn na zo'n twee jaar nooit meer een brood gekocht te hebben.

Leuk trouwens dat je dit vraagt. Nu leren wij ook hoe anderen ertoe gekomen zijn.
Overigens is het me gelukt mijn cholesterol behoorlijk omlaag te krijgen. Ook met behulp van visolie tcapsules. Dus niks geen pillen VOOR MIJ :yugh: (maar dat is natuurlijk voor ieder verschillend!!)
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Hoe ben je.....

Bericht door CJ-Petra »

Ca. 10 jaar geleden begonnen met een tweedehands z.g.a.n. AKF uit de kringloopwinkel om eens in het weekend een broodje te bakken en te kijken of ik het leuk vond. En ja broodbakken is leuk en het werd een vaste bezigheid in onze dagelijkse routine. Daarna een Bifinet en nu een Panasonic voor het dagelijkse brood. En daarnaast bak ik diverse soorten brood en broodjes in de oven. Ik baal echt als ik niet kan bakken en brood moet kopen.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Hoe ben je.....

Bericht door willemsingapore »

Toen ik in 1992 naar Singapore vertrok was een van de tegenvallers het brood dat men verkocht. Het fabrieksbrood dat men verkocht in de supermarket was klef en vrij zoet. Ook kon je het rustig een week laten liggen zonder dat er schimmel op kwam. Lokale bakers waren er wel maar die verkochten alleen wit brood en ook dit was vrij zoet. Meestal kocht ik mijn brood bij Deli France of andere europese bakkers. Die hadden een redelijk goed volkoren en tarwe brood maar het was wel prijzig (toendertijd zo'n 6 gulden voor een brood).
Ik bakte al wel regelmatig pizza of appeltaart maar brood had ik nog nooit geprobeerd todat ik een BBM kocht. Maar helaas de resultaten waren bedroevend. Allen als ik een pre-mix kocht dan lukte het redelijk. Uiteindelijk heb ik toen een Kenwood K-mix keukenmachine gekocht. Volgens mij is dit een van de kleinste mixers van Kenwood. Ook een paar brood blikken aangeschaft en wat studie gedaan op het net. "The rest is History" zoals men zegt. Volkoren brood gaat meestal goed, baguet of harde rolletjes gaat wat minder. Ik denk dat dit aan mijn oven ligt. Het is een gewone huis, tuin en keuken oven met boven en onder verwarming die niet afzonderlijk is in te stellen.
Ik ben nu wel bijna alke week aan het bakken met vrouw, kind, buren en vrienden als gewillige proefpersonen....

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: Hoe ben je.....

Bericht door freggel33 »

Als fanatiek oerbrood donker eter, geschrokken van de keuringsdienst van waarde-uitzending over brood. Overgestapt naar brood van de groene winkel. Na jaren gezocht te hebben naar een fatsoenlijk bruin broodje in Frankrijk, een bakkertje gevonden die pain six cereales verkocht, en dit in plakjes sneed. (en tranches) Eenmaal weer thuis zijn we stukje bij beetje dit broodje na gaan bouwen, omdat het zo lekker was. Elke week precies opschrijven wat we veranderd hadden. We kneedden in twee afk-bm3 machines, á 7 euro op marktplaats, en bakten in een bus in de siemens oven. Des te lekkerder het brood werd, des te meer waren er uitdagingen. Krentenbollen, stokbrood, pizza's. Heerlijk. Door werkloosheid bleek daar ruimschoots tijd voor. Toen ik weer werk had, (achteraf tijdelijk,) en dus minder tijd, was er behoefte aan een echte bear. Eind september vorig jaar werd ik op mijn eerste poging naar het zoeken van een tweede hands rofco beloond met een aanbieding van een plaatsgenoot, die er één over bleek te hebben. Al tijden geen brood meer gekocht, en zelfs mijn klanten hebben er inmiddels moeite mee, brood in de winkel te kopen als het te snel op is.
Wil wel zeggen dat dit forum een welkome bron van informatie bleek, en de juiste toon zette om me te verdiepen in het bakproces door het volgen van verschillende cursussen.

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Hoe ben je.....

Bericht door PeterD »

Een jaar of vijf geleden begon ik bij wijze van experiment met een geleende broodbakmachine eenvoudige, maar lekkere broden te maken. Bloem en meel haalde ik bij de Windotter in IJsselstein. Op zich beviel dat goed, maar als snel wilde ik meer. Na wat aanmodderen met handmatig kneden en bakken in brood/cakeblikken in de oven besloot ik me te richten op de 'vrije vorm' broden, voornamelijk gericht op Franse stijl brood. Zoals jullie uit eigen ervaring waarschijnlijk wel weten, kunnen dan de kleine (en grotere) investeringen niet uitblijven. Van boeken tot rijsmandjes, rijsdoeken tot kneedmachines, enz.

In die beginperiode bakte ik eigenlijk alleen brood op basis van gist. Tot ik me meer begon te verdiepen in desem. Na een aantal mislukte pogingen mijn eigen desem te starten heb ik sinds juni 2011 en zeer actief roggedesem. Qua smaak en structuur vind ik desembrood lekkerder en mooier dan gistbrood. Hoewel ik ook gistbrood met poolish, biga of wat voor voordeeg dan ook heerlijk vind en leuk om te maken (baguettes).

Zoals jullie hier en daar op het forum hebben kunnen lezen ben ik redelijk fanatiek en kritisch op mijn eigen baksels. Ik bak gedurende de week een keer of 2-3. Meestal 2 tot 4 broden in een sessie. We hebben dan ook vaak een vriezer vol. Zo nu en dan verkoop ik ook wat brood aan collega's die inmiddels 'verslaafd' zijn aan mijn brood. Mijn ambities reiken inmiddels ook wat verder dan bakken op kleine schaal thuis en overweeg een drastische carrièreswitch om me te richten op het bakken van het beste brood wat ik kan maken.

Overigens koop ik zo nu en dan nog steeds wel eens brood bij de bakker of in de supermarkt. Voornamelijk voor mijn zoon die niet altijd enthousiast is over mijn eigen baksels en dan voornamelijk de wat hardere korst. En eigenlijk vind ik zo'n zachte witte boterham met pindakaas nog steeds best lekker ;)
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Hoe ben je.....

Bericht door allema »

Ineke P schreef:
allema schreef:De eerste simpele broodjes heb ik leren bakken op de huishoudschool en dat vond ik erg leuk, daarna een aantal jaren niet gebakken.
toen een hele simpele BBM gekocht, in de loop van de jaren andere BBM gehad en nu een panasonic waar ik heel regelmatig in bak, maar ook gebruik voor alleen kneden en dan een lekker broodje in de oven bak.
Bevalt jou dat goed om deeg te kneden in de bbm en dan verder bakken in de oven? Ik ben niet zo rijk om een goede spiraalkneder aan te schaffen.... :oops:
Het bevalt me prima om in de BBM te kneden, ik heb ook een gewone keukenmachine maar dat kneed toch niet zo goed, op de panasonic zit een pizzadeeg stand en die gebruik ik om te kneden.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
eric

Re: Hoe ben je.....

Bericht door eric »

Olalala,

Ongeveer15 jaar geleden kocht mijn vrouw een bbm (een fuji bij de Aveve) om gezonder brood te bakken. Na een half jaar verdween het toestel in de kast, het was haar te omslachtig(?). Een jaar later botste ik op het toestel en ben er mee aan de slag gegaan.
Met alle respect voor de bbm gebruikers- ik vond het resultaat maar niks.
Korst, korst dat was wat er ontbrak en dat lukte me niet met dat toestel. Al moet gezegd...ik rommelde maar wat aan.

Zo ben ik aan de slag gegaan op de wijze zoals Peter hieronder perfect beschrijft: zo is het ook bij mij verlopen.
PeterD schreef:maar al snel wilde ik meer. Na wat aanmodderen met handmatig kneden en bakken in brood/cakeblikken in de oven besloot ik me te richten op de 'vrije vorm' broden, voornamelijk gericht op Franse stijl brood. Zoals jullie uit eigen ervaring waarschijnlijk wel weten, kunnen dan de kleine (en grotere) investeringen niet uitblijven. Van boeken tot rijsmandjes, rijsdoeken tot kneedmachines, enz.
Eerst kocht ik een Kitchen-Aid, daarna een Rofco Kn4 en...
Ik wilde nog verder gaan en besloot een houtoven te bouwen in een poging om nog dichter bij het ambachtelijke te komen.
Hoe wat, dus eerst een maquette:
Afbeelding
materialen bepalen en dan aan de slag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nu...is het telkens genieten om hem vol te stoppen met de meest uiteenlopende experimenten.
En ja, ik houd rekening met de terechte opmerkingen zoals deze van Will die uit ervaring spreekt met zijn houtoven
dat er mogelijk een moment komt dat het allemaal een beetje onpraktisch kan worden.
Maar voorlopig trotseer ik nog weer en wind en ervaar ik de "ongemakken" zoals het sleuren met houtblokken nog als ontspannend
en is het telkens weer feest als ik de baksels uit de oven haal.
Afbeelding
Afbeelding
eric
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Levensplezier »

En wat een korsten hè!!! :kwijl: :kwijl:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Soepkipje »

Ineke P schreef:
allema schreef: en nu een panasonic waar ik heel regelmatig in bak, maar ook gebruik voor alleen kneden en dan een lekker broodje in de oven bak.
Bevalt jou dat goed om deeg te kneden in de bbm en dan verder bakken in de oven? Ik ben niet zo rijk om een goede spiraalkneder aan te schaffen.... :oops:
Zo lang als ik brood bak in de oven, laat ik het deeg kneden (of nou ja meer mengen in 6 minuten op de deegstand) in de bbm en dat bevalt heel goed. Heb dan ook geen enkele behoefte om zo'n groot apparaat aan te schaffen. Voordeel van de bbm is ook dat als je geen tijd hebt je bbm een zelfgebakken brood kunt laten bakken.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Soepkipje »

Van een voormalig buurvrouw die op vakantie ging in (weet het niet zeker maar denk) begin 2002 mocht ik de bbm lenen om uit te proberen…….nog dezelfde week zelf een gekocht en nooit meer brood uit de winkel.
Ook ik ben met een AFK begonnen, maar na 1,5 jaar intensief gebruik begaf iedere keer het bakblik het. Na 3 bakblikken had ik er genoeg van en inmiddels ben ik dan ook 3 Panasonics verder.
Zoals zo velen onder ons ben ik begonnen met mixen, maar al gauw overgestapt op zelf mengen en Duitsland werd regelmatig bezocht voor de bakingrediënten (want dat was daar toen nog veeeeeeeeeel goedkoper) en al snel werd de bbm ook steeds vaker (en soms geïnspireerd door het voormalige forum) gebruikt om degen te kneden, om in de oven af te bakken. Behoefte aan een kneedmachine heb ik nooit gehad, maar wel maal en vlok ik met veel plezier de verschillende granen zelf.
Tot zover ging het nog goed, maar echt uit de hand liep het toen 2 hobby’s van mij elkaar gingen kruisen/overlappen. Ik spaar n.l. al sinds mijn 17e kookboeken en recepten ….en met toen alleen nog Amazon binnen bereik voor goedkope 2e hands boeken……………..U begrijpt dat ik nu toch echt ook fysiek systeem moet gaan aanbrengen in mijn (naar schatting) meer dan 600 kook-/bakboeken en die grote kamer boven toch echt eens moet gaan opknappen en inrichten hiervoor. :G
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Dutchie
Deegroller
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 20:42

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Dutchie »

allema schreef:....De eerste simpele broodjes heb ik leren bakken op de huishoudschool en dat vond ik erg leuk, daarna een aantal jaren niet gebakken.....
Lang geleden dat ik " Huishoudschool " tegen ben gekomen.
Ik ben op de LTS geweest om voor Brood en Banket te leren...dat pakte helaas niet helemaal uit hoe we dat hadden gedacht...lang en ingewikkeld verhaal. ;)
Ben daarna , na een blauwe maandag in een bakkerij te hebben gewerkt , bij de Koninklijke Marine terecht gekomen...en een paar keer per week , voor praktijklessen , gingen we naar een Huishoudschool in de buurt van Hilversum.
Er kwam niet veel terecht van concentratie met zoveel jonge meiden om ons heen....maar daar leerde we de keuken en bakken.
Zo'n 44 jaar haast niet meer naar omgekeken...wat klein gebak...'n pizza links en rechts....maar verder noppes.
Sinds kort weer het [ stoffige ] draadje weer opgepakt.
Doe alles nog met de hand zoals ik het heb moeten leren....maar hoop spoedig een mixer aan te schaffen.
Wens: Gezond te blijven....en de home made bread moet daaraan gaan bijdragen
Gebruikersavatar
zonnepit

Re: Hoe ben je.....

Bericht door zonnepit »

Mijn vader bakte al regelmatig brood(jes) toen ik nog thuis woonde en dat at ik met smaak. Ook maakte hij elk weekend taart.
Zelf was ik, eenmaal uit huis, meer geïnteresseerd in het bakken van taarten etc, dan in brood. Dik zal ik niet snel worden, maar zoveel taart is niet zo gezond.
Een paar jaar geleden een bbm gehad met sinterklaas, maar dit was niet altijd een succes. Ik wilde meer invloed hebben op het brood dat gebakken werd en ook stoorde ik me aan de inkepingen door het kneedhaakje. (Oh en dan alle keren dat dat rothaakje bleef vastzitten in mijn gebakken brood :evil: ) Een paar jaar geen brood gebakken en dan nu dus zo'n 2 keer per week.. :D
Nu kneed ik met een keukenmachine (want kan grotere hoeveelheid aan dan de bbm) en bak het af in de oven.
Een enkele keer kopen we ook wel eens brood als het bakken niet uit komt. Tja, altijd jammer. Een gemiste kans om zelf te bakken :?
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Hoe ben je.....

Bericht door allema »

Dutchie schreef:
allema schreef:....De eerste simpele broodjes heb ik leren bakken op de huishoudschool en dat vond ik erg leuk, daarna een aantal jaren niet gebakken.....
Lang geleden dat ik " Huishoudschool " tegen ben gekomen.
Ik ben op de LTS geweest om voor Brood en Banket te leren...dat pakte helaas niet helemaal uit hoe we dat hadden gedacht...lang en ingewikkeld verhaal. ;)
Ben daarna , na een blauwe maandag in een bakkerij te hebben gewerkt , bij de Koninklijke Marine terecht gekomen...en een paar keer per week , voor praktijklessen , gingen we naar een Huishoudschool in de buurt van Hilversum.
Er kwam niet veel terecht van concentratie met zoveel jonge meiden om ons heen....maar daar leerde we de keuken en bakken.
Zo'n 44 jaar haast niet meer naar omgekeken...wat klein gebak...'n pizza links en rechts....maar verder noppes.
Sinds kort weer het [ stoffige ] draadje weer opgepakt.

Tja Dutchie de huishoudschool is idd lang geleden, voor mij zo'n 40 jaar :shock:
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Hoe ben je.....

Bericht door bakplaat »

Dutchie schreef:na een blauwe maandag in een bakkerij te hebben gewerkt , bij de Koninklijke Marine terecht gekomen...
Was Dit soms de aanleiding om bij de Marine te gaan Hans? :rofl:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Dutchie
Deegroller
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 20:42

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Dutchie »

bakplaat schreef:
Dutchie schreef:na een blauwe maandag in een bakkerij te hebben gewerkt , bij de Koninklijke Marine terecht gekomen...
Was Dit soms de aanleiding om bij de Marine te gaan Hans? :rofl:
Inderdaad Cor!...hoe wist je dat?..... :D,
Tijden vliegen voorbij Allema.. ;)
Doe alles nog met de hand zoals ik het heb moeten leren....maar hoop spoedig een mixer aan te schaffen.
Wens: Gezond te blijven....en de home made bread moet daaraan gaan bijdragen
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Melinda »

Hoe ben ik ertoe gekomen? Een heel verhaal.
Heel erg vroeger bakten wij in een BBM. Het brood vond ik te klein, er zat altijd een gat in en ik was niet weg van de smaak. Ik ben (was) geen broodliefhebber. Heel lang niet meer gebakken en al die jaren met tegenzin brood gegeten van de super en de bakker.

Ruim 2 jaar geleden de BBM weer van stal gehaald om speltbrood te bakken. Maar nog steeds was ik daar niet weg van.
Vreemd genoeg was de Surinaamse keksi de aanleiding om eens anders te gaan bakken. Wij waren op zoek naar een grote standmixer en in de winkel werd die gedemonstreerd met het kneden van brooddeeg. Aha, zo kan het dus ook.
Van lieverlee begonnen te kneden in de standmixer en bakken in de oven, maar dat was geen succes. Wist ik veel van rijstijden en zo. Lol hadden we wel. Zie filmpje.

Dus op internet op zoek naar het bakken van speltbrood en zo kwam ik op de site van Levine. Gelijk met mijn geliefde ingeschreven voor 2 workshops. Er ging een wereld voor mij open. Ik kon ineens een mooi brood bakken. Geweldig! Mijn broden hoef ik nu niet meer met een zaag te belagen. :rofl2:
En wat is het toch ontzettend leuk om je eigen brood te bakken. En o ja, ik eet nu graag (mijn eigengebakken) brood. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Ballie »

Had je met dat filmpje ook niet een workshop gewonnen?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Kneedhaak63 »

Omg, echt gaaf dat filmpje !!! :rofl2: :rofl:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Melinda »

Jazeker, Ballie. ^)^
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
leniejj
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 11:44

Re: Hoe ben je.....

Bericht door leniejj »

Ohhhhh dat filmpje!!! :rofl:
Groetjes Lenie
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Levensplezier »

En wat voor workshop was dat enn bij wie? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Was het een spontane reactie van een bakker??
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Melinda »

Levensplezier schreef:En wat voor workshop was dat enn bij wie? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Was het een spontane reactie van een bakker??
Fini, ik weet niet zeker of je het tegen mij hebt? Ik vraag het maar voordat ik voor mijn beurt praat. ;B
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Levensplezier »

Ja hoor Melinda, want Ballie schreef dat je er een gewonnen had. Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid en misschien wel een beetje (een heel klein beetje dan) jaloezie. Maar op een positieve manier hoor.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Melinda »

Nou Fini, om je een compleet antwoord te geven, hebben wij bij Levine al 4 workshops gevolgd. En er volgen er meer. (ik verheug mij) :G :G :G
En met het filmpje heb ik de broodcursus van Teest gewonnen. Dat waren 2 cursusdagen in Vianen bij Robert Verweij, Edwin Klaasen en Albert Steehouder.
Heb ik al eens over geschreven. Het was natuurlijk extra bijzonder dat ik deze cursus had gewonnen.
Erg leuk en ik heb er geweldig van genoten.
Ik had ook al gezien dat jij in december de cursus Feestbrood had gevolgd in Vianen, dus je hebt al kennis gemaakt met het enthousiasme van Edwin Klaasen. Moet zeggen dat ik getwijfeld heb of ik mij ervoor zou opgeven, maar het was in december gewoon te druk voor mij. Vond het wel leuk te lezen dat jij er naartoe ging. :grin:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
crisdaniels77
Deegroller
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 21:01
Locatie: Boxmeer

Re: Hoe ben je.....

Bericht door crisdaniels77 »

mijn verhaal .

Het begon lang geleden , toen ik van de lts kwam ( 16 jaar ) moest ik een keuze maken of verder in de metaal , of op zoek naar iets anders .
bakken vond ik altijd al leuk maar was het iets waar ik mijn beroep van wilde maken , JA.

De keuze gemaakt voor het leerlingwezen 4 dgn werken en 1 dag naar school . kon meteen bij een bakker beginnen in boekel , daar een jaar gewerkt te hebben besloot de bakker zijn zaak over te dragen aan een ander en ik was overbodig .

Daar na begonnen in wanroy en daar blijven hangen ongeveer 7 jaar , waarop ook deze baas besloot te stoppen en wordt de zaak overgenomen door een ander .

toen begon de ellende, na 7 jaren +- 10 a 12 uur per dag te hebben gewerkt moesten we opeens 8 uur per dag werken en ook nog op bepaalde tijden pauze .
Toen sloeg mijn hoofd op hol en zal ik het effe niet meer zitten .

met veel pijn en moeite besloten om te stoppen , mede wegens de vele nachtelijke uren .

toen maar begonnen in de logistiek waar ik nu nog in werkzaam ben .

na een aantal jaren begon ik het bakken toch wel te missen , en begon ik toch steeds vaker op internet zoeken en lezen , broodbakmachientje gekocht
en het virus was weer terug welliswaar op kleine schaal maar dat mocht de pret niet drukken . tot ik de site van levine tegen kwam en toen brak de hel los . :rofl: WOW , wat gaaf dat wilde ook .


sindsdien , bak ik geregeld in de aanbouw met twee volle kasten met bloem /meel enz enz 1 kast met blikken, boeken, schalen, vormen.
rijskastje gemaakt , kitchenaid heavy duty aangeschaft . nu sparen voor een rofco oven en spiraalkneder.

tot zover mijn verhaal .

Bloed gaat waar het niet kruipen kan . ( of zoiets ) :rofl: :rofl:
Wens :???

Werkmateriaal :

Spiraalkneder Sm15
Rofco B40
Rijskast rk48
Bear teddy varimixer.
Veel kasten met materiaal / grondstoffen


www.bakkerfijnebol.nl
facebook.com/bakkerfijnebol
Gebruikersavatar
minabakgraag
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 15:39

Re: Hoe ben je.....

Bericht door minabakgraag »

Eind jaren '60, begin '70 (van de vorige eeuw!) toen KingCorn nog hot was, verhuisden wij vanuit Rotterdam naar Vlaardingen.
En op de hoek van de straat waar wij gingen wonen zat een èchte "warme" bakker, in die tijd een nieuw begrip.
Er ging een wereld voor ons open! Elke dag het heerlijkste, nog warme volkoren, allinson, vloerbrood, tijgerbrood, verrukkelijk! :kwijl: :kwijl:
Kìlo's ben ik aangekomen in die tijd! (weer kwijtgeraakt en weer erbij, kwijt enz.....)
En op zekere dag konden we ons een echt gasfornuis permitteren!
Er was nog toen nog maar weinig nodig om mij aan het broodbakken te krijgen, en wat een geluk: het plaatselijk reformhuis had volkorenmeel, gist en heuse plaatijzeren broodbussen!
Het virus had toegeslagen, heel wat broden heb ik in die tijd gebakken.
Maar een baan, opgroeiend grut, andere hobby's kwamen erbij, dus het broodbakken kwam op een laag pitje te staan.
Na weer een verhuizing en door toedoen van de in bedrijfstelling van de Vlaardingse molen Aeolus rond 1977, heeft het virus weer de kop op gestoken en via de geleende broodbakmachine van mijn moeder kwamen er eerst BBM-broodjes, toen in de BBM geknede en in de oven afgebakken broden, daarna weer de zelfgeknede, vervolgens met de KM 023 + Spiraalhaak geknede desembroden, volkorenbroden, krentenbollen etc.
Weliswaar wordt de een soms mooier dan de ander , maar de keren dat er hier per jaar een brood gekòcht wordt zijn op één hand te tellen!
Oja, en die oude plaatijzeren broodbussen bewijzen nog steeds hun dienst! :2th:
Gebruikersavatar
lissy444

Re: Hoe ben je.....

Bericht door lissy444 »

Hoe ik er toe gekomen ben....ik heb geen idee, een jaar of 5 geleden veel met de bbm aan het bakken geweest, af en toe een poging in de oven maar die broden werden niet zo bijzonder. Het bakken werd steeds minder en stopte op een gegeven moment.
Tot een paar weken geleden het weer begon te kriebelen en heb vorige week weer een bbm, panasonic, gekocht.
Ik ben me nu aan het inlezen om broden in de oven te gaan bakken en heb het boek, ik bak geweldig en jij trouwens ook, gekocht en ben die aan het doorspitten en het blog van Levine, wat een leuk blog is dat :D
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Levensplezier »

Het heeft wat lang geduurd, want het was hier té druk om het forum op te gaan. (Auto ingebroken en vanalles eruit, dus veel te doen).
Leuk hoor Melinda dat je die cursus bij Teest gedaan hebt. Ja die Edwin Klaasen is echt heel enthousiasmerend. Die vent heeft een energie. laat die ook in hier in Waalwijk wonen, maar ik ben hem nog nooit tegengekomen alleen in Kaatsheuvel bij het oliebollenbakken met oudjaar. Bij een bakker waar hij als bakkersjongen gewerkt heeft.

Ik was gewoon nieuwsgierig naar je verhaal over je gewonnen workshop. Bij Levine heb ik ook al eens een workshop gedaan en wil er zeker nog eens terug. Samen met mijn AGA vriendinnen.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
zandman
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 11:52
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Hoe ben je.....

Bericht door zandman »

Ik had geld gehad met kerst en daar toen een broodbakmachine mee gekocht. Was niet een dure en de broodjes die daar uit kwamen waren niet je van het.
Op zoek gegaan op het internet en op het bakkersforum terecht gekomen. Toen won ik bij tip culinair een bm van Kenwood en toen was ik verslaafd.
Daar kwamen echt super broodjes uit maar ik wilde nog verder experimenteren. Kon toen een kenwood standmixer overnemen van een bakker en sinds die tijd kneed ik daar mijn deeg in.
Wissel af met gist brood en zuurdesembrood. Mijn voorkeur is zuurdesembrood maar de rest hier heeft liever gist brood.
Op mijn vrije zondag die is om de week vind je me vaak in de keuken vlak bij de oven en word er druk gebakken en gekookt.
Gebruikersavatar
Lezertje
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 25 okt 2014, 18:39
Locatie: Belgie

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Lezertje »

Hoi,


ik kom maar sporadisch meelezen met jullie, soms uit nieuwsgierigheid, soms om informatie te zoeken (en ook vind, waarvoor hartelijk dank)

Bij toeval op deze rubriek gekomen via een fotoo op Google en gelezen. Ook al is ie wat op datum, ik wou toch ook mijn begin vertellen.


Heel lang geleden, bijna toen de beesten nog spraken :G samen met mijn moeder brood beginnen bakken, kneden met de hand, in bakblik in de oven gebakken. Dat moet in de jaren ´80 geweest zijn, veganisten heten toen nog macrobiotiekers, de groenen begonnen zich te groeperen. Dat hebben we enkele jaren volgehouden tot ik op mijn eentje ging wonen.

Het ontbrak in de stad niet aan warme bakkers, die een grote verscheidenheid aan brood hadden, er was geen aanleiding om zelf te bakken dus dat hield op.

Jaren later, laat in de negentiger jaren, met een nieuwe partner ben ik terug begonnen met brood bakken, maar we weten niet meer wat eigenlijk de aanleiding was, we weten enkel dat er op zeker moment een warme lucht oven kwam (een semi professioneel toestel, 2e hand dat op beurzen gebruikt werd), samen met bijkomende bakblikken. Ik bakte toen in 2 lagen 12 broden van ongeveer 400gr.

Zo hebben we het jaren volgehouden, en meestal tevreden met het resultaat (we weten nu wel beter, maar meer daarover verderop). De oven werd bijna uitsluitend gebruikt voor brood, en gekochte pizza.

Ondertussen een kitchenaid heavy duty gekocht omdat handmatig kneden toch wat zwaar werd.

Ik was de gekochte pizza beu, dat zal 2011-2012 geweest zijn, dus ik ging pizza bakken. Hier en daar wat opgstoken, en doe maar ... de eerste pizza was eerder een frisbie, de 2e een harde schijf, de derde bijna niet te snijden maar eetbaar (sik), nee het ging wel, alleen de bodem bleef slap.

Er werd gezocht en gevonden : een pizzasteen, met als resultaat dat de pizza beter te pruimen was, en brood nog altijd gebakken werd.

Er brak een onderdeel van de kitchenaid, dus werd er gezocht naar een menger, want de KA kon de deeg toch niet zo goed aan (1kg waldkorn, 50% hydratatie, dus zwaar deeg maar dat wist ik toe nog niet).

De menger was gevonden : het zou een KNEDER van ROFCO worden de KN4, die kon al het deeg in 1 keer aan.

En eigenlijk begint hier pas mijn verhaal... want die kneder was de oorzaak dat we ROFCO ontdekten, de pizzasteen niet meer voldeed, een B30 aangeschaft werd en een jaartje later een RK48 als kadootje bovenop.
Het verschil tussen vroeger en nu ligt een beetje aan de ervaring, maar zeker voor een groot deel aan de oven. De pizzabodem is volgens ons perfekt, de broden hebben een goede ovenspring, baguettes zijn hard in trek, en mijn zoektocht naar wat ik nu allemaal kan doen is nog maar pas begonnen.

Ik ben dus eigenlijk met bakken begonnen omdat een 3 jaar geleden tandwielen in de KA de geest hadden. ^)^

Bak ze
Gebruikersavatar
Hetty

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Hetty »

Ik ben eigenlijk gaan broodbakken omdat onze zonnepanelen 'teveel' stroom produceren en ik het jammer vind om de stroom tegen een spotprijsje terug te leveren. Zo kwam ik op het idee zelf brood te gaan bakken. Bovendien wilde ik graag biologisch brood en de bakker hier verkoopt dit niet. Ik heb een Panasonic broodbakmachine aangeschaft en daar bak ik inmiddels al een paar jaren bruine boterhammen mee. Bevalt me heel goed. Ik heb veel gesnuffeld op internet en hier op het forum naar recepten en weetjes en nu kan ik er echt lekker brood in bakken. Ik kreeg er steeds meer plezier in en gebruik de machine ook voor het kneden van pizzadeeg of als ik bijvoorbeeld brioches wil maken. Het meel haal ik inmiddels in 25 kg zakken van de groothandel bij ons in de buurt. (Ik zag dat de molenaar daar de granen koopt die in de molen gemalen worden.) Ik bak bijna elke dag een brood voor ons gezin.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Hoe ben je.....

Bericht door miesje1959 »

Hoe ben ik aan het broodbakken geslagen?
Als ik daar over nadenk heeft het eigenlijk alles te maken met mijn gezondheid.
Jaren geleden werd bij ons in de familie een zeldzame progressieve stofwisselingsspierziekte geconstateerd door een defect in het DNA :o
Ook ik bleek het te hebben. Er was helemaal niets aan te doen en er was weinig over bekend.
Nou, lekker dan! Daar sta je dan en is ineens alles anders
Door die uitslag vielen wel veel dingen op hun plaats. Daarom viel ik regelmatig en daarom had ik zo vaak pijn en daarom,....... enz enz.

Nou ja, om een heel erg lang verhaal kort te maken, want zo interessant is dat ook weer niet.
Mijn voedingspatroon is behoorlijk aangepast, waardoor ik minder pijn heb en dat is echt goud waard.

Het brood van de bakker en supermarkt viel voor mij af, dus ging ik op zoek naar alternatieven en zo kwam ik op het spoor van spelt.
Dat was nog in de tijd dat niemand het kende en het zeker nog geen hype was.
De BBM werd afgestoft en zo heb ik jaren brood gebakken voor ons gezin. Zelf at ik het niet zo vaak en vond dat helemaal geen punt, ik was toch al nooit een broodfan.

Na een aantal jaar wilde ik meer dan alleen een vierkant brood op tafel zetten. Stokbrood en bolletjes, dat moest toch ook kunnen.
Nu was koken mijn grote hobby, dus een broodje bakken in de oven moest toch ook lukken? Nou, dat heb ik geweten. Ik weet niet hoeveel misbaksels mijn geliefde heeft opgegeten (dapper hoor). Ik kwam op de site van Levine, werd lid van het forum en wat bleek...... Ik vond het fantastisch en raakte besmet met een geweldig fijn, leuk en soms tenenkrommend virus.

In het begin gebruikte ik de BBM als kneder, maar ik kon er maar een kilo deeg mee kneden en dat was al snel te weinig.
Toen stond er op het forum een Manz oven te koop. Ik reageerde, maar wist er geen bal vanaf en vond het te duur voor een oude oven (16 jaar). Wil haalde me over. Het was echt wel een goede oven, daar zou ik echt geen spijt van krijgen.
Nou ja, de oven werd gekocht en vlak daarna een Bear.

Al een aantal Workshop bij Levine gevolgd en Inmiddels bak ik van alles, maar alleen met spelt en rogge.
Voor mijn man gistbroden en ik eet nu dagelijks desembrood en dat gaat prima. Onze zoon komt iedere veertien dagen een arm vol brood halen en ik geef graag een broodje weg.

Inmiddels word de Manz te klein en wil ik graag een wat grotere Manz oven..., maar die zijn een beetje duur. :lol: Dus dat zal voorlopig nog een wens blijven.....
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Dries »

De eerste keer was wanneer ik voor een opdracht op school moest proberen overleven op een voedinspakket (bloem, zout, gist, pasta, rijst,..,...) voor een week. Daar voor de eerste keer boord gebakken. Dan heeft het een hele tijd stil gelegen maar een tijd terug had ik voor één of andere reden terug zin om te bakken.


Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
Agnes1

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Agnes1 »

begonnen met brood bakken. Mijn moeder bakte vroeger cake.
Het eerste wat ik bakte was appeltaart en koekjes.
Daarna de ervaringen van het bakken van kant en klare broodjes, rook zo lekker.

Daarna de aanschaf van een AFK broodmachine. Voor mijn moeder er ook 1 gekocht. In 3 uur een brood klaar.
Dit weekend begaf die het van mijn moeder, wel gerezen maar bakte niet af. Dus in de oven afgebakken, waarschijnlijk is ver verwarmings element kapot. Mijn AFK gebruik ik nog, soms alleen om deeg te mengen en er dan broodjes van te maken.
Soms voor een heel broodje.

In mijn studenten tijd de baby Patisserie Kenwood aangeschaft,( meer dn 25 jaar oud) doet het nog steeds, bakken bij studenten onderling, elke keer bij iemand anders. Experimenteren met taarten, gebak. Vriendjes waren niet zo blij met de worteltaart maar ja.

Ging toen ook regelmatig bij een vriendin broden bakken, laten rijzen in emmers bij de verwarming en daarna de oven in.Zij waren met z'n zessen en bakten voor het hele gezin. Alles met de hand. Bij mij een keer 2kg rozijn in het deeg :yugh: gekieperd , het was niet om te eten. Daarna kwam de wens voor een wat krachtige machine en kwam de Ankarsum in zicht. Vandaag broodjes van volkoren deeg gemaakt. Iets te stevig (zwaar) naar mijn smaakt maar de korst was lekker.

Ik vind het ook leuk om met de hand te kneden .

MVG Agnes (1)
Gebruikersavatar
Zelfbroodbakken2015

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Zelfbroodbakken2015 »

30 Jaar geleden bakte ik af en toe een brood. Daarna kwam een drukke carrière met heel weinig tijd voor andere dingen. Toen 3 jaar geleden mijn favoriete bakker failliet ging begon ik met een een rozijnenbrood van Levine, om daarna ( heb nu meer tijd )helemaal verslaafd te raken aan het broodbakken. Wat een super lekkere hobby! :grin:
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Hoe ben je.....

Bericht door Ilona »

Mijn moeder bakte vroeger graag en veel, oa ook brood. Heel af en toe bakte ik ook wel, maar ja, we zijn maar met 2 en alles wat je bakt wordt ook opgegeten en de pondjes komen er gemakkelijk bij. Toen kreeg ik van een Tante een bbm (van de Aldi volgens mij) . Ik ben begonnen met mixen van de Duitse Aldi. Lekker brood, maar toch.... Op een gegeven moment kwam ik op de voorloper van dit forum uit en ben ik begonnen met zelf meel gist water etc. bij elkaar te doen en daar brood van te bakken, natuurlijk met veel zoeken en kijken op het forum. Inmiddels heb ik een AFK, maar vanwege tijdgebrek bak ik niet zo heel veel meer. Wil het wel graag weer oppakken. Wie weet. Het smaakt in elk geval altijd beter dan brood van de bakker.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Plaats reactie