No Need to Knead bread

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Soepkipje »

Is vast het pizzarecept achterna ^)^

Leuk Fini dat je mee gaat bakken! *vreugdedansje*
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Edwin de Boer

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Edwin de Boer »

Dit forum is te aanstekelijk. Morgen ga ik op zoek naar een tegel voor op de Weber bbq om pizza's te maken. Daarnaast wil ik door fikkie te stoken brood, maaltijden en pizza's gaan maken met een dutch oven. Nu zit ik voor brood (bus, boule, batard) te twijfelen tussen eentje van 19 cm of het zelfde model maar dan 22 cm. Of misschien nog hoger? Wat zouden jullie adviseren?
lekkermelig schreef:Hoi Han,

Een gietijzeren pan is nog geen dutch oven. Een dutch oven is meestal wel van gietijzer, maar volgens mij gaat het meer om het model

http://www.qvist.nl/media/catalog/produ ... _004_b.jpg
Geen plaatje maar een link, want hij is te groot!

Dit is een dutch oven, oftewel een gietijzeren pan op pootjes, met een hol deksel met een gietijzeren handvat waar je kolen in kan leggen.. Dat moet geen knop zijn omdat je het deksel er met een haak moet kunnen aftillen als ie bloedheet is. En op het deksel kan je kooltjes leggen. Dus boven en onderwarmte.
Zo heb ik vroeger wel eens empanada's gebakken, maar dan in een vuurtje in een olievat met bovenop een metalen plaat, met nog meer kolen erboven op. Je kan er brood mee bakken op een vuurtje, en zelfs in een kano meenemen. Persoonlijk zou ik dan eerder muesli en melkpoeder meenemen, maar als je daar op zo'n Zweeds eiland zit moet je toch de muggen weghouden, dus dan kan je net zo goed gaan fikkie stoken :rofl: . Moet mij eigenlijk wel aanspreken met mijn houtoven...

Maar als je het interessant vind, hier heb je het buitenkookboek:
https://www.scoutshop.nl/downloadable/d ... ple_id/20/

Alleen voor de echte padvinders. Op hun site staat trouwens dat je met het grootste model dutch oven een heel vikingdorp kan voeden. Dan moet ik toch meteen aan Asterix en obelix denken met everzwijnen boven het feestvuur na weer een goed avontuur.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Da's persoonlijk Edwin.

Bedenk eerst goed wat je ermee wilt doen.
Reken de te bakken broden eens om naar liters, al is het maar ongeveer.
Dan kun je a.d.h.v. de inhoud bepalen welke pan het meest geschikt is.

Ga je voor de grote pan en de broodrecepten die je gebruikt zijn beter geschikt
voor de kleinere Dutch Oven dan worden de broden gewoon wat platter.
Echter...de recepten kunnen worden aangepast, de pan niet ;)

Suc6 met het maken van de keuze.

:2th:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb een 6 quart (19cm) dutch oven, die is groot genoeg voor een gewoon brood of ca. 10 bolletjes (zoals een breekbrood) of appeltaart in te bakken, maar hij is ook groot genoeg om een stoofpot o.i.d. In te maken.

Afbeelding

Succes!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Edwin de Boer

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Edwin de Boer »

Bedankt Han en Petra! Dan wordt het de 6 qt. Kan je hier ook pizza's in maken? Voor pizza's adviseren ze namelijk een skillet (waar de deksel van de 6 qt op past). Anders bestel ik die er bij als dat beter is.
Gebruikersavatar
Edwin de Boer

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Edwin de Boer »

Mijn vrouw vroeg toevallig vanochtend wat ik voor Sinterklaas wilde hebben, de 6 qt dus voor nu en de skillet voor de Sint :G
Edwin de Boer schreef:Bedankt Han en Petra! Dan wordt het de 6 qt. Kan je hier ook pizza's in maken? Voor pizza's adviseren ze namelijk een skillet (waar de deksel van de 6 qt op past). Anders bestel ik die er bij als dat beter is.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Dat is een leuk vooruitzicht. Een pizza bakken in de DO is inderdaad niet heel handig.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Was nog eens wat oude berichtjes aan het lezen en hier ging het soms over van alles behalve brood bakken... o.a. over Dutch Ovens en Empanada's.

Dutch Oven heb ik ondertussen ervaring mee maar nog geen geslaagd brood in gebakken. Na de eerste keer geschrokken! Het was echt enorm verbrand ;K Veel teveel houtskool gebruikt...

Empanada's heb ik afgelopen zondag gemaakt, niet in de Dutch Oven maar gewoon in de oven in onze keuken.
Heb wat gestecheld en hartige taartdeeg van Koopmans gebruikt. Dat kwam omdat ik te laat besloot empanada's te maken en dus te weinig tijd had om een lekker soepel deegje te maken.
Zelf een mengseltje bedacht van fijn gesneden kip, wortel, selderijstengel, paprika, ui, tomatenpuree, koriander, lenteuitjes en een zakje tex mex fajita kruiden... Voor herhaling vatbaar en ik was wat laat met maken van fotootjes.... We hadden genoeg gegeten dus heb geen foto van een doorgesneden empanada zodat de vulling goed zichtbaar was.
Och... heb ze "rechthoekig" gemaakt i.p.v. in de halve maanvorm... Hoefde ik geen deeg weg te doen en kon er meer vulling in ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Ik had geen idee wat een Empanada was, maar even gegoogled en het lijkt mij erg lekker. Volgens Wikipedia worden ze gefrituurd, maar in de oven bakken kan ook, begrijp ik van je. :G

Om geen verbrande broden (of iets anders) te krijgen is de verhouding van de kooltjes onder en boven belangrijk. Je doet meer kooltjes boven dan onder. Op deze link kun je het kookboek van Qvist downloaden: http://www.qvist.nl/buiten-kookboek, hierin staat de verhouding kooltjes ten opzicht van de gewenste temperatuur duidelijk uitgelegd. Ik heb hem tijdens vakantie altijd als pdf mee op mijn telefoon, heel handig om te kunnen raadplegen.

Afgelopen zomer niet veel brood op vakantie gebakken, maar wel een kaneelbrood en een soort van stromboli (met restjes die ik in koelkast had).

Ook de skillets (gietijzeren koekenpan) is heel fijn om mee te werken, zeker ook gewoon thuis op het fornuis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Bedankt Petra!

De temperatuurtabelletjes ken ik en heb ik al uitgeprint en geplastificeerd in de opbergkist van de DO gedaan.
Dat kookboek is leuk en handig!

Brood bakken heb ik met houtskool gedaan en omdat dat ongelijk van formaat is, korter en heviger brand dan briketten, is de temperatuur lastiger te regelen. Waarschijnlijk ging het o.a. daardoor mis en omdat ik teveel kooltjes onder de pan had liggen...
Met briketten vind ik het fijner werken, gelijkmatiger afgifte van de hitte, gaan langer mee en het lijkt erop dat ik de temperatuur daarmee beter in de hand heb.
Ook de kokosbriketten die ik in de kipgrill gebruik gaan lang mee en ruiken niet zo sterk. Daarmee wil ik ook eens gaan koken met de DO.

Inderdaad, skillets zijn erg fijn, heb er een bij gekocht in dezelfde maat als mijn DO zodat de deksel van de DO er op past.
De skillet wordt in huis ook gebruikt, evenals een DO zonder pootjes die ik via marktplaats op de kop heb getikt. Buiten kant geëmailleerd, binnenkant niet. Doe daar erg veel mee!
Ik vind het niet erg om na het koken wat extra onderhoud te doen aan zo'n pan, dat is de moeite echt wel waard!
.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Ùche ùche... ff afstoffen ;)

Lang geleden dat ik van me liet horen...
Toch voor de fans van weinig kneden en buiten koken is dit recept een aanrader: Chili met maisbrood uit een DO
Heb het afgelopen vakantie gemaakt en het was een regelrechte hit! Ga ik zeker vaker maken :)

Het maisbrood wordt nauwelijks gekneed, vandaar bij dit topic...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: No Need to Knead bread

Bericht door papagena »

Tjonge, wat een idee! Ik zit gelijk in de kwijl-modus.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

:lol: Papagena... ik begrijp je modus... ik doe met je mee ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie