Opzoek naar nieuwe mixer.

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Opzoek naar nieuwe mixer.

Bericht door Dries »

Vandaag was het zo ver: Na een klein krak stopte mijn K-mix met kneden. Na een grondige operatie was het duidelijk dat een aandrijfstaafje was gebroken. Niet echt te repareren.
Gelukkige hebben mijn ouders nog een simpele mixer als tijdelijk back up.

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe mixer.
- Moet meerdere broden kunnen kneden. (600gr bloem per brood 65% hydr.)
- Graag ook met meerdere functies dan enkel kneden. (Niet essentieel maar is wel handig)

bedankt!

Dries

ps: Iemand die de nodige afscheidsrituelen kent? :D
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Opzoek naar nieuwe mixer.

Bericht door lekkermelig »

Dries,

Dat is jammer. Ik denk dat er hier al heel wat geschreven is over verschillende mixers, ik denk dat je vooral goed naar de gewenste capaciteit moet kijken. Als dat rond de 2,5 kilo zit wordt het al snel een redelijjk dure hobby (Bear, Kenwood Major, sommige KitchenAids) of tot 5 kilo een Ankarsrum. Nog meer deeg en je zit al snel bij Rofco (of zijn goedkoop ingevoerde broertje), of een Maxima model (waar de meningen erg verdeeld over zijn).
Als het maar om één broodje gaat (max 1 kilo) zijn er wel redelijk betaalbare mixers te vinden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Opzoek naar nieuwe mixer.

Bericht door Levinebaktbrood »

Tsja ...

Wil je een Lada/Lelijk Eendje of een Volkswagen/Mercedes.

Aan een goede kneedmachine hangt een prijskaartje. Als het alleen om brooddeeg gaat dan raad ik je ten zeerste een goede spiraalkneder aan. Die gaat echt jaren mee, kan het zwaarste deeg kneden, gaat veel langer mee dan een planetair mixer waar je brooddeeg mee kneed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: Opzoek naar nieuwe mixer.

Bericht door Dries »

Aangezien ik niet super veel plaats heb is een kneder die meer kan dan kneden wel aan te raden.
Prijs doet er nu niet toe. Ik wil graag eerder weten wat er allemaal is.

Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Opzoek naar nieuwe mixer.

Bericht door lekkermelig »

Als prijs er niet te veel toe doet heb je met een capaciteit van 2,5 kilo deeg in ieder geval de volgende mixers die de moeite waard zijn:
- Bear Teddy voor kneden, maar ook voor beslag, eitjes, slagroom enzovoort. Nauwelijks hulpstukken verkrijgbaar maar kneedt wel heel goed. De laatste tijd horen we wel iets vaker verhalen over problemen, maar zeker onder forumleden is het een veel gebruikte mixer.
- Kenwood Major. Heeft volgens mij meerdere uitvoeringen, kneedt iets minder mooi, maar dat is met een betere kneedhaak weer zo verholpen. Heeft wel veel extra hulpstukken beschikbaar, zoals graanmolens, pasta opzet, vlees en groentemolens en nog vele meer dingen die ik toch niet gebruik :-)
- KitchenAid Heavy Duty en Professional modellen. Met veel mogelijkheden, en ze glimmen heel mooi :-) (dat zeg ik natuurlijk speciaal voor Melinda, die er een heeft :-) ) Ze schijnen behoorlijk goed te kneden, in ieder geval veel beter dan de Artisan modellen.
- Ankarsrum: prachtig en eigenzinnnig concept, sommige mensen zeggen dat ie niet fijn kneedt, maar anderen zijn er lyrisch over, dus.. In Zweden worden ze heel veel gebruikt, ze zijn redelijk degelijk, en ze hebben heel veel capacitiet (5kg deeg). Ik heb ze wel eens in werking gezien, je moet er wel iets meer de aandacht bij houden dan bij een Bear, maar je wordt er niet moe van :-)

En er zijn vast nog wel meer planetaire mixers. Voor bovenstaand lijstje hebben we op het forum in ieder geval behoorlijk wat tevreden gebruikers. Als je vooral broodt kneedt is een spiraalknedr zeer aan te bevelen, vooral als je grotere hoeveelheden wil maken

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Agnes1

Re: Opzoek naar nieuwe mixer.

Bericht door Agnes1 »

Ik vond het zelf ook heel lastig welke ik moest kiezen. Dus heel veel gelezen en een lijst gemaakt met wat ik wil:
Veel deeg aankunnen, timer, pasta hulpstukken op kunnen, gehaktmolen, graanmolen . Blender stelt niet zoveel voor.

Tussen de Kenwood Major, Kitchen aid en de Ankarsum gekozen. Heel veel ingelezen en reviews bekeken. Naar demonstraties geweest en gekeken naar ervaringen van andere gebruikers met name ook de garantie verhalen. Voor mij is het de Ankarsum geworden: 5 kg deeg, veel hulpstukken die ik wil en kan uitbreiden. Bij de Kitchen aid: minder deeg aankunnen maar breidt wel steeds uit met nieuwe accessoires in tegenstelling tot de Ankarsum. Bij de Kenwood veel problemen met de garantie ( maar je moet ook een beetje geluk hebben) vond m ook geweldig. Maar omdat ik meestal niet veel geluk heb met aankopen op safe gespeeld.

Tenslotte de Ankarsum gekocht met 20 % korting gekocht bij Oldenhof omdat die de reparaties in eigen beheer heeft in Hilversum. En ik kreeg er een workshop cadeau bij.Neemt niet veel ruimte in en past onder keukenkastje.
Plaats reactie