Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anvana

Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Het onderwerp zegt het al een beetje natuurlijk. Ik lees hier op het forum dat de meeste bbm prima degen afleveren. Nu doe ik ook mijn deeg in de bbm maken en dan in de oven bakken. Nu vind ik niet echt dat er een fantastisch deeg uitkomt, vliesje maken gaat maar matig. Hoe zit dat bij jullie bbm's? Krijgen jullie wel een goed deeg? Het rijst overigens wel prima, maar heb het idee dat dat meer door de warmte komt. De narijs is stukken minder en van een ovenrijs is amper sprake... Kan ik dit zomaar aan mijn bbm wijten of moet ik verder kijken? Ik weet dat het ook mijn recept zou kunnen zijn, maar het is volgens mij bij alle recepten zo. Wat misschien ook niet helpt is dat ik mijn deeg vaak laat overnachten in de koelkast en daarna (na het vormen en narijzen) afbak.

Maar goed, lang verhaal kort, hoe is jullie deeg uit de bbm??
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Ballie »

De ene BBM is de andere niet. Waarmee ik wil zeggen dat een bepaald recept in de ene BBM een prima resultaat geeft, maar in de andere op een catastrofe uit kan lopen. Mogelijk moet je wat spelen met het vocht. Maar vertel ons eerst eens wat je recept- en wat je werkwijze is, en met welke BBM je werkt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Dit is het recept wat ik van de week heb gebruikt voor bollen.


INGREDIËNTEN

Speltmeel 500 gram (volkoren)
Water 300 milliliter (warm)
Gist 2 theelepels
Zout 1 theelepel
Honing 1 eetlepel
Melk 1 eetlepel
Olijfolie 2 eetlepels

Van bovenstaande recept heb ik 50/50 speltmeel en -bloem gebruikt ipv alleen meel. Ik laat het deeg op het deegprogramma van de bbm draaien en dan haal ik het uit de bbm. De eerste keer heb ik het overnacht in de koelkast en een uur voor het afbakken uit de koelkast gehaald en de tweede keer heb ik het deeg na de bbm in een kom laten staan en 's ochtends gevormd en na een 40 minuten gebakken, de tweede keer waren ze een stuk beter, maar in de oven niet verder gerijst. De structuur vond ik ook vrij compact, niet super, maar er mag echt wel wat meer lucht in.

Ik denk eigenlijk dat ik even bij het begin moet beginnen en een simpel wit brood recept in de bbm moet laten kneden, dit dan vormen en daarna direct afbakken, dan pas gaan experimenteren met koelkast/geen koelkast overnachtingen etc. Want besef wel dat het lastig is vast te stellen waar het precies misgaat zo :D,
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Levinebaktbrood »

Tip 1: weeg alles af in plaats van met theelepels te werken, ook het vocht weeg je af op een weegschaal.

Tip 2: als je nog ovenrijs wilt, dan moet je het deeg korter laten rijzen.

Tip 3: speltbrood is bijna altijd compacter dan tarwebrood. Spelt is kwetsbaarder dan tarwe: korter kneden.

Ik word niet echt wijs uit je beschrijving.
De eerste keer heb ik het overnacht in de koelkast en een uur voor het afbakken uit de koelkast gehaald


Heb je het deeg na het kneden in de bbm gevormd en dan in de koelkast gezet?
en de tweede keer heb ik het deeg na de bbm in een kom laten staan en 's ochtends gevormd en na een 40 minuten gebakken, de tweede keer waren ze een stuk beter, maar in de oven niet verder gerijst.
Heb je het deeg na het kneden in de bbm de hele nacht op het aanrecht laten staan?
Ik denk eigenlijk dat ik even bij het begin moet beginnen en een simpel wit brood recept in de bbm moet laten kneden, dit dan vormen en daarna direct afbakken
Je slaat dan wel een stap over. Na het vormen moet het deeg weer rijzen alvorens het afgebakken kan worden.

Het is inderdaad beter als je eerst ervaring opdoet met een simpel deeg en als je dat proces onder de knie hebt pas gaan experimenteren.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Heb je het deeg na het kneden in de bbm gevormd en dan in de koelkast gezet?
Ik heb het deeg na de bulkrijs platgeslagen, gevormd en in de koelkast gezet, daarna 's ochtends eruit, op temperatuur laten komen en afgebakken. Ik denk het tenminste, kan me niet meer goed herinneren of ik nu het vormen 's avonds of 's ochtends had gedaan (ja, ik weet het.... diepe zucht :D )
Heb je het deeg na het kneden in de bbm de hele nacht op het aanrecht laten staan?
Ja, dit was de tweede keer met dit recept en toen heb ik het na het kneden uit de bbm gehaald en in een kom op het aanrecht laten staan. 's Ochtends heb ik het brood toen gevormd en laten rijzen weer.

Tenminste ik geloof dat ik het zo heb gedaan in twee bovenstaande gevallen! Lekker wazig, ik denk ook dat mijn werkwijzen geheel de oorzaak zijn van mijn minder gelukte brood, ik zal nog even wachten met dat ding finaal als schuldige aanwijzen en eerst braaf een recept volgen, zonder daar van alles bij te bedenken :roll:
Het is inderdaad beter als je eerst ervaring opdoet met een simpel deeg en als je dat proces onder de knie hebt pas gaan experimenteren.
Inderdaad! Omdat het op school vroeger allemaal zo simpeltjes ging in mijn herinnering, dacht ik, ik doe wel effe wat en het komt wel goed :) Maar er komt wel steeds meer boven, zo herinner ik me ook dat wij het water zelfs op een bepaalde temperatuur lieten komen per recept afhankelijk en inderdaad alles afwogen en nooit met maatbekers werkten. Vanavond ga ik een witbrood recept van jouw website lenen en het even volgens de regels doen, en kijken wat ik er dan van brouw :)

Bedankt voor jullie reacties, ik zal mijn creatie vanavond laten zien hier!
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Ok, het deeg staat nu te rijzen, na bijna drie kwartier in de bbm gekneed te hebben heb ik het er maar uitgehaald, want nog steeds geen vliesje kunnen maken, ik heb het nog even nagekneed met de hand, maar daar had ik al snel genoeg van. Ik begrijp dat dit niet ten goede komt van mijn brood, maar de test was om te kijken of het aan mijn werkwijze, recept of bbm ligt. :D,

Ik heb dit recept gepakt van deze site overigens, want geen melk in huis, heb ik normaal altijd, maar uitgerekend nu niet natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Diepe zucht... ik bekijk het recept nog eens en zie dat ik het ei vergeten ben... vandaar dat het deeg wat droog was :roll:
Is dit nu helemaal verprutst of kan ik het nog een afmaken om te kijken wat het wordt?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Levinebaktbrood »

3 kwartier in de bbm kneden is veel te lang hoor :o. Een bbm kneedt toch ook nooit zo lang achter elkaar? Of heb je steeds opnieuw het programma gestart?

Je bent het ei vergeten, dus deeg te droog. Dan is het moeilijk om een vliesje te trekken.

Om nog even terug te komen op vorige vragen/opmerkingen: deeg een hele nacht op het aanrecht laten staan kan niet, tenzij je een heeeeel klein beetje gist gebruikt. Als je deeg te lang laat rijzen stort het in. Als je het de hele nacht op kamertemperatuur laat rijzen zal het daarna niet veel meer doen.

Al je alles zo ongeveer doet, krijg je ook een zo ongeveer brood ^)^. Het zal de ene keer lukken en een andere keer niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Hihi ik heb hem drie maal op kort kneden gedaan, ik dacht ik moet een vliesje kunnen maken... :roll: Toen wist ik nog niet van het ontbrekende ei... Maar goed het staat nu in de oven te bakken, volgens mij heb ik hem de laatste rijs te lang laten staan, want bij het insijden zakte ie al een beetje in, maar dat zal dan misschien weer komen door mijn gepruts met het kneden.
Morgen gaan we gewoon een nieuwe poging wagen met wit brood dus! Is 1 maal 15 minuten kneden in de bbm genoeg normaal gesproken of beter 2 keer? Of gewoon beter het recept lezen en wanneer ik een vliesje kan maken?
Al je alles zo ongeveer doet, krijg je ook een zo ongeveer brood ^)^. Het zal de ene keer lukken en een andere keer niet.
Haha, ja inderdaad! Morgen weer een nieuwe kans in ieder geval, of donderdag, afhankelijk van de smaak en wat er overblijft van mijn baksel van nu.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Levinebaktbrood »

Meestal is ± 15 minuten kneden in een bbm genoeg. Over vliesje trekken: dat moet je wel met een beetje beleid doen. Kijk eens naar dit filmpje



Als deeg inzakt dan heb je het te lang laten rijzen.

Begin eens met een simpel wit brood, zie bijvoorbeeld dit recept op mijn blog.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Bedankt, zal mijn vliesjes ook met wat meer beleid proberen :) , ik ga vanavond dat recept uitproberen en minder lang kneden in de bbm.

Het brood van gisteren was zoals te verwachten niet fluffy, verder ok qua korst, maar bij de eerste hap die ik nam van het brood besefte ik dat het zout nog op het aanrecht stond... Poging van gisteren maar als afgesloten beschouwen en niet meer over hebben :oops:
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Beste Levine,

Bedankt voor jouw tips en recept, ik heb zowaar een ovenrijs :DB2:
Het brood staat nu in de oven en mag er nog een klein half uurtje in blijven staan, maar ik heb goede hoop dat ik een heerlijk broodje mee kan nemen naar mijn werk morgen!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Levinebaktbrood »

:2th: :2th: :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Daaristiedan!!! Stiekem al het kontje eraf gesneden en het is heerlijk!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Melinda »

Goed zo! De aanhouder wint. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door allema »

Ziet er prachtig uit :2th:
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Nou heb de smaak goed te pakken, gisteren weer hetzelfde recept gemaakt, maar nu het volledige kneedprogramma in de bbm, voor het vormen en narijs uit de bbm gehaald en afgebakken in de oven. Ik heb de narijs wel iets ingekort, omdat het iets harder ging. Resultaat ongeveer hetzelfde, maar ietsje pietsje hoger en iets luchtiger, maar niet echt aanmerkbaar.

Vandaag staat dit recept wederom op het programma, maar dan met toevoeging van vitamine c . Eens zien wat dat precies doet. Ik zie trouwens staan 2 tabletjes van 50mg. Ik heb tabletten van 1000mg, dus ik heb 1/5e genomen van een tablet.

Morgen is het plan om bloem te halen bij molen De Vriendschap in Weesp, en dan kan ik zien wat een betere bloem doet. To be continued dus :)
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Nou vitamine C maakt echt wel verschil!
Zie de foto, het rechter sneetje is van het brood van gisteren redelijk in het midden en de linker is van die van vandaag met vitamine C en het eerste sneetje van het kontje. Ben benieuwd wat de andere bloem morgen gaat doen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Melinda »

Leuk om te zien, Anvana. Lekker verder experimenteren. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door papagena »

Gewoon doorgaan. Maar die vitamine C. Je hebt 2 tabletten gebruikt van 50 mg = 100mg Eigenlijk is dat al best veel.
1 tabletje is eigenlijk wel genoeg. Vervolgens doe je 1.5 e van 1000mg = 200 mg. Dat zou ik dus echt niet doen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

Je hebt gelijk papagena, ik heb een rekenfoutje gemaakt, 1/10 zou overeenkomen met de 2 kleine tabletjes. Wat is het effect van te veel vitamine C?

(ik zal in het aankomende brood (hopelijk vandaag nog) wel het 1/5 tablet aanhouden, om zo het resultaat met de bloem van de molen beter te kunnen vergelijken, maar daarna wel minder gebruiken, denk dat ik ook maar gewoon zo'n potje van Roter koop, komen vast wel op :) )
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door Anvana »

En vandaag gaan we weer met het witte brood aan de slag! Gisteren na de molen een uitstapje gemaakt naar een donker pompoenzaadjes brood (ook van Levine's website), omdat ik natuurlijk allerlei ingrediënten in huis had die ik wilde uitproberen, maar die was toch minder dan mijn steeds beter wordende witbrood :)

Vandaag op het programma wederom dit recept op het volledige kneedprogramma van de bbm, vitamine C en dan als extra vandaag de bloem van de molen.

(die vriezer van mij begint al aardig vol te raken :D, )
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ligt het aan mijn bbm of gewoon aan mij?

Bericht door papagena »

Vitamine C is een broodverbeteraar. Ik gebruik het zelden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Broodverbeteraar
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie