Gist smaak aan brood

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Gist smaak aan brood

Bericht door Laura Schrage »

Hoi allemaal!
Allereerst wil ik even kwijt dat dit echt een ontzettend fijn forum is met veel info en behulpzame mensen, echt heel fijn :-)

Ik heb nu een aantal broden en broodjes gemaakt en wat mij opvalt is dat er altijd een smaakje van gist is of indien gebruikt bijvoorbeeld de karnemelk, hoort dit zo?

Ik ben vooral van het s'avonds bakken omdat de ochtenden mij niet zo goed gezind zijn zeg maar. Maar iedere keer is het brood de volgende ochtend echt al oud.... Na het afkoelen op een rooster stop ik het in een plastic broodzak maar het resultaat was niet anders toen ik het op de plank onder een theedoek bewaarde of los in het broodblik. Ik gebruik op dit moment nog supermarktmeel en kneed nog met de hand, verder ben ik erg tevreden over Levine haar recepten die zijn lekker duidelijk. Ik ben niet heel sterk dus misschien kneed ik onvoldoende. Na 20 minuten is er dan ook niet echt een vliesje :-(
Ik gebruik een gewone hetelucht oven ik hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven die relevant kan zijn en anders vraag maar raak...
Hoop echt op een oplossing anders is het niet zo zaligmakend om zelf mn brood te maken en ik kan me dat gewoon niet voorstellen.
Groetjes Laura
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door lekkermelig »

Wat betreft de gistsmaak: gebruik je verse gist of droge gist? Ik gebruik vrijwel altijd droge gist, maar heb pas geleden eens eens twee keer met gist gebakken. De geur van die gist ruik ik bij verse gist direct terug in het brood, bij droge gist niet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door Laura Schrage »

Hoi Wil,
Ik gebruik droge gist.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door miesje1959 »

Misschien is het kneden ook wel een punt, maar dat kunnen we hiervan natuurlijk niet goed beoordelen. Een goed vliesje is toch wel belangrijk.
Misschien heb je een broodbakmachine, of kan je er een lenen. Met een BBM kan je namelijk een prima deegje kneden. Je kunt dan meteen een vergelijking maken met deeg die je zelf hebt gekneed.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door Ballie »

Dat je brood de volgende ochtend al oud is kan duiden op overkneden van het deeg, al zou dat bij het met de hand kneden (bijna) niet mogelijk moeten zijn. Ook het gebruik van supermarktmeel werkt hier niet aan mee. Als je de kans krijgt, haal dan eens meel bij een (goede) molen. Dat maakt echt heel veel verschil.

Als de geur van de gist in je brood blijft hangen kan dit betekenen dat je teveel gist gebruikt. Hoeveel gist gebruik je ten opzichte van hoeveel meel? Ik heb al begrepen dat je droge gist gebruikt. Dan kun je volstaan met 1% van het meelgewicht aan gist. Dus heb je 500 gram meel, dan gebruik je 5 gram gist. Gooi niet een heel zakje (van 7 gram) in je deeg. Da's bijna de helft teveel en dat ga je echt proeven, tenzij je 700 gram meel gebruikt natuurlijk.

Dat de smaak van karnemelk blijft hangen kan ik niet verklaren, die verdwijnt normaal gesproken tijdens het bakken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door bakplaat »

Het is niet zo zeer de geur/smaak van de gist die overblijft, dan wel van de alcohol wat een achtergebleven afvalproduct van de gist is. Dit probleem kan oa. verholpen worden door zoals Ballie ook zegt: wat minder gist te gebruiken, maar ook het brood nog wat langer door te bakken. Gebruik zo mogelijk een Kernthermometer...

Afbeelding

...die je tegen het eind van de baktijd in het brood steekt. Een temp. tussen 95-100 °C. is voldoende.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Ballie schreef: Als de geur van de gist in je brood blijft hangen kan dit betekenen dat je teveel gist gebruikt. Hoeveel gist gebruik je ten opzichte van hoeveel meel? Ik heb al begrepen dat je droge gist gebruikt. Dan kun je volstaan met 1% van het meelgewicht aan gist. Dus heb je 500 gram meel, dan gebruik je 5 gram gist. Gooi niet een heel zakje (van 7 gram) in je deeg. Da's bijna de helft teveel en dat ga je echt proeven, tenzij je 700 gram meel gebruikt natuurlijk.
Ballie, je vertelt nu sprookjes hoor ^)^, 7 gram droge gist op 500 gram bloem/meel kan prima en dat ga je echt niet proeven :shock:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Re: Gist smaak aan brood

Bericht door Laura Schrage »

Dank voor de reacties, ik gebruik altijd de hoeveelheid gist en alle andere dingen zoals aangegeven in een recept. Als groentje durf ik nog niet op eigen houtje dingen te wijzigen hahaha.
Ik ga binnenkort idd bij de molen bestellen en er komt ook een elektrisch hulpje voor het kneedwerk maar ik moet nog even geduld hebben en daar ben ik zo slecht in want het zelf bakken is zo leuk :D
Ik ga eens kijken of wellicht iets meer tijd in de oven nog meehelpt aan het probleem.
Plaats reactie