Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Hallo Ik heb ook een Famag Griletta maar ik heb last van plakkerig deeg. Houden jullie je precies aan de hoeveelheden? Draaien jullie de kom schoon? Ook met tarwebrood? Ik heb altijd last van een heel erg vieze kom waarbij het deeg nog erg tegen de wand geplakt zit wie kan mij hierin raadgeven over hetgeen ik fout doe.
IMG_1808.JPG
De foto ik hoop tenminste dat jullie hem zien is van deeg dat al ongeveer 30 minuten gedraaid heeft. :cry:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door BakkerGerrit »

Zonder je recept te kennen zou ik zeggen een te hoge hydratatie. Laat evn je recept zien dan kunnen we er makkelijker een diagnose over stellen......
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

500 gram vijfgranenmeel,
280 gram water
7 gram zout
7 gram gist opgelost in een deel van het water en als laatste toegevoegd
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Melinda »

Bakgraag schreef: ma 25 jun 2018, 16:36 Hallo Ik heb ook een Famag Griletta maar ik heb last van plakkerig deeg.
De foto ik hoop tenminste dat jullie hem zien is van deeg dat al ongeveer 30 minuten gedraaid heeft. :cry:
Zou het niet zijn dat het deeg overkneed is? 30 minuten kneden lijken mij wat lang. Door overkneden krijg je plakkerig deeg.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Hoe lang laat jij het meestal kneden?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

1. Zit je deeg erg laag in vocht.. 56% ga eens naar 60% (dat is 60% van het meel)
2. Bij 30 minuten heb je inderdaad je deeg behoorlijk overkneed en dat is funest.
Begin eens met 10 minuten draaien.. max. 15 minuten
Laat ook je deeg rusten na het mengen... zo'n 10 minuten.. (dus voor het kneden)..

De kom is makkelijk schoon te maken als je hem even spuit met plantenspuit.. wachten en dan schoonmaken
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Melinda »

@Bakgraag: over het algemeen kneed ik tussen de 10 en 15 minuten. Het deeg is goed als je er een vliesje van kan trekken.

Het schoonmaken van de kom is goed te doen door die met een plantenspuit nat te spuiten. En daarna schoon te vegen met keukenpapier. Aan het eind nog even met een schoon vaatdoekje. Kost meestal niet meer dan 5 minuten. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Levinebaktbrood »

En wat zit er in dat vijfgranenmeel? Het kan best dat 280 gram water goed is, het ligt er maar aan wat er in dat meel zit.

30 minuten kneden is wel veel te lang. Ziet het er vanaf het begin al zo uit?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door jvanoort »

Ik kneed in de Grilletta meestal rond de 900 a 1000 toeren, dus 9 a 10 minuten, maar wel afhankelijk van het soort brood dat ik bak en de hydratatie. Meestal laat ik me qua werkwijze inspireren door Hamelman, maar moet wel vaak de hydratatie wat naar beneden bijstellen, aangezien ik bloem en meel gebruik dat duidelijk minder vocht kan opnemen. Doe ik dat niet, dan is het deeg inderdaad een stuk minder handelbaar en mik ik het maar in een bus.

Overigens stopt Hamelman al met kneden net voordat er een vliesje kan worden getrokken, maar dat compenseert hij dan met langere bulkrijs (ook bij zijn recepten o.b.v. gist zonder voordeeg) en wat stretch & fold gedurende die rijs. Hij doet dat, omdat een langere rijs gunstig is voor de smaak van je brood.

Qua schoonmaken: inderdaad even een werkje, maar als ik de keuze heb tussen 10 stevig kneden en even 3 minuten met de plantenspuit en wat papieren keukendoekjes in de weer dan is de keuze vaak gemakkelijk :-)
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden het meel dat ik gebruik komt van de zuidmolen en ik doe wat er op de zak staat, dit voor Levine ;) Volgens mij kun je in de griletta geen toeren aangeven er zit een uit en aanknop op meer niet.
Vandaag ga ik weer een poging wagen maar laat hem nu korter draaien en met minder vocht. Wordt vervolgd.
Groetjes Ellie
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Dit is het brood geworden ik heb het minder lang laten draaien maar het was nog erg plakkerig toen ik het eruit haalde. Heb het nog met de hand doorgekneed. Ik denk dat ik misschien ander meel moet gaan gebruiken.
IMG_1818.JPG
Het is nog niet naar mijn zin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je zo'n mooie kneder hebt dan is met de hand nog doorkneden niet nodig :D, .

Ik heb het al vaker gezegd, deeg mag best plakken, is niks mis mee. Maar je kan altijd minder vocht aan het deeg toevoegen. Ook niks mis mee.

Ik gebruik nooit mixen, maar meng alles zelf.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Ik zou in jou geval bij Levine naar een goed basisrecept kijken en als je dat een paar keer naar tevredenheid gemaakt hebt versleutelen met wat meer pitten / zaden / granen. Als je dat met kleine stapjes doet kan er niet veel mis gaan want je weet dan immers hoe je basis er uit moet zien.
Deeg wat plakt kun je aanpakken met wat olie of water op je handen en werkplek.. (ikzelf prefereer olie)

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... index.html
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door ghost »

Dat dit brood zo fel plakt heeft te maken met de mout wat er in zit , als ik een waldkorn brood maakt plakt die ook redelijk .
Ik doe dan iets meer tarwebloem er in . Vb . 200gr waldkorn en 300gr tarwemeel, 275gr water, de droge gist doe ik rechtstreeks in de meel , het zout altijd na 3 minuten kneden , ik doe er wel ook vetstof in . Dan plakt het niet zo fel.
En ik kneed ongeveer 10 tot 12 minuten , door het kneden is het deeg warm waardoor het ook natuurlijk plakt tegen de wand, met een plastieken deegschraper is het gemakkelijk er uit te krijgen.
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Dank jullie wel, ik zie dat ik veel moet leren en geen mixen van meel moet gebruiken. Ga weer mijn best doen.
Ik blijf volhouden tot ik een mooi brood heb, ondertussen eten we het brood wel op hoor ;) Anders moest ik wel heel veel wegdoen en dat is nou ook weer zonde. gr. Ellie
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Nog eens over de Griletta, ik heb nu voor het eerst mijn kom schoon gedraaid, misschien komt het omdat ik nu eerst het vocht erin heb gedaan en daarna pas de droge ingrediënten, beginnen jullie ook met het vocht?
IMG_2061.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakker Jo »

Ja, ik doe altijd eerst het vocht en daarna de droge spullen.

Jo
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Bakgraag schreef: vr 24 aug 2018, 13:02 Nog eens over de Griletta, ik heb nu voor het eerst mijn kom schoon gedraaid


Hij blinkt inderdaad weer mooi... er zal ook best wel wat vanaf gekomen zijn niet, na al die weken... :G :G

Maarreh… draai ook altijd nat aan daar mijn voordeeg (levain) zit er 's morgens in zit..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Rik59 »

Waar je op doelt is het meel wat wel eens lastig uit de hoek wegdraait en deegresten die nogal eens achterbljven..


Ik denk dat het van deeg tot deeg verschilt hoeveel er achterblijft in de kuip.. met een krabbertje is het natuurlijk vrij makkelijk weg te halen. Een deeg met hoge hydratatie laat gewoonlijk meer achter..
Meel wat lastig wegdraait omdat de spiraal het niet direct meeneemt draai ik weg door niet direct alle vocht toe te voegen en dit tijdens het draaien bij te gieten in die hoek..
Afbeelding
Krabbertje.. (bijna op ware grote)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bakgraag »

Dank jullie wel voor de antwoorden ik ga het weer proberen nu eerst het vocht erin en dan de droge ingrediënten.
Gebruikersavatar
Mikey
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 dec 2018, 09:45

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Mikey »

Door dit topic ben ik enthousiast geraakt over de Famag Grilletta IM5 maar door een negatieve reactie van Jan van Snippenberg van Bakkerijwereld ben ik nu gaan twijfelen (zie dit topic voor meer informatie).

Daarom ben ik heel benieuwd naar jullie gebruikerservaringen met de Famag Grilletta IM5 op de 'lange termijn', de ervaringen die ik in dit topic lees zijn vooral van vlak na aanschaf, ik ben benieuwd of jullie nu (maanden/jaren later) nog steeds zo enthousiast zijn en, of jullie inmiddels ergens tegenaan zijn gelopen en of jullie je wellicht herkennen in de feedback van Jan van Snippenberg.

Ik hoor het graag, bij voorbaat hartelijk dank!
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door PatrickD »

Die van mij is zojuist bij Jan voor een nieuwe stroomkabel. Deze had bruine plekken van een soort oververhitting?
Echter geen problemen met de machine zelf ben er nog steeds erg tevreden over!
Gebruikersavatar
Johan Roelof
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 18:07

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Johan Roelof »

Heb een grilletta IM8 met traploze versnelling en afneembare Kuip. Ben erg tevreden, draait moeiteloos kleine en grote degen. Een stille machine en makkelijk schoon te maken. Hij is kleiner dan de Santos die ik hiervoor had met meer capaciteit. Kneed perfect, veel energie in het deeg en moest eerst eventjes rekening houden met de watertemperatuur. Als ik alles geweten had dan had ik m eerder gekocht.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Italiaanse spiraalkneder Famag 'Griletta'

Bericht door Bobbee »

Johan Roelof schreef:Heb een grilletta IM8 met traploze versnelling en afneembare Kuip. Ben erg tevreden, draait moeiteloos kleine en grote degen. Een stille machine en makkelijk schoon te maken. Hij is kleiner dan de Santos die ik hiervoor had met meer capaciteit. Kneed perfect, veel energie in het deeg en moest eerst eventjes rekening houden met de watertemperatuur. Als ik alles geweten had dan had ik m eerder gekocht.
Hoi, wat bedoel je met de watertemperatuur? Kouder of juist warmer dan met de santos?
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Plaats reactie