Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Bioloogje »

De hoeveelheid zout in het brood is een zorg. Krijg net een video onder ogen van de Consumentenbond waarin het zout in ambachtelijke broden wordt gemeten, naar aanleiding van de aangepaste wettelijke norm. En het Vlaamsch Broodhuys komt er daarbij niet best vanaf. Nóg een reden om je brood zelf te bakken! Hierbij een link naar het filmpje: https://youtu.be/Yx1KZImz24s


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door lekkermelig »

Het is een norm die we onszelf opleggen in NL. Niet meer dan 1.8 % zout, en veel thuisbakkers hier gaan zelfs terug naar 1.6 of 1.4%. Ik sta af en toe wel verbaasd hoeveel zout er in twee kilo deeg moet.
In Duitsland heb ik geleerd dat brood 2 % nodig heeft omdat het anders effect heeft op de kwaliteit van je brood (kleur, smaak, elasticiteit van je deeg), maar dat neem ik dan maar met een uuuh korreltje zout zullen we maar zeggen, ietsje minder mag best.
Neemt niet weg dat je de gemiddelde zoutconsumptie nog veel verder terug kan dringen door allerlei kant en klaar voer niet meer te eten. Zakjes en pakjes saus , kant en klaar soep, pizza's en allerlei kant en klaar maaltijden komen er bij ons zelden meer in, dus dan zal die ene foute boterham met teveel zout nog wel loslopen.
Bewust mee omgaan, daar gaat het vooral om.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Bioloogje »

Klopt Wil, zo doe ik het ook. Alleen een pakje jus - voor een onverwachte stamppot - ligt hier nog wel eens verdwaald in de voorraadkast. Uiteindelijk denk ik wel onder 6 gram per dag te blijven. Maar door het ambachtelijk karakter van ketens en hun marketing als 'verantwoord' Brood leveranciers stellen die bakkers me toch wel teleur. Misschien naïef, maar ja, That's me


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Troela »

Ik vind het wel raar dat sommige bakkers zich niet aan wettelijke norm (hoeven te) houden. Een norm voor bakkers is toch voor alle professionele bakkers?
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door lekkermelig »

Ik weet het eerlijk gezegd niet of het een wettelijke norm is, of een norm die de branche zichzelf opgelegd heeft.

[Edit]
even een snelle google, het staat dus inderdaad letterlijk in het Warenwetbesluit Meel en brood
---------
De belangrijkste aanleiding om het Warenwetbesluit Meel en brood aan te passen
is om de zoutnorm van toepassing te laten zijn op al het brood dat (vrijwel)
dagelijks door de consument wordt geconsumeerd als belangrijk onderdeel van de
basisvoeding. Voorheen gaf het Warenwetbesluit Meel en brood (verder: het
besluit) de mogelijkheid om de zoutnorm niet te hanteren als de aanduiding
‘brood’ niet werd gebruikt. In het nieuwe artikel 1, onderdeel c, is de definitie van
brood opgenomen. Het nieuwe artikel 3, eerste lid, bepaalt dat brood een
vochtgehalte van ten minste 20% heeft en een gehalte aan zout van ten hoogste
1,8%, berekend op de droge stof.
--------------------

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Bioloogje »

Lijkt mij ook, ja. Nu ze betrapt zijn, haasten ze zich om te zeggen dat ze het percentage zullen aanpassen maar het vertrouwen is wel weg[emoji17]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Bakker Jan
Deegkneder
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 08:38
Locatie: Maas en Waal

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Bakker Jan »

De consumentenbond heeft in dit onderzoek een fout gemaakt en dat wordt gerectificeerd.



http://www.bakkerswereld.nl/nieuws/nieu ... 8.facebook
Bear Teddy en een gewone combi inbouwoven van Siemens
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Bioloogje »

Oi, da's ook heel slordig van de Consumentenbond. Waarheid dus weer eens ergens in het midden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door Troela »

Ik lees net over dit onderzoek op Foodlog, best interessant.
Zoutgehalte is per snee brood gerekend door consumentenbond, wat ik best raar vind want een snee zuurdesem vloerbrood is bij mij altijd groter dan een snee busbrood.

En over de wettelijke norm:
Ambachtelijke bakker Menno 't Hoen verklaarde vanmorgen op Foodlog dat het warenwettelijk toch anders in elkaar zit. 't Hoen: in tegenstelling tot wat de Consumentenbond blijft volhouden, hoef ik met mijn broden op dit moment niet zonder meer aan de norm te voldoen. Dat komt door de aard en benaming van mijn brood. In het aangepaste warenwetbesluit Meel en Brood is het maximaal toegestane zoutgehalte geregeld voor brood met de aanduiding ‘brood, witbrood, bruin brood, tarwebrood en melkbrood’. Er staat expliciet vermeld dat de wettelijke zoutnorm niet van toepassing is op brood met een andere aanduiding dan zojuist genoemd ‘zoals krentenbrood, rozijnenbrood of krentenbol.’
http://www.foodlog.nl/artikel/gesprek-o ... gaat-door/
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Zout in brood: oeps, ambachtelijke bakkers!

Bericht door john-b-bak »

Ik ken de warenweteisen niet maar als 't Hoen als eerste 'brood,witbrood etc noemt dan horen toch alle broodsoorten onder'brood' met eventueel de genoemde uitzondering van gevuld brood.Ik kan tenminste geen andere uitleg aan dat verhaal geven.
Dat de consumentenbond heeft gekeken naar het zoutgehalte per snee is natuurlijk helemaal fout want het gewicht van een snee brood resp. zijn drogestof kan voor elke bakker verschillend zijn.Bekijk even een doorsnee van een busbrood met een desemvolkoren naast een zogenaamd "boerenbrood" met vaak ook nog eens verschillende diktes bij verschillende snijmachines.Overigens rangschik ik de vermelde bedrijven onder de broodfabrieken omdat hun omzetten ver boven de kleine bakkerijen met hooguit een paar winkels liggen.Het is overigens arbitrair waar de grenzen liggen.
Plaats reactie