Verse gist versus grote gist vwb smaak

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Verse gist versus grote gist vwb smaak

Bericht door Bakker Jo »

Hallo bakkers,

Tot nu toe gebruik ik altijd verse gist. Omdat ik door omstandigheden geen verse had kunnen halen een keer gewerkt met droge gist. Ik merkte zo geen verschil in smaak.
Vervolgens heb ik een test gedaan: Exact hetzelfde brood ½ gemaakt met verse en ½ met droge gist (in de juiste verhouding natuurlijk). De droge giste deed sneller rijsen dan de verse maar dat terzijde.
Vervolgens natuurlijk de ultieme smaaktest. Resultaat: Ik kon vrijwel geen verschil proeven! Waarom zou ik dan nog verse gist gebruiken?

Mijn vraag is: Hebben meer mensen ooit een vergelijkbaar test gedaan en wat was de conclusie? Zijn er nog andere factoren die een rol spelen in de keuze tussen vers en droge (behalve dat droge praktischer werkt)

mvg

Jo
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verse gist versus grote gist vwb smaak

Bericht door lekkermelig »

Als ik niet met desem bak gebruik ik vrijwel altijd droge gist. Inderdaad, makkelijk en lang te bewaren.
Maar omdat de plaatselijke jumbo ook gewoon blokjes gist in het schap heeft liggen onlangs toch maar eens uitgeprobeerd.
Qua rijssnelheid zal er vast enig verschil in zitten, maar dat is vooral een kwestie van doseren en je deeg in de gaten houden.
Ik heb er een paar semolina/wit broden mee gemaakt en ik vond het deeg stinken naar gist. Ook nadat het gebakken was rook het nog behoorlijk naar gist. Het brood was wel OK maar ik heb weinig vergelijk, omdat ik hetzelfde brood niet met droge gist gebakken heb. Ik zie weinig voordelen aan verse gist.
Voor specifieke toepassingen is verse gist wel handiger, dat was ook een van de redenen om het eens te proberen. In das BrotBackBuch werken ze in sommige recepten met Salz/Hefe Verfahren, waarbij je eerst gist met zout mengt en dat een dagje laat staan. Het schijnt zachter brood op te leveren, en verhoogt de houdbaarheid iets. Maar eigenlijk alleen voor slappe boterhammen dus :G Zie bijvoorbeeld hier
http://www.homebaking.at/salz-hefe-verfahren/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie