Wiki opbouwen over bakken

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Wiki opbouwen over bakken

Bericht door stillekracht »

Hoi,

Ben nu zelf al een aantal jaren aan het bakken en weet mijn weg inmiddels behoorlijk te vinden in het hoe en wat.

Het opbouwen van de kennis is langzaam gegaan. Heb heel wat uurtjes op het vorige forum doorgebracht.Mijn probleem was dat er overal wel tips worden vergeten, maar meestal staat er niet bij waarom. Daarnaast was het noodzakelijk om heel veel te zoeken en te lezen op zoek naar de juiste info.

Korotom, ik heb een wiki gemist. Een wiki waar we kort en bondig uitleggen waarom bepaalde keuzes, alternatieven en consequenties.

Iedereen zou hier aan moeten meewerken. Er ligt echter ook de taak aan moderatoers. Na een discussie zal er samengevat moeten worden in een kort en bondig stuk. Dus niet de situatie dat er een wiki onstaat met 134 pagina's.

Wat mij betreft een aantal stickies met specifieke onderwerpen.

Voorbeelden (dus niet limitatief):
Gist
- Verschillen tussen zuurdesem, instant en verse gist
- Wanneer gebruik je wat
- Omrekenen van het ene type gist naar andere
- Hoe kan je met gist manipuleren?
- Voordelen en nadelen van meer of minder gist
- Welke ingredienten beinvloeden het gistingsproces
- Hoe compenseer je dit.

Rijzen
- Uitleg van bulkrijs, bolrijs, puntrijs, narijs en ovenrijs.
- Wat is het nut van de verschillende rijsmomenten
- Hoelang duren de momenten en waarom?
- Hoe weet je of het lang genoeg geduurd heeft?
- Wat kan je weglaten en wat zijn de consequenties

Opmaaktechniek
- linken naar video's
- Uitleg van de verschillende basis opmaaktechnieken (bus, batard)

Kortom, genoeg te verzinnen. Ik biedt mijn hulp aan als er voldoende animo voor is en ook de moderators dit supporten.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wiki opbouwen over bakken

Bericht door papagena »

Het lijkt mij dat een wiki handig is. Vooral ook omdat een wiki kan blijven bestaan nadat een forum is opgeheven. Of zie ik dat fout? Mijn idee is nl dat je de wiki kunt koppelen aan wikipedia. Dan heb je heel veel kennis gebundeld op 1 vaste plaats. De ellende die je nu ziet met de opheffing van Bakkerswereld is dat je straks de basisinfo ook kwijt bent.
Over de onderwerpen valt nog te stoeien maar ik ben het met je eens.

Het is trouwens wel een beste bak werk.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Wiki opbouwen over bakken

Bericht door Bakkersdochter »

Wat een goed idee. Maar dit kan misschien ook gaande weg opgebouwd worden. Op het moment dat er echte nieuwkomers op het gebied van broodbakken komen, krijg je vaak dezelfde soort vragen, hoeveelheid water bijvoorbeeld, niet rijzen, overrijs enz. Dus dat kun je dan in je wiki opnemen op het moment dat deze vragen voorbij komen. (of als je heel ijverig bent door het al voordat er vragen zijn neer te zetten, maar dat is inderdaad wel een hoop werk)*. Ik begrijp nu sinds een paar dagen dat kaneel een negatieve invloed heeft op de gistwerking. Iets wat ik nog niet wist, maar wel goed is om te mee rekening te houden. En misschien ook, hoe wordt het dan gecompenseerd. Meer gist?, langer rijzen? of gewoon genoegen nemen met een compacter brood. (dit weet ik dus nog niet). Maar ik denk dat het heel goed gaande weg kan om het niet te laten voelen als een hele grote taak.

* Daarnaast denk ik dat dit soort vragen en daarop dus de antwoorden, maken dat het forum goed gevonden wordt door google en nieuwkomers.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Wiki opbouwen over bakken

Bericht door stillekracht »

Het is inderdaad best wel veel werk. Je kan het werk in twee delen zien:
1. Alle forumleden geven input op een bepaald onderwerp
2. Moderators vatten de input samen en maken er een sticky van.

Eventueel kan het tweede punt ook door een ijverige gebruiker worden gedaan. Dan rest aan de moderator alleen nog het maken van van sticky met de informatie.

We zullen moeten beginnen om op hoofdlijnen de onderwerpen te gaan benoemen.

Om het tot een succes te maken zullen er wel een paar gebruikers moeten zijn die er initiatief in willen gaan nemen. Stel voor dat de vrijwilligers zich hier kunnen aanmelden. Als er voldoende animo is gaan we gewoon van start.

Vrijwilligers:
- Stillekracht
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Wiki opbouwen over bakken

Bericht door Ballie »

Ik vind dit ook zeker een goed idee. Dan komt er tenminste ook een plek waar alles gestructureerd wordt neergezet. Op dit moment, zowel bij BW als hier (hoewel hier nog niet zo heel veel staat) moet je alle gegevens die je zoekt, stuk voor stuk opzoeken, en vind maar eens de juiste zoekwoorden.

Als je alleen zoekt op ""gist"" dan krijg je wel alles waar het woordje gist in voorkomt. (dus vanaf nu ook dit bericht :shock:), ga je er andere woorden bij zoeken, dan moet het wel op dezelfde manier geschreven zijn of op zijn minst een keer voorkomen in de juiste pagina's om in de zoekresultaten voor te komen.

Ik ben dan ook heel nieuwsgierig hoe het er straks uit komt te zien.

Ik wens jullie hier veel succes mee...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wiki opbouwen over bakken

Bericht door Soepkipje »

stillekracht schreef: Heb heel wat uurtjes op het vorige forum doorgebracht. Daarnaast was het noodzakelijk om heel veel te zoeken en te lezen op zoek naar de juiste info.
Kortom, ik heb een wiki gemist. Een wiki waar we kort en bondig uitleggen waarom bepaalde keuzes, alternatieven en consequenties.
Ik biedt mijn hulp aan als er voldoende animo voor is en ook de moderators dit supporten.
Ook ik heb heb heel wat uurtjes (en jaren!!) op zoek naar (de juiste) info doorgebracht op "het vorige vorige forum" :-)). Ik zie zeker wat in jouw idee en als ik morgenavond thuis terug ben en na overleg met beheerder/moderators kom ik hier heel snel bij je op terug. (Heb je nog nog even geduld?)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wiki opbouwen over bakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed idee. Dan hoeft men ook niet altijd weer dezelfde vragen te stellen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie