Speltbrood vragen

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sylly

Speltbrood vragen

Bericht door sylly »

Op internet las ik dat speltmeel zo kort mogelijk gekneed moet worden. Is dit waar?

In het recept van Levine wordt er karnemelk toegevoegd. Wat is de reden hiervan?

16 gram zout, waarom zo veel?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Speltbrood vragen

Bericht door Levinebaktbrood »

Niet zo kort mogelijk, maar wel iets korter dan tarwebloem-/meel. Kans bestaat anders dat je overkneed en de glutenstrengen weer breken. Spelt moet je iets voorzichtiger behandelen dan tarwe.

Karnemelk geeft een iets andere smaak dan gewone melk of water.

16 gram zout is niet teveel. Zoutpercentage in brood is 1.8 - 2% ten opzichte van het bloem/meelgewicht. Het recept is voor 2 broden, 850 gram speltbloem/meel. De hoeveelheid zout in dit recept is (afgerond) 1.9%.

O ja, misschien wel handig om te vermelden over welk recept we het hebben: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com ... brood.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
sylly

Re: Speltbrood vragen

Bericht door sylly »

ach ja, dat heb ik dus overzien dat het voor 2 broden was, sorry.

Idd wel handig als ik even vermeld over welk brood ik het had :G Weer wat geleerd.

Nou vind ik karnemelk zeer beslist niet lekker. Ga je dit erg proeven in het brood?

Ik ben wel een Mien vraag he...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Speltbrood vragen

Bericht door Levinebaktbrood »

Uhh Sylly, daar is dit forum voor he, voor al je vragen :G.

De smaak van de karnemelk proef je niet. Je krijgt er wel een lekker zacht brood door.

Gewoon uitproberen zou ik zeggen ^)^
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
sylly

Re: Speltbrood vragen

Bericht door sylly »

Oke, je hebt me overtuigd. Ik ga er brrrr karnemelk in gebruiken ^)^
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Speltbrood vragen

Bericht door Bakkersdochter »

Hoi Syllie, je zult blij verrast zijn met karnemelk als vocht in je brood. Ik gruw er zelf ook van, heb het daarom ook zelden in huis. Ik koop het alleen om in het brood te gebruiken... en het wordt echt een heel lekker soepel brood, het kruim dan. Succes.
Plaats reactie