Snelle-mini-baguettes...

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Snelle-mini-baguettes...

Bericht door PWD »

Vanochtend tijdens het inkopen doen voor een diner van vanavond kon ik niet slagen bij de groothandel.

Ik had voor 9 personen een lekker broodje nodig voor bij de salade als voorgerecht.

Spontaan bedacht dat ik zelf maar moest gaan bakken!

Een deeg gemaakt van:

- 500gr tarwebloem
- 7gr zout
- 350gr water
- 1.5gr gist

Korte autolyse toegepast en daarna gekneed in de kenwood. Deze pakte het kleine deegje niet goed, met de hand doorgekneed tot een mooi vliesje.

Opgebold en warm laten rijzen (45min).

Geprortioneerd (60gr), opgebold en even laten rusten.

Gevormd en laten rijzen in een vochtige warmkast tot ze mooi gerezen waren.

Bestoven met bloem en ingesneden met een scalpel.

Nog 10 minuten terug in de warmkast.

Ondertussen mijn heteluchtoven voorverwarmd tot 250 graden met al mijn gietijzeren pannen/ skillets en deksels er in om wat hitte vast te kunnen houden.

De broden ingeschoten en veel kokend water op de pannen e.d. Gegoten om zoveel mogelijk stoom te creeren.

Tussentijds de platen gedraaid en gewisseld.

Afbeelding

Comclusie:

IK WIL EEN STEEN!

Ze zijn mooi, smaken ok alleen de korst is niet knapperig zoals ik zou willen....

Al met al nie ontevreden hoor, de gasten vonden het super.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door Ballie »

Stoom is alleen aan het begin van het bakproces nodig om de korstvorming tegen te houden en ovenrijs te bevorderen. Wanneer de korst is gevormd moet je de stoom uit de oven laten ontsnappen om een knapperige korst te krijgen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door PWD »

Dank je Ballie,

Ik hen inderdaad de stoom laten ontsnappen. En uiteraard met de stoom de hete lucht....

Daarom wil ik een steen/massa in de oven, schiet niet op zo
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door Ballie »

Je schrijft in je o.p. dat je veel kokend water toevoegt. Als je minder kokend water gebruikt, hoeft er ook niet veel stoom afgevoerd te worden als de korst gevormd is. Ik gebruik zelf twee conservenblikjes met daarin wat ijzererts (magnedens). De blikjes zijn ongeveer half gevuld. Ik gooi in elk blikje maar een klein scheutje kokend water. Dit geeft voldoende stoom. Na 10 minuten is meestal alles verdampt en wat er no in de oven hangt, is binnen een tel verdwenen.

Wil je echter een steen in de oven, denk dan eens aan een dood ordinaire stoeptegel. Eventueel met een sanitair tegel erop. Dan wel de ongeglazuurde kant bovenop houden. Hou er wel rekening mee dat je dan heel lang moet voorverwarmen, voordat deze tegel voldoende warmte heeft opgenomen.

Een andere optie is DEZE...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door PWD »

Bedankt voor je tips Ballie!

De oven staat sowieso de hele dag aan i.v.m. keukenbonnen, de stenen zullen goed doorgewarmd zijn!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door Levinebaktbrood »

Wil je echter een steen in de oven, denk dan eens aan een dood ordinaire stoeptegel. Eventueel met een sanitair tegel erop. Dan wel de ongeglazuurde kant bovenop houden. Hou er wel rekening mee dat je dan heel lang moet voorverwarmen, voordat deze tegel voldoende warmte heeft opgenomen.
Neeeeeeeeeee, geen stoeptegel gebruiken :o. Weet jij wat daarin zit? Is niet voedselveilig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door john-b-bak »

Kijk even bij bouwmaterialen handel heusden ik dacht,Laagstraat.Een chamottetegel van 3 cm dik en ca40 x 60 cm kost ex verzending ca 20€.Deze kun je met een slijpschijf prima op maat maken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door Ballie »

Levinebaktbrood schreef:Neeeeeeeeeee, geen stoeptegel gebruiken :o. Weet jij wat daarin zit? Is niet voedselveilig.
Ja, ik weet heel goed wat daar in zit. Niets om bang voor te zijn. Alleen maar Zand, kalksteen, cement en water. Dit is niet veiliger of onveiliger dan een chamottetegel. Alleen harder, en zwaarder.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door john-b-bak »

Dat is wel het geval bij een nieuwe tegel maar een gebruikte kan natuurlijk allerlei giftige stoffen bevatten.Bovendien is een chamotte tegel gladder hetgeen het inschieten vergemakkelijkt.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door Ballie »

Ik heb het nooit over gebruikte tegels gehad.

Het is nooit verstandig om tegels in de oven te gebruiken die voor andere doeleinden zijn gebruikt. Die kunnen inderdaad chemisch verontreinigd zijn. Ik schreef in mijn reactie overigens ook:
Ballie schreef:Eventueel met een sanitair tegel erop. Dan wel de ongeglazuurde kant bovenop houden.
En uiteraard zijn er op Internet altijd 1001 redenen te vinden waarom iets beter niet gebruikt kan worden. Maar heel vaak heeft men de klok wel horen luiden, maar die klepel??? Er wordt nu eenmaal heel veel geroepen en helaas wordt er daarvan veel teveel klakkeloos voor waar aangenomen, in plaats van zich even te verdiepen in de materie en het 1 en ander te controleren.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door lekkermelig »

Er wordt inderdaad veel geroepen op internet, en dat klopt lang niet altijd. Maar om nou geglazuurde tegels te gebruiken in een oven? Helemaal vol met zware metalen voor de mooie kleurtjes... ik zou het niet zo snel gebruiken in een oven, ook niet omgekeerd. Als ik wikipedia moet geloven (wat blijkbaar niet mag) worden er in verschillende soorten cement ook nog allerlei rotzooi stofjes zoals chroom bijgemengd, of bijvoorbeeld as en hoogovenafval. Het zal vast wel allemaal los lopen, en dank je wel voor het goede stoeptegel advies, maar erover heen lopen is net even wat anders dan opeten. dus ik heb toch net even wat meer vertrouwen in die onruststokers die vertrouwen op een tegel die goedgekeurd is voor levensmiddelen gebruik :-) Zoveel kost zo'n ding nou ook weer niet als je hem regelmatig gebruikt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door Ballie »

Ik had hier een heel verhaal neergezet over cementen, de samenstelling ervan en over eventuele hulpstoffen. Maar ik vind die discussie hier niet op zijn plaats.

Als je dat graag wilt, dan wil ik daar wel een ander topic over openen om het een en ander uit te leggen. Maar ik kan je wel zeggen dat je je absoluut geen zorgen hoeft te maken over de voedselveiligheid van beton (zolang je het maar niet probeert op te eten ;)).
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
PWD
Gaat de goede kant op
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 19:40

Re: Snelle-mini-baguettes...

Bericht door PWD »

De baguette was lekker!
Plaats reactie