Zeefmachine

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarijnEmmen

Zeefmachine

Bericht door MarijnEmmen »

Zoals ik in mijn voorsteldraadje al vertelde werk ik aan een zeefmachine en om alvast een klein beeld te geven start ik hier ook maar een draadje.
Als bloemgaas gebruik ik een spatscherm van de Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10112530/
Deze heb ik in een vorm geslepen met de Dremel, zodat hij in een schudbak past.
Afbeelding

Het volkorenmeel leg je bovenin de bak. Door met de bak te klapperen (dit ga ik met een oude ruitenwissermotor realiseren) schudt het meel zich een weg naar beneden. Onderweg valt het bloem door het gaas, de griezen en de zemelen blijven aan het einde over. De foto hierboven is nog maar een test opstelling.

Wordt vervolgd, vriendelijke groet
Marijn
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Zeefmachine

Bericht door AlexanderB »

Ziet er goed uit! Zelf zou ik denk ik eerder iets als een handbuil willen maken (https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... _dBnQjn1nE).
Ik maal zelf niet thuis, maar op een klein elektrisch koppeltje bij ons in de molen. We hebben geen buil (paar jaar terug weggedaan, viel uit elkaar), en we malen hoofdzakelijk voor een stokerij. Dus op dit moment ook geen buil nodig.
Ooit wil ik nog eens een "grote" maken voor op de molen.
Gebruikersavatar
MarijnEmmen

Re: Zeefmachine

Bericht door MarijnEmmen »

Ik ben dus begonnen met een handbuiltje, maar dit werd zo'n gepruts (50cm breed is daarvoor gewoon te klein...) Dus ben ik overgestapt op dit model.
Welke molen draai je? altijd leuk om collega molenaars tegen te komen!
Vr gr
Marijn
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Zeefmachine

Bericht door Rob van Rotterdam »

MarijnEmmen schreef:..., onderweg valt het bloem door het gaas, de griezen en de zemelen blijven aan het einde over. De foto hierboven is nog maar een test opstelling.
Ja, dat komt zo te zien wel goed met die zeefmachine. Complimenten.
Mijn vraag is: waarvoor gebruik je na het zeven de overblijvende griezen en zemelen?
rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Zeefmachine

Bericht door AlexanderB »

MarijnEmmen schreef:Ik ben dus begonnen met een handbuiltje, maar dit werd zo'n gepruts (50cm breed is daarvoor gewoon te klein...) Dus ben ik overgestapt op dit model.
Welke molen draai je? altijd leuk om collega molenaars tegen te komen!
Vr gr
Marijn
Ik draai op de Leemansmolen in Vriezenveen. Afgelopen maand is net de pellerij bij ons klaargemaakt :D. En vorige week is de taats en pot van de koningsspil vernieuwd. Dus hopelijk snel weer veel wind, dan kunnen we weer malen!
Gebruikersavatar
MarijnEmmen

Re: Zeefmachine

Bericht door MarijnEmmen »

Rob van Rotterdam schreef: Mijn vraag is: waarvoor gebruik je na het zeven de overblijvende griezen en zemelen?
rob
Je kunt ze nog een keer malen en daar haal je dan nog eens aardig wat bloem uit, deze is echter wat grauwer van kleur. Meest geschikt voor pasta's.
Vanavond heb ik nog een filtermodule gemaakt voor erboven. Zo krijg je aparte zemelen, griezen en bloem.

De zemelen daar doe ik dan niets mee, maar griezen als griesmeelpap, pudding... jammie!

Vriezenveen, dat is niet zo ver!! Daar rijd ik een keer heen. :2th:

Vr gr
Marijn
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Zeefmachine

Bericht door AlexanderB »

Je bent uiteraard welkom! We zijn er iig altijd op zaterdag ochtend. Soms ook wel eens 's middags (als er genoeg wind is om te malen).

Die 2e zeef, waar heb je die van gemaakt? Gries kun je ook wel brood van maken, om pasta van te maken moet je wel genoeg gluten hebben (durum tarwe). Maar is opzich natuurlijk zo te proberen. Eigen gemaakte pasta is wel veel lekkerder dan uit de winkel ;).
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zeefmachine

Bericht door papagena »

Mochten jullie toch allemaal naar Vriezenveen gaan.... vergeet dan niet ook eens een kijkje te nemen bij meelfabriek Holland. Natuurlijk, het is geen molen maar een geweldig bedrijf.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
MarijnEmmen

Re: Zeefmachine

Bericht door MarijnEmmen »

Als griesgaas gebruik ik sinds vandaag een spatlap van de Xenos, mooie maasgrootte.
Door die griezelen, beetje normale en het werkt perfect :D

Leuke tip papagena!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zeefmachine

Bericht door Ballie »

papagena schreef:Mochten jullie toch allemaal naar Vriezenveen gaan.... vergeet dan niet ook eens een kijkje te nemen bij meelfabriek Holland. Natuurlijk, het is geen molen maar een geweldig bedrijf.
Ehm, dat is geen meelfabriek maar een industriële bakkerij. Heeft ook een locatie hier in Roosendaal...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Zeefmachine

Bericht door AlexanderB »

Hi Ballie,

Dat is een andere Holland :). De brood fabriek wordt op dit moment uitgebreid, gigahal komt er bij..

De meel fabriek van Holland staat ook hier in het dorp. Dus ja je hebt gelijk, maar ook nee je zit fout :D.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zeefmachine

Bericht door Ballie »

Oké, ik dacht dat het om dezelfde toko ging. Niet dus. Verwarrend als ze allemaal dezelfde naam gebruiken. Zou verboden moeten worden... :D,
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Zeefmachine

Bericht door AlexanderB »

Ach, dat zijn er nog maar 2. Er zijn denk ik nog wel een handvol andere bedrijven in Vriezenveen die ook Holland heten.. Dus bespaar je de moeite ;).
Plaats reactie