No Need to Knead bread

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Hoi Allemaal,

Kwam een tijdje geleden dit tegen op internet: No need to knead bread
Heb je geen kneedmachine nodig..... :o
Vanavond dit recept gevolgd en het deeg heeft door de lepel sterke koffie (oploskoffie met kokend water) al een mooi lichtbruin kleurtje gekregen.
Staat nu ongeveer 2 uur in de koelkast en het gist is al netjes aan het werk. Het is al mooi omhoog gekomen, dat zal door de warmte van het water en de melk zijn. Het zal nu na 2 uur toch wel een stuk afgekoeld zijn, lijkt me.
Ben benieuwd naar het resultaat, het is 't eerste brood dat ik ga bakken met ±70% hydratatie en spelt :G
Omdat het zo nat is twijfel ik nog of ik een bus zal gebruiken of het toch op een bakplaat stort.
Het lijkt me te nat en plakkerig om het met de handen op te pakken en op de pizzasteen te leggen om af te bakken.
Of ik moet het deeg op bakpapier leggen zodat ik het daaraan op kan pakken en op de steen leggen. Zou dat kunnen of raden jullie dat af?
Kan ik beter toch een bus gebruiken om een plat uitgezakt brood te voorkomen?


Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: No Need to Knead bread

Bericht door gipskruit »

Heb je ook een gietijzeren pan?
Dan kan je die goed heet mee voorverwarmen en het deeg daarin kiepen deksel erop.
En bakken
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik ben benieuwd hoe het brood uiteindelijk wordt.

In 2007 was het No knead bread van Jim Lahey een grote hit. Ik heb het toen ook een aantal keren gebakken, o.a. in een braadpan. Op mijn blog heb ik er toen 3 x over geschreven, o.a. dit artikel: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... ead-3.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor de tip van die pan :2th:

Heb op de blog van Levine gelezen hoe zij die 3 broden zonder kneden heeft gemaakt. Was een duidelijk verhaal waar ik wat mee kan!

Zal straks in "wat hebben we er van gebakken vandaag" het resultaat plaatsen.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: No Need to Knead bread

Bericht door papagena »

Hier op chefkoch.de heb je een hele serie Brot ohne kneten staan. brot ohne kneten
Toevallig heb ik vanavond ook een brood aangezet. Ik bak dit soort broden regelmatig. En, inderdaad, ik bak af in of de braadpan of de römertopf. Met de römertopf krijg je ook geweldig brood. Ik heb ze voor weinig gescoord in de kringloop.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

Ik heb een paar jaar geleden ook weleens een paar no-knead broodjes gemaakt.In zo'n pan heeft het deeg steun, dus je kan lekker nat werken, flink hydrateren, dus krijg je als het goed is ook een leuk brood met grote gaten. Het heeft mij ook leuke broden opgeleverd. Maarrr...

Ik heb in mijn leven al een paar dingen kapot gemaakt met bakken, en omdat je beter van andermans fouten kan leren dan van die van jezelf:

Sommige gietijzeren pannen ( de Amerikanen of alle Angelsaksen noemen dat trouwens grappig genoeg een Dutch Oven) hebben een zwarte kunststof dop midden op de deksel, misschien bestaan ze ook wel met kunststof handvatten, maar die heb ik nooit gezien. Als je van plan bent je oven flink op te stoken moet je die dop er even afdraaien , of hem ( en evtl handvatten) misschien dik in de aluminiumfolie wikkelen, anders kan die dop leuk gaan smelten, of ten minste een beetje amorfe vorm aannemen.

Ik heb onze dure Creuset pan eens alvast leeg in de oven gezet om hem flink voor te verwarmen. Of ik dat uit een recept had of uit mijn geheugen, of dat het me zomaar een goed idee leek weet ik niet meer.
Het was geen goed idee, de binnenkant is nog wel glad, maar volledig bruin gekleurd, ziet er niet fris meer uit. Mijn teerbeminde was niet blij. Schoonmaken is niet gelukt. Hoewel het volgens mij niet afgeeft gebruiken we hem niet meer. Als iemand nog een gouden tip heeft ga ik in de kelder kijken of ik die pan destijds al niet meteen in woede en frustratie heb weggegooid.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Er zijn een paar dingen die je kunt proberen.
  • Een bruistablet voor het toilet:
    De pan vullen met water en een tablet in de pan doen. Deksel erop en na een uurtje nog eens kijken. Zet de pan wel in een teiltje, voor het geval het water door het bruisen over de rand komt.
  • NatriumBiCarbonaat + Citroenzuur: (Dit is eigenlijk hetzelfde als het bruistablet maar werkt korter omdat alle materiaal in 1 keer met water in aanraking komt)
    Maak met NatriumBiCarbonaat en Citroenzuur (poeder) een mengsel van ongeveer 3:1. Doe dit in de met warm water gevulde pand. Onmiddelijk proberen op te lossen. Het gaat enorm bruisen, dus de pan niet te vol doen met water.
    Je kunt ook eerst het NatriumBicarbonaat oplossen in de pan en het citroenzuur apart oplossen en er vervolgens bij gieten. Eventueel kun je dan schoonmaakazijn nemen in plaats van citroenzuur
  • Vaatwastablet:
    Gevuld met water en een vaatwastablet op het vuur zetten. Laat maar een poosje tegen de kook aan op het vuur staan. Werkt in elk geval goed met frituurpannen, dus waarom ook in dit geval niet...
  • Soda:
    De gewone Tricel Soda. Eerst de pan gevuld met water op het vuur zetten en aan de kook brengen. Daarna gooi je er een flinke hoeveelheid soda in. Het water koelt dan wel flink af, dus weer aan de kook brengen.
  • Jif heb of VIM:
    Heb je denk ik al geprobeerd, maar dat zou 1 van de dingen zijn die ik zou proberen. Eerst een klein stukje proberen om te zien hoe het resultaat is. Overigens wil ook de kookplaat variant of een RVS reiniger nog wel eens hele goede resultaten geven. Ook zoiets als bijvoorbeeld koper- of zilverpoets kun je nog proberen, al zul je dan waarschijnlijk wel met een polijstschijf aan de gang moeten.
Je moet maar even kijken wat je als eerste probeert. Maar de minst destructieve methodes heb ik bovenaan geplaatst. Het schuurmiddel en de soda zijn de meest agressieve methoden, en heb ik dus onderaan geplaatst.

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door lekkermelig »

Hoi Han,

Een gietijzeren pan is nog geen dutch oven. Een dutch oven is meestal wel van gietijzer, maar volgens mij gaat het meer om het model

http://www.qvist.nl/media/catalog/produ ... _004_b.jpg
Geen plaatje maar een link, want hij is te groot!

Dit is een dutch oven, oftewel een gietijzeren pan op pootjes, met een hol deksel met een gietijzeren handvat waar je kolen in kan leggen.. Dat moet geen knop zijn omdat je het deksel er met een haak moet kunnen aftillen als ie bloedheet is. En op het deksel kan je kooltjes leggen. Dus boven en onderwarmte.
Zo heb ik vroeger wel eens empanada's gebakken, maar dan in een vuurtje in een olievat met bovenop een metalen plaat, met nog meer kolen erboven op. Je kan er brood mee bakken op een vuurtje, en zelfs in een kano meenemen. Persoonlijk zou ik dan eerder muesli en melkpoeder meenemen, maar als je daar op zo'n Zweeds eiland zit moet je toch de muggen weghouden, dus dan kan je net zo goed gaan fikkie stoken :rofl: . Moet mij eigenlijk wel aanspreken met mijn houtoven...

Maar als je het interessant vind, hier heb je het buitenkookboek:
https://www.scoutshop.nl/downloadable/d ... ple_id/20/

Alleen voor de echte padvinders. Op hun site staat trouwens dat je met het grootste model dutch oven een heel vikingdorp kan voeden. Dan moet ik toch meteen aan Asterix en obelix denken met everzwijnen boven het feestvuur na weer een goed avontuur.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

Dankjewel, Ballie, daar zitten tips tussen die ik niet kende. Jif, sorry Cif achtig heb ik al eens geprobeerd inderdaad. Inmiddels heb ik in de kelder gekeken, de pan staat er nog, ik ga ermee aan de slag!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door lekkermelig »

Aha, mijn bericht was natuurlijk niet voor Han, maar voor bakkerdick. Maar andere padvinders zijn ook welkom hoor. Ik wil wel eens horen of iemand in zijn achtertuin of in de bush of op de camping wel eens een broodje gebakken heeft met zijn dutch oven.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Yep, ik heb een DO sinds ons winterkamperen vorige winter.

Afbeelding

Dit is onze thuistest voordat we op zomervakantie gingen: http://www.mijnalbum.nl/album=NEJECEL7

En een paar plaatjes tijdens onze vakantie en zie het topic hier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

Ik had nog wel begrepen dat het mailtje voor mij was, en , nu je het zegt, ergens in de krochten van mijn geheugen zat de Dutch Oven met pootjes ook nog opgeborgen. Ik sluit overigens niet uit dat de Amerikanen net zo slordig met de naam omspringen als ik net deed. Leuk, zo buitenkoken, ik zal die andere bijlage later nog eens doornemen,al is het maar voor de leuk. Ik weet niet of ik naast mijn pizza-oventje nou ook nog zo'n ding in mijn tuin moet zetten, het leven bestaat uit meer dan brood bakken, koken en eten alleen. Toch?
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

@ Petra,

Ik heb net even je plaatjes gezien. Schitterend! Mooi dat zo'n Dutch Oven met boven- en onderwarmte te krijgen is. Als je maar creatief bent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door lekkermelig »

bakkerdick schreef:Ik had nog wel begrepen dat het mailtje voor mij was, en , nu je het zegt, ergens in de krochten van mijn geheugen zat de Dutch Oven met pootjes ook nog opgeborgen. Ik sluit overigens niet uit dat de Amerikanen net zo slordig met de naam omspringen als ik net deed. Leuk, zo buitenkoken, ik zal die andere bijlage later nog eens doornemen,al is het maar voor de leuk. Ik weet niet of ik naast mijn pizza-oventje nou ook nog zo'n ding in mijn tuin moet zetten, het leven bestaat uit meer dan brood bakken, koken en eten alleen. Toch?
Jazeker! Slapen, bijvoorbeeld. En nog wat andere futiele zaken zoals werken of zo?

@Petra Leuk! Voor als ik op vakantie mijn houtoven mis :lol: Alleen dat winterkamperen, wel cool, of moet ik gewoon steenkoud zeggen ^)^
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Het winterkamperen was vorig jaar uitgerekend op de koudste dag van die winter, er werd een kouderecord gehaald van - 20 graden. 's Nachts was echt koud! Wij hebben geen speciale winterrkampeerspullen en dachten met extra slaapzakken en dekens het wel te redden, maar dat viel tegen. Door de kou scheurde het luchtbed, of moet ik zeggen: "brak het luchtbed". Dus we hebben gewoon op een deken op de grond geslapen en elk half uur wisselen om warm te blijven. Overdag en 's avonds was prachtig! Als we betere winterkampeer-uitrusting hebben, gaan we zeker vaker winterkamperen.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Haha..... wat leuk dat een topic over no knead bread via gietijzeren pannen, smeltende knopjes/handvaten, dutch ovens op winterkamperen uit komt :G :G :G

En ja, met winterkamperen heb ik ook ervaring, zonder dutch oven maar wel met kampvuur en Ierse stoofpot :2th:
Winterkamperen is erg leuk om te doen, helemaal met een stel kameraden, allemaal met motoren met zijspan de Duitse Eifel in :D
Ben de laatste paar jaar niet meer weg geweest maar heb dit toch een keer of 10 gedaan ergens in februari.

Zelf slaap ik dan ook heerlijk op een luchtbed en heb het niet koud gehad, ook niet met temperaturen rond de -14°C.
Ik leg dan een Nomad isolatiemat van ruim 3cm dik op het luchtbed. Zo hoef je met je lichaam het luchtbed niet op te warmen.
Wel hou ik dag en nacht thermo ondergoed aan en ook een lekkere warme muts op m'n hoofd...
Dus Petra, wellicht een tip voor jou/jullie?

Wat het no knead bread betreft, het smaakt prima :D
Daar kunnen jullie meer over lezen in het onderwerp "Wat hebben we er van gebakken"
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: No Need to Knead bread

Bericht door gipskruit »

ooooo :cry: Petra en TigerManz...., alleen door het lezen krijg ik al "Pikefel " .
Moet er niet aan denken,maar wel leuk hoe het via een pan op camperen uitkomt,maar ik campeer liever met 22 gr .
Gr Marieke
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Inderdaad....hoe dwalen we af.....

Maar winterkamperen is echt een belevenis, zeker in de sneeuw.
Wat heel raar is, als je 's morgens je meegenomen brood (vorstvrij uit de koelbox) gaat eten, bevriest je boterham terwijl je eet en wordt heel smakeloos. Toen maar een blik knakworsten opgewarmt en gegeten.

@Han, we hadden wel thermo-ondergoed en een muts op, maar 's morgens waren onze slaapzakkken bevroren.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

CJ-Petra schreef:Inderdaad....hoe dwalen we af.....
@Han, we hadden wel thermo-ondergoed en een muts op, maar 's morgens waren onze slaapzakkken bevroren.
Hoi Petra,

Bedoel je dat de slaapzak bevroren was door het uitademen? Dat dit vocht een laagje rijp op de slaapzak vormt?

Ik weet niet of jullie in "mummie" slaapzakken liggen of toch de rechthoekige?
Zelf heb ik een "mummie" model maar die trek ik bovenaan niet helemaal dicht, vind ik niet fijn.
Daardoor kan ik gebruik maken van een lakenzak van fleece, gewoon een dunne lap op de markt gekocht (voor weinig) en daar een zak van genaaid.
Deze is bewust te lang zodat ik deze over de rand van de slaapzak terug kan slaan en ligt dat buiten op de slaapzak op mijn borst.
Fleece neemt nauwelijks tot geen vocht op waardoor de rijp er makkelijk af te kloppen is en de slaapzak zelf droog blijft.
Althans, dat is mijn ervaring... :G

Je had het over bevroren brood... :o
Wij hadden ooit eens wat flesjes spa rood bij ons. En op een morgen had ik wat dorst, water was natuurlijk bevroren en naar de wc's lopen om water te gaan halen had gekund maar er stonden wat van die flesjes naast de tent. Die waren wonder boven wonder niet bevroren...!!!
Tot ik de dop er af draaide... toen kon de druk uit de fles en zag je binnen een paar seconden het spa water bevriezen! Onderin het flesje ontstond ijs dat zo naar boven trok en het flesje dus helemaal bevroren was... Een bijzondere gewaarwording :G
Dus snel kampvuurtje aangestoken en wat flesjes er dichtbij gezet :)

En inderdaad, met sneeuw kamperen is heel erg leuk! Vooral als er een kampvuurtje bij gemaakt kan worden. Want af en toe even de voorkant of de achterkant van je lichaam warmen is lekker. En als je dan s'avonds rond het kampvuur fijn met je maten een biertje of borreltje drinkt komen de verhalen los en wordt er veel gelachen. En meestal wordt het niet zo laat in de nacht want het warme nestje lokt uiteindelijk, althans dat is mijn ervaring. Dat is in de zomer wel anders...

En van alle motorritten die ik in de zomer maak blijven er maar weinig bij, ondanks dat ik er van genoten heb.
Maar barre tochten met sneeuw onderweg waardoor de reis een stuk langer duurde. De glijpartijen die gelukkig allemaal goed afliepen, dat zijn de ritten waar ik nu nog aan denk als er weer sneeuw in het land ligt...
Soms heb ik me wel eens afgevraagd tijdens zo'n reis waar ik aan begonnen ben, zeker als de wegen erg slecht en glad zijn... En als je dan in de heuvels van de Eifel aankomt en binnendoor gaat rijden is het toch echt wel oppassen, maar toch ook erg leuk en volop genieten van de prachtige omgeving :2th:
De kou op de motor, de regelmatige pauzes om wat op te warmen met een bakkie koffie bij een benzinepomp of in een cafeetje/restaurantje. De gezelligheid van die momenten en het respect wat je voor elkaar voelt omdat die anderen ook de barre weersomstandigheden trotseren... Dat blijft iets bijzonders, althans voor mij en m'n mede reisgenoten!!!

Ohhhhh.... hè toch....... het is een broodbakforum!!!!!!
Maarja, die andere hobby van me betekend ook veel voor me en nu er hier raakvlakken kwamen wilde ik dit toch even delen.
Als dit niet teveel gebeurt zal het waarschijnlijk geen probleem zijn, het ging hier laats ook over beton... :rofl2:
Maar ik zal er mee stoppen en weer over brood, technieken, ingrediënten en hun eigenschappen typen.
En natuurlijk over enkele andere lekkere baksels waar een apart topic voor is. :G

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Ik zal proberen onze slaapplaats te omschrijven van onder naar boven;
1 isolatiefolie, 1 lek luchtbed, 1 isolatiefolie, 1 wollen deken, 2 slaapzakken, lakenzak, wij, lakenzak, 2 slaapzakken, 1 wollen deken en 1 isolateifolie. Onze slaapzakken zijn gewone rechthoekige. De bovenste slaapzak was gewoon bevroren.

Onze grootste hobby is terreinrijden, waar wij regelmatig met de Jeepclub ook gezamenlijke weeekendjes hebben. We zijn daar ook beide vrijwilliger.
Diverse Jeepers zijn oud-motorijders die vanwege lichamelijke ongemakken of gezinsuitbreiding Jeepers geworden zijn en evenementen van motorrijders en Jeepers hebben veel raakvlakken. Opvallend is de saamhorigheid onderling, zeker wanneer je in hachelijke situaties terecht komt.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

@TigerManz:
Och, we zitten hier in de koffiehoek, dus dan is off-topic niet zo erg. We mogen het hier immers overal over hebben. Hoewel je natuurlijk beter een apart topic kunt openen wanneer het over iets totaal anders gaat dan het topic waar je in zit.

Ik ben overigens zelf ook een motorrijder. Al doe ik dat nog niet zo heel lang, de motor heeft wel de plek van de auto ingenomen. Ik maak eigenlijk geen tourritten, maar rij wel zomer en winter door, tenzij het echt glad is. We gaan 't natuurlijk niet opzoeken... Op twee wielen lig je toch wat eerder op je kant dan met vier... Maar als straks de gladdigheid weer achter ons ligt, ga ik weer lekker binnendoor naar huis, om van een rit van 20 minuutjes een rit van een uur te maken ;)

En nu weer over naar het brood :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Hoi Ballie, kijk nog zo'n bikkel die gewoon door rijd!
Dat doe ik ook en inderdaad als het glad is pak ik de auto.
Mocht mijn vrouw die nodig hebben dan het zijspan.
Helaas is daar afgelopen week het kickstart mechanisme van gesneuveld.
Dat wordt weer sleutelen :G

Brood zonder kneden.
Per toeval kwam ik deze link nog tegen op het net.
Dit recept lijkt me heel erg eenvoudig om te maken...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Ja, da's vervelend, als zo'n ding afbreekt. Dan ben ik toch blij met mijn elektrische starter. Gisteren nog ff een stukkie gereden, hij had bijna 2 weken stil gestaan, en maandag mag 'ie weer aan de bak... Hij kreeg 'm nog prima rond en starten ging perfect. Was alleen een beetje fris aan de vingertjes...

Je wordt bedankt eej, voor die site, heb ik weer een uur zitten bladeren. Ik raak mezelf altijd kwijt op kook- en bak sites... En voor je 't weet ben je weer een uur verder en heb je nog niets gedaan... Maar wel een leuke site. Ze gaan niet heel diep op de materie door, maar daarvoor mogen we een cursus komen volgen :geek: Da's toch bijzonder vriendelijk van ze :mrgreen:

Maar zonder dollen... Wel een leuke site om zo af en toe eens wat informatie vanaf te halen...

Wil je eens lachen? Dan moet je hier eens kijken hoe sommige koks erover denken. Volgens mij een kwestie van de klok en de klepel, of in dit geval: "De kok en de lepel". Maar, is ook een leuke site om eens te kijken hoe zij de verschillende dingen doen. Niet alleen bakken, maar ook diverse kooktechnieken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Hoi Ballie,

Het forum voor koks :D
Nu reikt mijn kennis niet zo heel ver omdat ik ook pas een half jaar aan het bakken ben, al heb ik o.a. hier al veel gelezen en geleerd.
Dus enkele foutjes haal ik er zelf ook uit, en dat op een site waar waarschijnlijk profi's aan het "woord" zijn... :)

En koude vingers?
Denk eens aan handkappen en verwarmde handvatten. Die combi werkt prima en is de investering echt waard.
Of verwarmde handvatten in combi met stuurmoffen, kan ook en zijn makkelijk weer te verwijderen als het niet meer nodig is.
Heb dat ook nooit gehad tot het op mijn huidige motor zat en nu wil ik echt niet meer zonder....
Als de temperatuur het vriespunt nadert dan is standje 1 heerlijk en als het rond de -10 of kouder si dan standje 2.
Die stand is in de stad gewoon te warm...
Maargoed, dit geld voor de originele Triumph handvatten.
Er zijn after market setjes voor iets meer dan € 50,- en als je het hele jaar door rijd echt fijn!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Laat ik het dan kort uitleggen.

Een kok vraagt zich af waarom zijn broodjes niet goed willen lukken. Hij gebruikt:

700 gr Amerikaanse patentbloem
110 gr suiker
1 ei
8 gr gist
4 gr broodverbeteraar
300 gr water
Beetje boter


Gezien men over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) toch wel tenminste 60% vocht nodig heeft, en in het geval van Amerikaanse bloem zelfs nog een paar procenten meer, kan het zomaar gebeuren dat hij in dit geval, met minder dan 50% vocht een beetje te kort komt. Daar helpt dat ene ei en een beetje boter niet veel bij. Tel daarbij op dat 'ie er meer dan 100 gram suiker bij gooit en (tenzij hij is vergeten het op te schrijven) geen zout, en je krijgt sowieso (na het afkoelen) een droog brood dat ook nog eens erg zoet zal zijn. Ik kan mij voorstellen dat deze hoeveelheid suikerut nog meer nadelige gevolgen heeft voor het brood.

Nog een klein detail aan zijn werkwijze. Hij laat het deeg rijzen in de oven op 70 graden. Da's ook niet echt bevorderlijk voor het rijsproces.

Als reactie zegt er eerst eentje dat 'ie het water maar eens moet vervangen door melk. Jammer voor hem, hetzelfde gewicht aan melk levert een lager gewicht aan vocht op, door de vaste delen in de melk.

Pas tegen het eind komen er een paar zinvolle reacties.

Ik heb een naked, dus kappen vind ik daar niet zo mooi op. Handvat verwarming had ik wel op de lesmotor, maar meestal is dat overbodig. Ik wil daar liever ook niet teveel aan wennen, goede handschoenen en kleding vind ik belangrijker. Alleen jammer dat mijn winterhandschoenen zich in de regen als sponsjes gedragen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor je uitleg Ballie :2th:

Rijzen bij 70°C was mij opgevallen.
En dat er tussen melk en water nauwelijks verschil zit had ik wel door.
Had alleen niet gezien dat die ±60% hydratatie niet werd gehaald...


Inderdaad, kappen op een naked ziet er niet mooi uit.
Zelf heb ik in combinatie met handvatverwarming het altijd nog kunnen redden met goedkope winterhandschoenen.
Echt van die thinsulate gevallen voor € 25,- en twee keer per jaar insmeren met leervet en rijden maar... :G

Ik snap je gedachte, het is extra luxe en als je dat niet kent mis je het niet. Dat heb ik ook heel lang gedacht maar nu weet ik beter!
Toch denk ik dat verwarmde handvatten niet alleen comfortabel is maar ook veiliger. Ik ben wel eens van de motor af gekomen dat de vingers nauwelijks meer te bewegen waren. Na een tijdje snelweg was het gewoon lastig om de koppeling en voorrem te bedienen. En dat komt de veiligheid niet ten goede... :!:
Natuurlijk moet je zelf beslissen wat je wel of niet wil en ik wil je helemaal niets opdringen, maar ik raad je aan hier eens over na te denken.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: No Need to Knead bread

Bericht door ystava_nl »

Is het geen 70 Fahrenheit ? Dat is ongeveer 21 C. Bij 70C gebeurt toch niets meer omdat het gist sterft ?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

@ystava_nl:
Nee, er staat duidelijk in zijn bericht: 70 graden Celsius. Had me ook niet logisch geleken, wanneer een Nederlandstalige kok met graden Fahrenheit zou koken, zonder dit duidelijk te melden.

@TigerManz: Ik ga over het torretje even verder via PB.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

Dag allemaal

Hierboven heb ik verslag gedaan van een aan de binnenkant fors verschroeide Creuset pan die ik iets te enthousiast leeg had voorverwarmd voor een 'no knead bread'. Ballie had 4 suggesties hoe je dat schoon zou kunnen krijgen, ik ben maar eens begonnen met deze, vaatwastabletten laat ik toch iets gemakkelijker op de vaat los dan wc reinigers

Ballie schreef:Er zijn een paar dingen die je kunt proberen.
    • Vaatwastablet:
      Gevuld met water en een vaatwastablet op het vuur zetten. Laat maar een poosje tegen de kook aan op het vuur staan. Werkt in elk geval goed met frituurpannen, dus waarom ook in dit geval niet...
Het resultaat mag er zijn. Na een half uurtje koken met een vaatwastablet had ik een smerig bruin soepje, maar een schone pan. Paar plekjes naboenen, en klaar was Kees, eh Dick. Goeie tip dus, dank!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Dat zijn inderdaad goede tips!!!
:G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Melinda »

bakkerdick schreef: Hierboven heb ik verslag gedaan van een aan de binnenkant fors verschroeide Creuset pan die ik iets te enthousiast leeg had voorverwarmd voor een 'no knead bread'. Ballie had 4 suggesties hoe je dat schoon zou kunnen krijgen, ik ben maar eens begonnen met deze, vaatwastabletten laat ik toch iets gemakkelijker op de vaat los dan wc reinigers
Ballie schreef:Er zijn een paar dingen die je kunt proberen.
  • Vaatwastablet:
    Gevuld met water en een vaatwastablet op het vuur zetten. Laat maar een poosje tegen de kook aan op het vuur staan. Werkt in elk geval goed met frituurpannen, dus waarom ook in dit geval niet...
Het resultaat mag er zijn. Na een half uurtje koken met een vaatwastablet had ik een smerig bruin soepje, maar een schone pan. Paar plekjes naboenen, en klaar was Kees, eh Dick. Goeie tip dus, dank!
Je zou het ook met Biotex kunnen proberen. Werkt bij ons altijd prima bij aangebrande pannen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

Maak je er dan met Biotex ook een 'kookwasje' van?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Melinda »

bakkerdick schreef:Maak je er dan met Biotex ook een 'kookwasje' van?
Ja. Beetje Biotex in de pan met een klein laagje water, even net aan de kook brengen (opletten dat het niet overkookt) en uitdoen. Korte tijd laten weken en je krijgt het aangebrande spul er makkelijk uit.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: No Need to Knead bread

Bericht door bakkerdick »

Dat vind ik nou zo mooi van dit forum. We leren elkaar niet alleen hoe je het lekkerste brood (en andere dingen) bakt, maar we leren elkaar ook hoe je de bijbehorende schade moet beperken !
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Ik gebruik wel vaker wat onorthodoxe methoden om iets voor elkaar te krijgen. Je moet af en toe inventief zijn. Zo was een tijdje terug de veer van het deksel van onze Senseo gebroken. Die vergrendelde dus niet meer. Die heb ik gerepareerd met een stuk veerstaal dat in ordners gebruikt wordt. Ik moest wel een aantal verschillende ordners nalopen omdat de meesten net iets te kort waren. Maar op het werk lagen nog een paar bijzondere maten die niet meer gebruikt werden. Die waren precies lang genoeg.

En wat te denken van Cockpitspray om RVS op te poetsen. Dat glimt als een hondenAfbeelding in de maneschijn.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Melinda »

Toch jammer dat je op dit forum geen "LIKE" knop hebt. :rofl:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Oké Melinda, Speciaal voor jou:

Afbeelding
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Melinda »

Da's nou aardig, Ballie. :rofl2:
Bedankt :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Graag gedaan hoor... :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Jacqi »

bakkerdick schreef:Dag allemaal

Hierboven heb ik verslag gedaan van een aan de binnenkant fors verschroeide Creuset pan die ik iets te enthousiast leeg had voorverwarmd voor een 'no knead bread'. Ballie had 4 suggesties hoe je dat schoon zou kunnen krijgen, ik ben maar eens begonnen met deze, vaatwastabletten laat ik toch iets gemakkelijker op de vaat los dan wc reinigers

Ballie schreef:Er zijn een paar dingen die je kunt proberen.
    • Vaatwastablet:
      Gevuld met water en een vaatwastablet op het vuur zetten. Laat maar een poosje tegen de kook aan op het vuur staan. Werkt in elk geval goed met frituurpannen, dus waarom ook in dit geval niet...
Het resultaat mag er zijn. Na een half uurtje koken met een vaatwastablet had ik een smerig bruin soepje, maar een schone pan. Paar plekjes naboenen, en klaar was Kees, eh Dick. Goeie tip dus, dank!
Mijn schoonmoeder deed dat altijd met biotex i.p.v. vaatwastabletten....komt in principe op hetzelfde neer......of met gewoon soda werkt het op die manier ook!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Ballie »

Soda, dat gebruikten wij vroeger ook altijd, stond ook in het lijstje voor Dick. Alleen is soda best agressief en kan met name metalen ernstig beschadigen wanneer je dit vaker gebruikt. Voordeel van soda is wel dat het totaal geen moeite heeft met wat voor vuil dan ook.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Op culy.nl vind je vandaag ook een receptje om een brood zonder kneden te maken.

Voor de belangstellenden klik HIER
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

TigerManZ schreef:Op culy.nl vind je vandaag ook een receptje om een brood zonder kneden te maken.

Voor de belangstellenden klik HIER
Ik vind dit toch wel vreemd in het recept:
Voor een brood van ongeveer een pond:

750 ml lauwwarm water
1 ½ el gist
1 ½ el zout
700 gram gezeefde bloem
meer dan 100% water en dit zou voor een brood van een pond zijn.....
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja belachelijk. Ze hebben het recept verkeerd vertaald. Ik heb er al een comment onder geplaatst, kon het niet laten ^)^
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Levinebaktbrood schreef:Ja belachelijk. Ze hebben het recept verkeerd vertaald. Ik heb er al een comment onder geplaatst, kon het niet laten ^)^

:G :G :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: No Need to Knead bread

Bericht door CJ-Petra »

Levinebaktbrood schreef:Ja belachelijk. Ze hebben het recept verkeerd vertaald. Ik heb er al een comment onder geplaatst, kon het niet laten ^)^
:rofl: :rofl:
Dom dat simpele knip- en plakwerk.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb er nog een comment onder geplaatst want er staan nog meer vertaalfouten in. Zo dom, eerst een recept en foto's pikken van een andere site en dan compleet de mist ingaan met vertalen!

Op Twitter en Facebook zijn in het verleden al "verhitte" discussies gevoerd over de werkwijze van Culy. Wat mij betreft gaan ze hier weer volledig de mist in. Ze kopieren, plakken en vertalen zonder recepten eerst zelf uit te proberen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: No Need to Knead bread

Bericht door TigerManZ »

Moet eerlijk toegeven dat ik er vanmiddag overheen gelezen heb en omdat ik hier al eens over een niet kneden brood had gepost dacht ik het snel even daar bij te plaatsen. Dat heeft dan wel enige reacties tot gevolge gehad, ook op de culy site.... :mrgreen:
Goed van je Levine dat je er commentaar op geeft zodat iemand die het eens zou willen proberen niet tegen een mislukking aan loopt!

Bedankt!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Soepkipje »

CJ-Petra schreef:
TigerManZ schreef:Op culy.nl vind je vandaag ook een receptje om een brood zonder kneden te maken.
Voor de belangstellenden klik HIER
Ik vind dit toch wel vreemd in het recept:
Voor een brood van ongeveer een pond:
750 ml lauwwarm water
1 ½ el gist
1 ½ el zout
700 gram gezeefde bloem
meer dan 100% water en dit zou voor een brood van een pond zijn.....
Hahaha ja culy.nl had ook eens een mooie foto en recept van pizza geplaatst, maar waar je met de beste wil van de wereld geen pizza van kon maken. (Ik kan het zo gauw niet meer terugvinden, dus misschien heeft ons commentaar geholpen en is het recept verwijderd). :D,

Maar als je een no-knead-bread ofwel een brood zonder te kneden met met een hoog vochtpercentage en uit een Dutch oven (of iets dergelijks) wilt maken, kijk dan ook eens naar het (in het Nederlands vertaalde) recept van het broodje van (deze) maand en bak gezellig met ons mee.

Overigens vonden wij het Saturday Bread van Ken Forkish (= broodje van deze maand) lekkerder dan het no-knead-bread van Jim Lahey wat we eind 2006 massaal bakten.
Ook de broden uit het boek Kneadlessly Simple van Nancy Baggett vinden we hier altijd erg lekker.
Maar in het algemeen vinden wij het allerlekkerst ruiken en smaken de krokante broden uit de römertopf of uit andere vormen met deksel.

PS: Stuur mij een PB of email mij (Soepkipje1(apenstaartje)hotmail(punt)com) als je het recept van Ken Forkish (het overnight white bread) ook wilt proberen om te vergelijken met het recept wat het meest lijkt op het no knead bread van Jim Lahey.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: No Need to Knead bread

Bericht door Levensplezier »

De pagina van Culy.nl schijnt verwijderd te zijn. Ik klikte erop en kreeg de mededeling dat "page not found" was! :2th: :rofl2:

En ja, ik ga ook gezellig meedoen met het broodje van de maand.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Plaats reactie