Zuurdesem starter, vraag!

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ada

Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ada »

Hoi,

Ik ben 3 dagen geleden een zuurdesem gestart. 1 volgens het recept wat op de site van levine staat en de ander is de roggestarter.

Nu willen ze alleen niet echt tot leven komen. Zou dat kunnen komen door de daling van de temperatuur tijdens de nacht?

Op dag 2 was de roggestarter namelijk wel verdubbeld alleen de volgende ochtend weer zo dood als een pier.

Bedankt voor de antwoorden.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ballie »

Ik zal proberen te antwoorden, voor zover ik er wat van snap :mrgreen:

Hoe ruiken de desems? Als ze niet echt vies ruiken, (aceton lucht) is er niet veel aan de hand. Een desem heeft even tijd nodig om te starten. Als ze zurig gaan ruiken dan beginnen ze te werken. Ze kunnen zelfs flink zuur ruiken, dat wordt vanzelf weer minder.

Wel elke dag even doorroeren, en pas wanneer ze zurig gaan ruiken het desem bijvoeren met gelijke hoeveelheden meel en water.

Maar, zoals gezegd. Ik ben zelf ook nog maar net begonnen een desem te starten, dus heel veel weet ik er ook nog niet van. Maar kijk anders ook even op DEZE PAGINA. Daar wordt nog het één en ander uitgelegd.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Lauralijn »

Drie dagen is wel wat vroeg om te oordelen of je een goede starter hebt. Als je ziet dat er wel leven in zat, dan lijkt het mij vreemd dat hij de volgende ochtend overleden is. Bij een volgende voeding zou hij weer wakker moeten worden. Gewoon geduld hebben en hem misschien op een warmere plaats zetten.
Succes!
Gebruikersavatar
erik-mp3

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door erik-mp3 »

het maken van een goede starter duur gauw een week.
Zolang hij goed blijft ruiken hoef je je geen zorgen te maken.
Als je hem gaat voeren moet hij uiteraard wel tot leven komen.
Gebruikersavatar
Ada

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ada »

Hij ruikt goed. Ik hoop dat het de te koude temperatuur in de keuken is geweest en wacht af tot hij tot leven komt
Gebruikersavatar
Ada

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ada »

Dit is een foto van de zuurdesemstarter begonnen met ananassap.

Afbeelding

De roggestarter heeft nog wat langer nodig
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ballie »

Die is inderdaad wel enigszins tot leven gekomen ja. En jij was bang dat 'ie niets zou doen??? :rofl2:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Ada

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ada »

Ballie schreef:En jij was bang dat 'ie niets zou doen??? :rofl2:
Dat was over de rogge starter. Ik had 2 starters gemaakt. Een via de ananas methode en een roggestarter.
Die roggestarter begint nu ook wat te bubbelen. Eens kijken welke straks het beste bevalt om brood mee te bakken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Levinebaktbrood »

Het duurt een aantal dagen voordat een desem gaat gisten. Na dag 1 zie je al iets gebeuren en dan opeens op dag 3 lijkt hij niks meer te doen, maar dat is maar schijn. Desem voor groot deel weggooien en dan weer voeden met water en roggemeel of tarwebloem (of volkorenmeel of ....).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ada

Re: Zuurdesem starter, vraag!

Bericht door Ada »

Bedankt allemaal!

Ze werken nu allebei goed. Even afwachten welke het lekkerste brood bakt.
Links de starter op basis van ananassap en rechts de roggestarter.

Afbeelding
Plaats reactie