Oven? Welke van deze twee?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Joannes
Chef stoffer en blik

Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes » do 26 mar 2020, 13:51

Recentelijk heb ik me hier aangemeld omdat ik een oude hobby, het bakken van brood weer heb opgepakt. Momenteel ben ik beperkt tot een Dutch oven. Het is wel de bedoeling dat er een electrische oven komt. Ik heb me er enigszins in verdiept, maar aangezien ik een volslagen leek ben op dat gebied doe ik een beroep op de ervaringsdeskundigen die hier aanwezig zijn. Vanwege de prijs valt de Rofco dan ook af.
Mijn oog is gevallen op de volgende twee types waarvan ik de foto's helaas niet geplaatst krijg. Wat vinden jullie hiervan? Ik sta natuurlijk ook open voor andere mogelijkheden.

Itimat 60 liter. Verbruik 1622 watt. Onder- en bovenwarmte waarvan de temperatuur niet onafhankelijk van elkaar in te stellen is. Maximaal 300 gr. C.. Buitenmaten hoogte 31 cm, breedte 58 cm, diepte 43 cm. Binnenmaten zijn niet bekend. Prijs € 110,-
Van hetzelfde merk is ook een 35 liter versie beschikbaar. De binnenmaten daarvan zijn breed 32 cm en diep 30 cm. Vermogen 1300 watt. De temperatuurinstelling wordt daarbij niet vermeld in graden maar in streepjes. De rest hetzelfde als de 60 liter versie. Prijs € 67,50

Deze is dan een stuk duurder, € 277,87. Aangezien deze uit China komt zullen daar circa € 75,- bijkomen aan inklaringskosten en btw. Totaalprijs is dan circa € 350,-
Het gaat om een z.g. pizza oven die toch nog redelijk hoog is. Binnenmaten 35x35x20 cm met een temperatuurbereik van 50-350℃. De boven- en onderwarmte is onafhankelijk van elkaar in te stellen. Het vermogen is 2000 watt. Op de vloer van de oven ligt een hittebestendige steen . De inhoud is 21 tot 30 liter. Jammer dat de transportkosten, circa € 135,- de oven erg duur maken. Als de kleinste maat Rofco oven in een goede gebruikte staat voor circa € 350,- te koop zou zijn zou daar zeker mijn voorkeur naar uitgaan.

Mijn voorkeur gaat uit naar het bakken van vloerbroden, al zal ik ongetwijfeld ook wel busbroden gaan maken.

Jullie adviezen worden erg op prijs gesteld, waarbij ik voor andere mogelijkheden uiteraard ook open sta.

Vitamine C
Deegroller

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Vitamine C » do 26 mar 2020, 18:01

Zelf plezier gehad van het merk Bestron voordat ik inbouw oven had. Zou goed kijken naar de hoogte, dat is wel belangrijk bij broodbakken en uiteraard boven en onderwarmte. Voldoende vermogen zodat de steen sneller is opgewarmd.

21 tot 30 liter lijkt me erg klein

Kan je geen inbouw oven doen, kwaliteit toch wel stuk beter

Joannes
Chef stoffer en blik

Bericht door Joannes » vr 27 mar 2020, 21:07

Voor een beter beeldvorming heb ik de in China verkrijgbare oven de gegevens geplakt.

https://nl.aliexpress.com/item/4000093 ... 3iti&mp=1

Vitamine C
Deegroller

Bericht door Vitamine C » vr 27 mar 2020, 22:39

Producten uit China zijn wel wat onveiliger/ niet altijd ce gekeurd. Vraag me af of dat slim is bij oven.

Joannes
Chef stoffer en blik

Bericht door Joannes » za 28 mar 2020, 01:15

Vitamine C schreef:
vr 27 mar 2020, 22:39
Producten uit China zijn wel wat onveiliger/ niet altijd ce gekeurd. Vraag me af of dat slim is bij oven.
De oven is dan wel CE gekeurd, maar dat zegt verder niets over de duurzaamheid en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Een miskoop van enkele Euro's is nog te overzien, maar een eventuele miskoop bij dit soort bedragen wordt het gelijk een heel ander verhaal. Met dit in mijn achterhoofd en om een teleurstelling te voorkomen begin ik steeds meer te denken aan de Itimat 60 liter die gewoon in Nederland te koop is. Deze heeft dan wel een minder vermogen (1622 watt) en niet de onafhankelijk van elkaar in te stellen onder- en bovenwarmte. Dit laatste vind ik dan wel weer jammer. Al verwacht ik met het oog op temperatuurverlies dat ik met een op maat gemaakte stenen plaat ook aardig in de goede richting kom.

Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood » za 28 mar 2020, 02:34

Ik zou zelf nooit bij AliExpress een oven kopen, überhaupt niets elektrisch. De afwerking is vaak bedroevend slecht en gevaarlijk in gebruik. Als er iets mee is dat heb je niks om op terug te vallen.

Tip: koop de oven niet te klein en omdat je vloerbroden wilt gaan bakken is het verstandig om eerst uit te zoeken of er een pizza-/broodbaksteen in gelegd kan worden en of je met stoom kunt bakken.

Of wellicht nog wat doorsparen en voor een betere gaan. Bij Bakkerijwereld verkopen ze ook losse ovens (in verschillende formaten), daar zit al een steen in. Prijzen weet ik niet.
Kneders: Rofco N15 | BW SM-5 |Bear Teddy | KitchenAid Heavy Duty | Espressions Mixmaster | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1 | 2 x Rofco B40
Rijskast: Rofco RK 48
Graanmolen: Komo Fidibus 21 Classic
Blog:Uit de keuken van Levine

lekkermelig
Meesterbakker
Contacteer:

Bericht door lekkermelig » za 28 mar 2020, 11:29

De ovens van bakkerijwereld zijn wel een stuk duurder. 700 euro staat er op de site. Dat is wel een flinke prijs maar deze ovens zijn volgens mij wel wat flexibeler dan een gelijjkgeprijsde Rofco B5, en ze hebben een minder langwerpige bakvloer.

Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!

Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood

Joannes
Chef stoffer en blik

Bericht door Joannes » za 28 mar 2020, 15:14

Bedankt dat je Bakkerijwereld even hebt aangehaald Levine. De kogel is uiteindelijk door de kerk en heb de home edition oven bij hun besteld. Deze heeft een vloeroppervlak van 40 x 40 cm. Het heeft onder en bovenwarmte die onafhankelijk van elkaar ingesteld kunnen worden. In tegenstelling tot de Rofco B5 heeft deze geen stoomfunctie. Dat dien ik op te lossen met een waterbakje. De broodbaksteen is dunner (1,5 cm) dan die van de Rofco waardoor deze sneller op temperatuur komt. Gelet op mijn situatie, twee broden per week lijkt me dat een voordeel. Zou wel fijn zijn als er twee 1600 grams broden in kunnen. En zo niet dan maken we ze maar wat kleiner.

Ik heb net jouw boek " brood uit eigen oven" ontvangen. Het ziet er keurig uit en ga me daar de komende dagen in verdiepen.

Bedankt voor de adviezen.

https://www.bakkerijwereld.com/conten ... e-edition

Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood » za 28 mar 2020, 20:48

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik heb weleens gebakken in die oven en dat ging uitstekend.

Nog even een opmerking over de Rofco ovens: deze hebben geen stoomfunctie. Er wordt gewerkt met aparte bakken om stoom mee te creëren.

Leuk dat je 1 van mijn boeken hebt gekocht :) . Veel bakplezier!
Kneders: Rofco N15 | BW SM-5 |Bear Teddy | KitchenAid Heavy Duty | Espressions Mixmaster | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1 | 2 x Rofco B40
Rijskast: Rofco RK 48
Graanmolen: Komo Fidibus 21 Classic
Blog:Uit de keuken van Levine

lekkermelig
Meesterbakker
Contacteer:

Bericht door lekkermelig » zo 29 mar 2020, 12:13

Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd naar je bakervaring met deze nieuwe oven. Ik heb zelf een B40 staan (eigenlijk veel te groot en meer geschikt voor een heel weeshuis, maar wel mooie resultaten). In het verleden heb ik wel een uitgebreide speurtocht naar een oven met steen gedaan, en als deze er toen geweest was had ik hem zeker in de overwegingen meegenomen. Met steen, goed heet te stoken en sneller op te warmen. Klinkt allemaal behoorlijk goed :-)

Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!

Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood

Plaats reactie