Stand van de oven.

Leuk, al die termen, maar wat betekenen ze eigenlijk allemaal?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gipskruit

Stand van de oven.

Bericht door gipskruit »

Misschien een gekke vraag ;) .Maar stel je hebt een recept en daar staat op oven op 180 graden.Zouden ze dan hetelucht of onder en boven warmte bedoelen.In een oud boek denk ik dan de 2de optie,want toen hadden ze nog geen hetelucht.Maar nu? In nieuwere recepten.

Bij een ovengerecht maakt het niet zoveel uit maar een cake bv wel.

Hoe doen jullie dat?

Groetjes Marieke
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stand van de oven.

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik ga er altijd van uit dat er dan een oven met boven- en onderwarmte gebruikt wordt. Meestal wordt dan de temperatuur in een hete luchtoven er apart bij vermeld. Je kunt het ook meestal wel afleiden aan de temperatuur die aangegeven wordt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Stand van de oven.

Bericht door bakplaat »

gipskruit schreef:Misschien een gekke vraag ;) .Maar stel je hebt een recept en daar staat op oven op 180 graden.Zouden ze dan hetelucht of onder en boven warmte bedoelen.In een oud boek denk ik dan de 2de optie,want toen hadden ze nog geen hetelucht.Maar nu? In nieuwere recepten.
Groetjes Marieke
Gekke vragen kennen we niet Marieke...
Maar let er wel op dat iedere oven verschillend is en zeker de kleine huishoudovens,die wij zelf gebruiken.De professionele bakkersovens zijn veel nauwkeuriger in te stellen en houden de temperatuur constant.
De aangegeven temperaturen,die in recepten vermeld worden zijn slechts een benadering.Door een recept regelmatig te maken en wat te experimenteren met de temperaturen,kom je er vanzelf achter welke het beste resultaat geeft.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Stand van de oven.

Bericht door gipskruit »

Het is zo dat niet elke oven hetzelfde reageert/temp heeft.Maar behalve op kant en klare pakken mix kom ik eigenlijk nooit 2 keer een temperatuurs aanduiding tegen.Bijv. ook niet in de allerhande ofzo.En het scheelt wel veel.Daarom.Misschien zijn er dingen die je absoluit niet op de hetelucht stand moet doen (soufllees niet bijv.). Maar probeer het gewoon uit :) Dank jullie voor de reactie.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Stand van de oven.

Bericht door Bakkersdochter »

Ik dacht altijd dat je hetelucht moest gebruiken als je meerder platen tegelijk wilt bakken zodat de warmte goed verspreid wordt tussen de verschillende lagen door. Ik vind hetelucht het brood altijd droog maken.
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Stand van de oven.

Bericht door gipskruit »

Weet wel dat het bij gerechten opgaat.Maar als je het brood droger vind worden,ga ik daar ook eens op letten.En ik bak eigenlijk nooit platen brood tegelijk,past denk ik ook niet bij mij.Behalve misschien bolletjes,maar die zijn toch snel klaar.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Stand van de oven.

Bericht door bakplaat »

Ben zelf ook nooit voorstander geweest van het gebruik van de hetelucht optie tijdens het HELE bakproces.Zodra de korst begint te kleuren shcakel ik hem wel in en haal tevens het bakje heet water voor de stoom weg uit de oven.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie