Help, hoe bak je met een Römertopf?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door Majka »

Ik heb onlangs een Romertopf op de kop getikt bij de kringloop en ik heb begrepen dat je daar prima brood in kan bakken. Ik heb nog er nog nooit mee gewerkt, en hoop dat er hier mensen zijn die er wel ervaring mee hebben en mij een beetje wegwijs kunnen maken. Een soort van "bakken met een romertopf voor dummies"?

Ik heb het forum al afgezocht maar kwam niet de informatie tegen die ik zocht. Geen concrete informatie over hoe om te gaan met de romertopf, hoe ik uit kan vinden hoeveel deeg erin kan, of de samenstelling van het deeg anders moet zijn of de oventemperatuur ander is dan wanneer je in een bus bakt. Mij is onduidelijk of je nou wel of niet de romertopf moet weken in water of niet, of je hem invet of niet, of je bij brood nou wel of niet het deksel gebruikt etc etc.

Het enige dat ik weet is dat je de romertopf niet in een hete oven moet zetten, maar dat je de oven pas aanzet als je de romertopf erin zet (al dan niet met het deeg erin).

Groet, Majka
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door CJ-Petra »

Hi Majka,

Via Google kwam ik weer op ons forum terecht, waar ik dit vond over gebruik van de Römertopf: http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=624
Het staat helemaal onderaan.

Succes.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door 1md65 »

Ik heb er nog geen brood mee gemaakt, maar wel een gehaktbroodje. Voor het gebruik van deze pot moet je ze samen met het deksel enkele uren onder water zetten. Vervolgens uit het water halen en niet afdrogen. In mijn geval dan vlees inleggen en in de oven schuiven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door lekkermelig »

Hoi,

Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar er zijn op dit forum wel mensen die wel eens in een romertopf bakken.
Jekan ook dit linkje eens nalezen
http://www.thefreshloaf.com/node/32158/ ... clay-baker

Je kan je romertopf weken (niet nodig) en bakbapier onderin mikken zodat je het brood er wel makkelijk uit kan halen. Olie is niet nodig volgens velen.
De opties zijn: een koude romertopf met deeg in een koude oven zetten of de romertopf zonder deeg eerst mee laten opwarmen in een koude oven, dan de romertopf er weer uithalen, je deeg erin stoppen en laten bakken. In alle gevallen de deksel erop, en een tijdje voor het eind van het bakken de deksel er weer afhalen.
De essentie van romertopf en dutch ovens is dat er mooi stoom ontstaat door de gesloten deksel. Dat is goed voor de ovenrijs. Ik vermoed dat de ovenrijs net even wat beter zal zijn als je met een hete pan begint, maar er zijn genoeg mensen die ook goede resultaten krijgen (zeggen ze) als ze met een koude oven beginnen. Ik ben in dat laatste geval niet zo onder de indruk van de foto's, volgens mij moet een brood ook vooral in het begin veel hitte krijgen, maar misschien is dat met zo'n deksel erop iets minder belangrijk.
Een gloeiend hete romertopf uit de oven halen en er weer inschuiven is natuurlijk net even wat onhandiger, vooral als je niet zulke hele geweldige ovenhandschoenen hebt.
Je kan het gewoon allebei proberen, en uitzoeken wat het beste bevalt. Het zal vast wel mooie broden opleveren.
Succes!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door Majka »

Oh wat suf! Via de zoekfunctie hier kwam die niet naar boven bij mij...

Dank, ik ga er naar kijken!
CJ-Petra schreef:Hi Majka,

Via Google kwam ik weer op ons forum terecht, waar ik dit vond over gebruik van de Römertopf: http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=624
Het staat helemaal onderaan.

Succes.
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door Majka »

Dank Wil,
lekkermelig schreef: Jekan ook dit linkje eens nalezen
http://www.thefreshloaf.com/node/32158/ ... clay-baker
Misschien kom ook nog verder met de term clay baker :)
lekkermelig schreef: De opties zijn: een koude romertopf met deeg in een koude oven zetten of de romertopf zonder deeg eerst mee laten opwarmen in een koude oven, dan de romertopf er weer uithalen, je deeg erin stoppen en laten bakken. In alle gevallen de deksel erop, en een tijdje voor het eind van het bakken de deksel er weer afhalen [............]
Je kan het gewoon allebei proberen, en uitzoeken wat het beste bevalt. Het zal vast wel mooie broden opleveren.
Ik ga zeker allebei proberen!

Een hete romertopf uit de oven halen..ik moet toegeven dat mijn ovenhandschoenen niet fantastisch zijn. Dus ik zal het moeten ondervinden. Ga ik ook eens naar kijken of ik daar meer info over kan vinden om ze goed te kunnen vervangen.

Groet,
Majka
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door bakplaat »

Hallo Majka
Jaren geleden heb ik ook eens een orginele RÖMERTOPF in een kringloopwinkel aangeschaft en er ook een paar keer brood in gebakken. In heb er een vorig forum zelfs een eens topic over geschreven, daar heb je nu niks meer aan omdat dat niet meer bestaat. Maar mijn fotoserie er over bestaat nog wel:

Broodbakken/RÖMERTOPF

Brood bakken in de RT is zeker niet moeilijker dan in welke vorm dan ook. Hierboven zijn al enkele tips te vinden. Zelf liet ik het deegstuk rijzen in een droge RT (invetten niet nodig) waarin ik voor het inleggen eerst wat rijstemeel had gestrooid, dit voorkomt dat het brood vast bakt...er zijn wel enkele leden geweest die met de beitel aan de slag moesten om het brood eruit te krijgen.
Voor het afbakken warmde ik de oven gewoon op tot de gewenste tepmeratuur, net als bij alle ander brood, het gaf altijd een goed resultaat.
Ook heb ik wel eens brood gebakken in de open vorm (de bodem en deksel naast elkaar in de oven), met in ieder een deegstuk.

Zoals je ziet zijn er verschillende manieren om mooi en lekker brood te bakken in de RÖMERTOPF.
Succes ermee :!: En we zijn benieuwd naar je resultaten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Miss Q

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door Miss Q »

Ik gebruik zelf een grote gietijzeren pan, oftewel een dutch oven. Die zet ik altijd meteen met opwarmen in de oven. Ik sort dan mijn deeg uit het reismandje in de gloeiend hete pan. Deksel erop en, voor een gemiddeld brood, 30-35 min. op 230-250 graden celcius. Daarna nog 10-15 minuten zonder deksel, om knapperig te worden, meestal op een iets lagere temperatuur.

Op breadtopia.com staat heel wat info. Je kunt ook veel filmpjes bekijken van Eric Rusch (breadtopia) op youtube. Hij is dol op zijn römertopf. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.

Beetje late reactie maar misschien heb je er toch iets aan.
Gebruikersavatar
Majka
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 16:05

Re: Help, hoe bak je met een Römertopf?

Bericht door Majka »

Dank voor de tip @Miss Q, ik was er nog niet aan toe gekomen om de romertopf te gebruiken en heb het eerlijk gezegd nog even op de lange baan geschoven. Ik wilde eerst mijn voorraad bakmix wegwerken :) Ik kreeg ook de indruk dat er over het algemeen zuurdesem wordt gebruikt in de romertopf, maar ik kan het mis hebben. Met zuurdesem heb ik nog nooit gewerkt, dus dat telde ook een beetje mee in mijn overweging. Maar ik ga zeker even kijken bij breadtopia en youtube!

Ik heb zoveel ideen en recepten die ik wil maken dat ik maar een wensenlijstje ben aan gaan leggen, want zoveel brood eet ik niet in mn eentje. Voorlopig richt ik me even op de busbroden, maar de romertopf, zuurdesem en no-knead brood gaan ooit de revue passeren ;)

Ik heb twee weken terug het boek van Levine van de bibliotheek geleend, goed bestudeerd en vandaag besteld want er staan zoveel handige dingen en leuke recepten in dat ik hem zelf wilde hebben! Ik denk dat ik daar voorlopig ook nog wel zoet mee ben. En ik zag dat er binnenkort een tweede boek aankomt!

Groet, Majka
Laatst gewijzigd door Ballie op vr 28 okt 2016, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Plaats reactie