Invetten en met meel/bloem bestrooien van bakblikken

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Invetten en met meel/bloem bestrooien van bakblikken

Bericht door TigerManZ »

Hallo Allemaal,

We kennen het misschien allemaal wel. Netjes het bakblik ingevet en met meel/bloem bestrooid en dan blijft het baksel er deels in plakken bij het lossen. Jammer, het resultaat ziet er dan vaak wat minder mooi uit.

Op facebook kwam ik een berichtje tegen met een link naar dit artikel.
Het is in het Duits, voor de meesten waarschijnlijk wel duidelijk.
Blijkbaar is het mogelijk om met een mengsel van olie, vet en tarwemeel een smeersel te maken waarmee baksels altijd goed uit het bakblik komen, mits goed ingevet...

Moet erbij zeggen dat ik het niet zelf geprobeerd heb dus of het echt werkt weet ik niet. Het blijft nu eenmaal een vettig laagje met meel dus vermoedelijk klopt het wel. Het is te proberen, toch?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Invetten en met meel/bloem bestrooien van bakblikken

Bericht door Ballie »

Ehm, ik moet zeggen dat ik mijn broodbussen alleen insmeer met een beetje olie. Verder niets. Mijn brood valt meestal zo uit de bus. Slechts een enkele keer blijft het brood vast zitten. Meestal is er dan vocht tussen het deeg en de bus terecht gekomen waardoor het brood vastbakt...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Invetten en met meel/bloem bestrooien van bakblikken

Bericht door bakplaat »

TigerManZ schreef:Hallo Allemaal,
We kennen het misschien allemaal wel. Netjes het bakblik ingevet en met meel/bloem bestrooid en dan blijft het baksel er deels in plakken bij het lossen. Jammer, het resultaat ziet er dan vaak wat minder mooi uit.
Blijkbaar is het mogelijk om met een mengsel van olie, vet en tarwemeel een smeersel te maken waarmee baksels altijd goed uit het bakblik komen, mits goed ingevet...
Hallo Han...

Dit 'Smeersel' is mij nog wel bekend van vroeger, heb er ooit en maar in één (banket) bakkerij mee gewerkt en het voldoet wel redelijk voor het invetten van taart- en cakevormen, maar zonder dit en mits goed ingevet, lossen alle bakproducten ook en onbeschadigd uit de vormen.

Maar voor broodbussen zou ik het bij voorkeur NIETwillen gebruiken, er zullen zich steeds sporen van bloem/meel aan de bussen gaan hechten, waardoor op de duur de werking van de ooit eens zorgvuldig ingebrande bussen teniet gaat.
Daarom doe ik zoals Ballie het hierboven ook verteld...De bussen enkel invetten met een dun laagje olie.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie