bakje water tegen donkere korst

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

bakje water tegen donkere korst

Bericht door mayken »

Ik laat als het enigszins kan mijn brooddeeg voor de 2e keer rijzen in de oven, bij 30 graden en een bakje kokendheet water erbij.
Als er op bakken moet worden overgegaan, haal ik het water weg zodra het brood begint te kleuren. Nu gebeurt het wel eens, dat een brood te donker
dreigt te worden. Je kunt dat ondervangen door een velletje alufolie op het brood te leggen, maar ik bedacht me dat dat misschien ook kan door het
water later weg te halen. Vocht verhindert immers een goede korstvorming. Is er iets op tegen om het bakje water pas veel later weg te halen, misschien
zelfs tegen het einde van de baktijd, om dan pas een mooie bruine kleur te laten ontwikkelen? Je hoeft dan in ieder geval 1 keer minder de oven open te doen.
Wie weet raad?
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: bakje water tegen donkere korst

Bericht door Lauralijn »

Ik betwijfel of een bakje water in de oven invloed heeft op de kleuring van de korst?

Als je gewend bent om met een bakje water in de oven te werken, dan kan je er misschien de volgende keer wat minder water in doen, zodat het sneller verdampt.
Ik gebruik zelf een flinke plantenspuit, dan heb ik dat probleem niet. Een paar keer flink spuiten bij het begin en dan hoeft de oven niet meer open.
Tegen het einde van het bakproces kan het trouwens niet zoveel kwaad om de oven te openen.
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: bakje water tegen donkere korst

Bericht door mayken »

In het instructieboekje van mijn oven stond dat ik onder geen beding water tegen de wanden aan mag spuiten, dat ga ik dus maar niet uitproberen... ;K
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakje water tegen donkere korst

Bericht door bakplaat »

Mayken...
In de echte bakkerijen laten we de stoom ontsnappen,zodra de korst aan het brood begint te kleuren.Omdat ik niet meer werk in een bakkerij
(gepensioneerd) zorg ik ook dmv. een bakje heet water voor stoom in m'n oven en haal het dan ook weg als de korst begint te kleuren.
Alleen bij zachte broodjes blijft het tijdens het hele bakproces in de oven.
Als het brood te donker dreigt te worden kun je er idd. een velletje alu/folie op leggen...Effectiever is een bakplaat op de bovenste richel van de oven.Ook kun je (indien mogelijk) aan het begin van het bakproces de bovenwarmte uitzetten en later alsnog inschakelen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bakje water tegen donkere korst

Bericht door Levinebaktbrood »

Mayken: zie antwoord van Bakplaat. Je kunt ook de temperatuur van de oven iets lager zetten bij broden waarvan de korst snel te donker wordt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie