Onderkant brood

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Onderkant brood

Bericht door Alexander »

Ik heb altijd problemen bij het bakken brood is zeer mooi gebakken met een goede korst.
Maar het probleem zit in de onder kant van mijn brood die niet mooi bakt het is nog zacht, nat

Kan mij iemand helpen raad geven? dank u!

Groetjes
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Onderkant brood

Bericht door miesje1959 »

Hoe lang is het brood in de oven en op welke temperatuur?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Onderkant brood

Bericht door allema »

Ik zet mijn brood altijd 1 richeltje onder het midden in de oven, zodat hij iets meer onder-warmte krijgt.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Onderkant brood

Bericht door Melinda »

Alexander schreef:Ik heb altijd problemen bij het bakken brood is zeer mooi gebakken met een goede korst.
Maar het probleem zit in de onder kant van mijn brood die niet mooi bakt het is nog zacht, nat
Kan mij iemand helpen raad geven? dank u!
Groetjes
Ik weet niet in wat voor oven bakt, maar er zijn wel een paar tips.
Bakken op een hete (goed voorverwarmde) steen. Als die tenminste in je oven past. Over het bakken op steen is op het forum nog veel meer te vinden.
Bakken met boven- en onderwarmte. Dat kan natuurlijk alleen als je oven die mogelijkheid heeft.
Verder ligt het natuurlijk aan wat je bakt. Maar de temperatuur voor een gewoon busbrood is bij mij gemiddeld 200-230 graden, baktijd ± 35 minuten.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Onderkant brood

Bericht door luuk55 »

allema schreef:Ik zet mijn brood altijd 1 richeltje onder het midden in de oven, zodat hij iets meer onder-warmte krijgt.
Ik bak mijn brood altijd op het onderste richeltje van mijn oven, als ik het hoger zet verbrand de bovenkant.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Onderkant brood

Bericht door Alexander »

miesje1959 schreef:Hoe lang is het brood in de oven en op welke temperatuur?
45min op een temperatuur van 230
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Onderkant brood

Bericht door Alexander »

Melinda schreef:
Alexander schreef:Ik heb altijd problemen bij het bakken brood is zeer mooi gebakken met een goede korst.
Maar het probleem zit in de onder kant van mijn brood die niet mooi bakt het is nog zacht, nat
Kan mij iemand helpen raad geven? dank u!
Groetjes
Ik weet niet in wat voor oven bakt, maar er zijn wel een paar tips.
Bakken op een hete (goed voorverwarmde) steen. Als die tenminste in je oven past. Over het bakken op steen is op het forum nog veel meer te vinden.
Bakken met boven- en onderwarmte. Dat kan natuurlijk alleen als je oven die mogelijkheid heeft.
Verder ligt het natuurlijk aan wat je bakt. Maar de temperatuur voor een gewoon busbrood is bij mij gemiddeld 200-230 graden, baktijd ± 35 minuten.
Dank u voor deze tips!
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Onderkant brood

Bericht door luuk55 »

Alexander,
Ik heb nog wel een tip, probeer je brood eens wat lager in de oven te zetten, ik heb ook bij ondervinding uitgevonden dat ik het deeg zo laag mogelijk moest zetten, het onderste element schijnt minder warm te worden dan de bovenste.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Onderkant brood

Bericht door lekkermelig »

Nou, na deze stortvloed aan tips heb ik er ook nog een.
Hoe laat je het brood afkoelen? Op een rooster of direct op een plank/aanrecht?
Als je dat laatste doet kan het vocht niet goed weg bij afkoelen, en krijg je ook een kleffe bedoening.
En temperatuur van je oven is mooi natuurlijk, maar als het te klef is moet je zeker ook de temperatuur binnenin eens meten met een kernthermometer of zo. Die hebben ze al voor heel weinig bij de grote geelblauwe meubelgigant.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Onderkant brood

Bericht door Jean »

Moest zijn brood niet goed doorbakken zijn, zou hij het wel merken bij het aansnijden, Wil. 45 Minuten op 230 graden is echt wel genoeg.
Welk soort bakvorm gebruik je, Alexander?
Je kan de laatste 5 a 10 minuten het brood bakken zonder vorm dan krijgt de korst van onder ook meer warmte en kan ze vrij vocht afgeven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Onderkant brood

Bericht door lekkermelig »

Jean schreef:Moest zijn brood niet goed doorbakken zijn, zou hij het wel merken bij het aansnijden, Wil. 45 Minuten op 230 graden is echt wel genoeg.
Welk soort bakvorm gebruik je, Alexander?
Je kan de laatste 5 a 10 minuten het brood bakken zonder vorm dan krijgt de korst van onder ook meer warmte en kan ze vrij vocht afgeven.
@Jean. Daar ga ik ook wel van uit dat zijn brood goed doorbakken is bij deze temperaturen en tijden. Maar ik heb altijd geleerd dat je bij oplossen van problemen zoveel mogelijk systematisch moet controleren, waarbij je de meest onwaarschijnlijke zaken onderaan op je lijstje zet :D

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Onderkant brood

Bericht door Alexander »

lekkermelig schreef:Nou, na deze stortvloed aan tips heb ik er ook nog een.
Hoe laat je het brood afkoelen? Op een rooster of direct op een plank/aanrecht?
Als je dat laatste doet kan het vocht niet goed weg bij afkoelen, en krijg je ook een kleffe bedoening.
En temperatuur van je oven is mooi natuurlijk, maar als het te klef is moet je zeker ook de temperatuur binnenin eens meten met een kernthermometer of zo. Die hebben ze al voor heel weinig bij de grote geelblauwe meubelgigant.

Wil
Hey
Ik doe dit altijd op een rooster onmiddellijk na de oven

Grtz Alexander
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Onderkant brood

Bericht door Alexander »

Jean schreef:Moest zijn brood niet goed doorbakken zijn, zou hij het wel merken bij het aansnijden, Wil. 45 Minuten op 230 graden is echt wel genoeg.
Welk soort bakvorm gebruik je, Alexander?
Je kan de laatste 5 a 10 minuten het brood bakken zonder vorm dan krijgt de korst van onder ook meer warmte en kan ze vrij vocht afgeven.
De laatste rijs gebuurt in een rijsmandje, daar na uitwerpen op bakplaat en de voorwerwarmdevoven in. Er zit geen vorm in de oven. Het brood opzich is zeer lekker en mooi maar enkel de onderkant valt me tegen
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Onderkant brood

Bericht door Jean »

Dan zou ik de bakplaat mee voorverwarmen in de oven, en daar het deeg op storten.
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Onderkant brood

Bericht door Judith1973 »

Niet echt een antwoord op je vraag maar ik heb gemerkt dat hoe dichter bij de onderwarmte ik het deeg/broodblik zet hoe beter het brood rijst in de oven. Ik zet het brood altijd op de ena onderste riggel. Als ik het één riggel hoger zet dan wordt het brood minder hoog.
Plaats reactie