Stollen!!!

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Stollen!!!

Bericht door papagena »

Het is weer tijd om stollen te bakken. Jawel, dit kan rustig een mand van tevoren. Vorig jaar heb ik onderstaand recept gevolgd. Het was heerlijk. http://www.chefkoch.de/rezepte/13382412 ... ollen.html
Wat het dit jaar wordt, weet ik nog niet precies. Iemand nog meer favoriete recepten?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Stollen!!!

Bericht door Bioloogje »

Ik wacht nog even op je recept van twee jaar terug[emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stollen!!!

Bericht door lekkermelig »

Nou ja,
Voor stollen zijn Duitse recepten natuurlijk altijd prachtig.
In onderstaand recept heeft Lutz drie verschillende dingen uitgeprobeerd, en daar zijn favoriete stollenrecept gevonden
https://www.ploetzblog.de/2013/11/16/er ... vergleich/

Vooral zijn laatste regels even lezen :grin:
Material- und Energiekosten: unbezahlbar

Zubereitungszeit gesamt: ca. 51,5-75,5 Stunden

Zubereitungszeit am Backtag: ca. 3,5 Stunden
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Stollen!!!

Bericht door Ballie »

Enkele jaren terug heeft ons forumlid "Levensplezier" ons nog verblijd met de "Dresdner Stollen" en ons vertelt dat men HIER het recept (Duitstalige website) kon vinden. Alleen hadden we die dan een maand geleden al moeten maken, om rond de kerstdagen goed op smaak te zijn...
Laatst gewijzigd door Ballie op wo 30 nov 2016, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Weblink toegevoegd
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Stollen!!!

Bericht door papagena »

iets in mij vermoed dat het dit jaar de Amaretto quark stoll gaat worden. Het recept is alvast geprint!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stollen!!!

Bericht door Levinebaktbrood »

Een stol zonder gist dus. Klinkt lekker. Opgeslagen in het archief.

In 1982 (!) bakte ik voor het eerst een stol zonder gist en ook met kwark en 10 jaar geleden schreef ik er een blog over, met recept. Zie nu dat de foto heel erg aan vervanging toe is. Ik ga me bijna schamen :o.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Stollen!!!

Bericht door Anna »

Had ik zo mooi bedacht dat ik een Amaretto quark stoll zou maken, zie ik verdorie precies nu een rechthoekige dop in de prullenbak liggen.. Die vermaledijde Amarettopiet kon zich weer eens niet inhouden. Gelukkig heb ik vernomen dat de Sint al zijn Pieten deze middag eerder naar huis stuurt :twisted:

Ik heb bij Lutz gelezen dat er extra vocht gebruikt wordt om de stollen zo lang te kunnen laten rijpen. In het Amaretto quark stoll recept wordt alleen 250g kwark gebruikt en 2 eieren, geen water (op 500g bloem). Is dat niet (te) weinig?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stollen!!!

Bericht door miesje1959 »

Dat lijkt me wel te weinig, aangezien er ook 10% of meer vaste stof in kwark zit.
Gaan er geen eieren bij?

Ben trouwens wel benieuwd naar het recept. Kan je een link plaatsen?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Stollen!!!

Bericht door Anna »

250g kwark en 2 eieren schreef ik Astrid ;)

Het recept is die van de link van papagena hierboven.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stollen!!!

Bericht door miesje1959 »

Haha, niet goed gelezen :oops:
Met de 2 eieren erbij lijkt het me een prima vochtgehalte. Ik ben dan uitgegaan van 120 gram ei.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Stollen!!!

Bericht door Anna »

Te weinig vocht was het in elk geval niet, in tegengedeel, een grote niet te vormen plakbende :roll: Het deeg gewoon maar op het bakpapier laten vallen en met een warm mes ingesneden. Na het bakken ziet de Amaretto-Quark-stol er dan zo uit (met extra scheur..):

Afbeelding

Er zat een fijne geur aan het deeg, maar een los stukje afgebakken deeg vond ik niet heel veel smaak hebben. De ingrediënten doen me eigenlijk meer aan gevulde cake denken dan aan stol. 200g suiker leek me ook wat veel, er zit ruim 110g in plus ipv sukade en oranjesnippers 30g suiker gemengd met schil van een sinaasappel en een citroen. Nog maar 3-4 dagen geduld :lol: De rest van (wacht)tijd is meer traditie, na 3-4 dagen verandert er qua smaak niets meer volgens Lutz.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Stollen!!!

Bericht door papagena »

Ik heb er 2 van gebakken. Maar de orangeat etc vervangen door abrikozen. Ik heb er een eetlepel koekruiden (1/2e p/brood) aan toegevoegd. En spijs. Geen stol zonder spijs is ons motto. Op zich is het een lekkere stol. Inderdaad meer koek/cake achtig dan brood. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een lekker brood als je vooral van zoet houdt. Maar ik ga nu toch nog een stol met desem bakken met een wat grotere variatie aan zuurtjes en zoetjes. Iets met balans enzo.
"Eerst mijn desem weer even wakker kussen" sprak de toverkol.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Stollen!!!

Bericht door Anna »

Die 3 dagen zijn al voorbij toch? ^)^ Het is inderdaad een lekkere stol, maar een beetje te zoet naar mijn smaak. Zelfs met minder suiker.. Gelukkig had ik er geen spijs in gedaan dan zou het echt veel te zoet zijn geweest. Ik mis het trouwens ook niet. De binnenkant ziet eruit alsof het droog en vast is, maar dat blijkt toch mee te vallen. Zoo, aluminiumfolie er weer om, terug in het zakje, ik weet van niks.

Mijn al-2-dagen-uit-de-koelkast-desem wil ook wel een kus van de toverkol. Twee roggekussen hebben niet het gewenste effect. En ik ben benieuwd naar je recept met desem, papagena.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stollen!!!

Bericht door lekkermelig »

Ik ben ook wel benieuwd naar het desemstol recept.

Ik zie dat er hier op het forum al een heel bejaard draadje was over desemstollen
http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=45

Ik heb zo'n vermoeden dat je met een beetje moeite een prachtig rijzende desem kan fabrieken (door het ding een dagje om de drie uur een op een te gaan verversen) en dat het dan ook niet meer uitmaakt of je met desem of gist bakt.
En dat is nou precies de reden waarom ik geen stol met desem ga bakken. Prachtig experiment natuurljk, maar ik vermoed dat je nauwelijks verschil proeft met een gist stol. En ik wil nog veeeeeeeeeel meer andere dingen bakken, ben bang dat ik al die stollen niet opgevoerd krijgt aan mijn proefpanel :rofl2:

Ik heb pas geleden nog wat lopen hobbyen met panettone met alleen desem, en daar kan je prachtig luchtig boterig gebak maken met alleen desem. Misschien ga ik die nog wel eens proberen, en dan vlak voor kerst maar een stol voor alle buren en zo.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie