broodverbeteraar

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
linda1983
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 09:56

broodverbeteraar

Bericht door linda1983 »

Hoi,

Met oud en nieuw wil ik graag berliner bollen bakken, nu heb ik het volgende recept gevonden:

http://www.bakkerijrecepten.com/#!Berli ... icojtkac35

Hierin gaat alleen 130gr vruchtenbroodverbeteraar, kan ik dit ergens door vervangen?

Groet Linda
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: broodverbeteraar

Bericht door Molenbroodje »

Je kan het gewoon weglaten. In supermarkt krentenbollen zit het ook vaak. Volgens mij krijgt het daar zijn gele kleur van, maar zelf heb ik het nog nooit gebruikt, dat is het voordeel als je je eigen brood bakt, je kan zelf kiezen wat je er wel en niet in wil doen :2th: !
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: broodverbeteraar

Bericht door brood daar zit wat in »

In het recept wat ik gebruik (uit boek Basic Brood) heb je geen broodverbeteraar nodig...
Ik denk dat je het gewoon kunt weglaten.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: broodverbeteraar

Bericht door Judith1973 »

Ik heb het wel eens gekocht bij een molen om uit te proberen. Het is een geel poeder met een smaakje, dat zorgt ervoor dat een rozijnenbol een gele kleur krijgt. Ik vond het niet lekker en heb het weggegeven. Ik maak mijn rozijnenbollen altijd zonder, vind ik zelf veel lekkerder.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: broodverbeteraar

Bericht door Ballie »

Berlinerbollen zijn eigenlijk gefrituurd brooddeeg (doughnuts) met een vulling van banketbakkersroom. Het toeval wil dat ik mijn oliebollen altijd op deze manier maak, omdat dit veel minder geklieder en altijd mooie ronde bollen geeft.

Ik gebruik hiervoor een brooddeeg voor witbrood, dat iets slapper is dan wat ik normaal gebruik voor witbrood, en vorm hier bollen van, alsof ik witte bolletjes ga maken. ik maak ze alleen wat kleiner, 25 á 30 gram per stuk. Vervolgens frituur ik ze gewoon in de frituurpan die ik speciaal hiervoor van vers vet heb voorzien.

Na het frituren kun je je ze deels doorsnijden en vullen met banketbakkersroom.

[b]edit[/b] Vergeet ik bijna... Broodverbeteraar heb je niet nodig. Dat is vooral bedoeld om het product langer vers te houden. Dat lijkt mij bij oliebollen niet nodig. Die zijn meestal zo op :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
linda1983
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 09:56

Re: broodverbeteraar

Bericht door linda1983 »

Bedankt voor de reacties. Uiteindelijk heb ik een wit brood recept van Levine gebruikt en daar 1% meer vocht aan toegevoegd. Het resultaat was erg lekker.
Plaats reactie