Basis vragen

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Gebruikersavatar
ellen
Gaat de goede kant op
Berichten: 88
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 17:09

Re: Basis vragen

Bericht door ellen »

Dag Judith,

Ben eigenlijk wel benieuwd welk recept voor krentebollen voor jou het beste uitgevallen is.

Groetjes van Ellen
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Basis vragen

Bericht door Judith1973 »

Hoi Ellen,

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de rozijnenbollen uit het boek Meesterlijk Bakken, waarbij ik de helft van de bloem vervang door volkorenmeel en als bloem gebruik ik natuurbloem. Wel voeg ik wat meer water toe. Ik bak deze rozijnenbollen ook in mijn eigen mini bakkerijtje aan huis (zie ander topic) en de bollen vliegen bij de oven uit, vallen dus erg goed in de smaak.
Als je het recept wil, stuur me dan even een berichtje.

Ik vond dat er toch wel groot verschil in smaak zat tussen de verschillende soorten rozijnenbollen. De rozijnenbollen met rozijnenbroodpoeder vond ik het minst lekker, maar smaken verschillen natuurlijk.

Groetjes van Judith
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Basis vragen

Bericht door Judith1973 »

Ik lees regelmatig dat als je in een recept tarwemeel- en bloem vervangt door speltmeel en -bloem dat je dan wat water moet achterhouden omdat spelt minder vocht opneemt dan tarwe. Ik heb alleen precies het tegenovergestelde. Gisteren brood gebakken en het recept precies aangehouden alleen tarwe vervangen door spelt (400 gram speltmeel en 100 gram speltbloem) en had 23 gram extra water nodig en dat vind ik best veel. Het was een heel mooi deeg en super goed gelukt brood, en het maakt verder ook niets uit, maar het was iets wat me opviel en vraag me af of nog meer mensen dezelfde ervaring met spelt hebben.
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: Basis vragen

Bericht door Keizer »

Judith1973 schreef:Ik lees regelmatig dat als je in een recept tarwemeel- en bloem vervangt door speltmeel en -bloem dat je dan wat water moet achterhouden omdat spelt minder vocht opneemt dan tarwe. Ik heb alleen precies het tegenovergestelde. Gisteren brood gebakken en het recept precies aangehouden alleen tarwe vervangen door spelt (400 gram speltmeel en 100 gram speltbloem) en had 23 gram extra water nodig en dat vind ik best veel. Het was een heel mooi deeg en super goed gelukt brood, en het maakt verder ook niets uit, maar het was iets wat me opviel en vraag me af of nog meer mensen dezelfde ervaring met spelt hebben.
Ik heb geen idee of je nog een antwoord zoekt maar volkorenmeel en ook speltmeel heeft in het algemeen wat meer water nodig of neemt meer water op dan gewoon tarwebloem. Het verschilt wel erg per soort meel. Het volkorenmeel natuur van de zuidmolen neemt bijvoorbeeld meer vocht op dan het volkorenmeel dat ik bij de plaatselijke molen in IJsselstijn heb gekocht. Amerikaans patentbloem (een tarwebloem met vrij hoog gluten en eiwit gehalte) neemt daarentegen weer heel veel vocht op, je blijft vocht toevoegen. Deze bloem is meer geschikt voor de wat zwaardere feestelijke broden. Ik bak nog niet zo lang maar dat is wat mij zo is opgevallen. Misschien heb je er nog wat aan.

Aan de topicstater: Overigens een mooi Frans landbroodje Marjolein :lol:
Groeten!
Plaats reactie